Dalam masakan, sirap atau sirup (dari Arab: شَرَاب, rumi: syarāb, lit.'minuman' terbitan kata kerja شَرِبَsyariba 'minum'[1] dan Latin: sirupus)[2] ialah perasa yang tebal, likat cecair terdiri terutamanya daripada larutan daripada gula dalam air, yang mengandungi sejumlah besar gula dibubarkan tetapi menunjukkan kecenderungan sedikit untuk deposit kristal. Kelikatannya sama dengan molases. Kelikatan timbul daripada beberapa ikatan hidrogen di antara gula yang dibubarkan, yang mempunyai banyak kumpulan hidroksil (OH).

Botol sirap

Sirap boleh dibuat dengan melarutkan gula dalam air atau menyejatkan jus semulajadi seperti perahan tebu, air betari, getah mapel atau madu agave. Sirap jagung dibuat daripada kanji jagung menggunakan proses enzim yang menukarkannya kepada gula.

Air diperisakan sirap/sirup ini digemari dalam kalangan masyarakat Melayu dan Jawa kepulauan Nusantara sejak zaman penjajah lagi sebagai pilihan alternatif menjamah bersama kuih-muih dan buah menjauhi minuman keras yang haram. Perisa-perisa limau, kayu manis dan buah pala antara bahan perisa utama yang diadunkan, tetapi ada pengusaha masyarakat Cina yang menghasilkan sirup rasa pelbagai buah.[3]

Sirap masakan sunting

Terdapat pelbagai sirap yang digunakan dalam pengeluaran makanan, termasuk:

  • Sirap glukosa
  • Sirap jagung
  • sirap mapel
  • Sirap jagung fruktosa tinggi, digunakan secara meluas di Amerika Syarikat[4][5][6][7]
  • Sirap emas, sejenis keluaran daripada gula terhablur
  • Sirap tebu, diperbuat daripada tebu
  • Sirap Agave, diperbuat daripada batang agave

Rujukan sunting

  1. ^ Abd. Rauf Dato' Haji Hassan; Abdul Halim Salleh; Khairul Amin Mohd Zain (2005). Kamus Bahasa Melayu-Bahasa Arab Bahasa Arab-Bahasa Melayu. Shah Alam: Oxford Fajar. m/s. 197–8. ISBN 967-65-7321-3.
  2. ^ Online Etymology Dictionary: syrup
  3. ^ Rachmadita, Amanda (4 Apr 2023). "Menghirup Sirup dan Air Belanda". Historia.
  4. ^ Tyler James Wiltgen (August 2007). "An Economic History of the United States Sugar Program" (PDF). Diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada 2015-02-09. Unknown parameter |dead-url= ignored (bantuan)
  5. ^ "U.S. Sugar Policy". SugarCane.org. Diarkibkan daripada yang asal pada 2015-02-11. Dicapai pada 2015-02-11. Unknown parameter |dead-url= ignored (bantuan)
  6. ^ "Food without Thought: How U.S. Farm Policy Contributes to Obesity". Institute for Agriculture and Trade Policy. November 2006. Diarkibkan daripada yang asal pada 2007-09-27.
  7. ^ "Corn Production/Value". Allcountries.org. Diarkibkan daripada yang asal pada 2010-10-25. Dicapai pada 2010-11-06. Unknown parameter |dead-url= ignored (bantuan)