Setelah kemangkatan ayahanda Almarhum Sultan Idris Murshidul Azzam Shah, putera Almarhum, Raja Abdul Jalil Nasiruddin Shah, telah diangkat menjadi Sultan Perak yang ke-29 pada bulan 17 Januari 1916. Raja Abdul Jalil Nasiruddin Muhtaram Shah ditabalkan dengan gelaran Sultan Abdul Jalil Karamatullah Shah dan bersemayam Istana Negara.

Sultan Abdul Jalil Karamatullah Shah
Sultan Perak ke-XXIX
Pemerintahan 17 Januari 1916 - 26 Oktober 1918
Pendahulu Sultan Idris Murshidul Azzam Shah
Pengganti Sultan Iskandar Shah
Raja Muda Raja Alang Iskandar
Pasangan Raja Nuteh Zahra (Jahrah) binti al-Marhum Sultan Ali Al-Mukammal Inayat Shah Nabiallah
Anakanda
Raja Yussuff (Raja Bendahara Perak)
Raja Khalifa
Raja Ambin
Raja Alias
Raja Aman Shah
Raja Ambin
Raja Zubaida (Tengku Ampuan Selangor)
Raja Alawiya
Raja Khadija
Nama penuh
Sultan Abdul Jalil Karamatullah Nasiruddin Muhtaram Shah ibni al-Marhum Sultan Idris Murshidul Azzam Shah Rahmatullah
Tempat persemayaman Istana Negara, Bukit Chandan, Kuala Kangsar, Perak
Ayahanda Sultan Idris Murshidul Azzam Shah ibni al-Marhum Raja Bendahara Alang Iskandar Teja
Bonda Raja Nuteh Aishah binti al-Marhum Sultan Yusuf Sharifuddin Muzaffar Shah Ghafirullah
Keputeraan (1868-04-23)23 April 1868
Kemangkatan 26 Oktober 1918(1918-10-26) (umur 50)
Istana Negara, Bukit Chandan, Kuala Kangsar, Perak, Malaya British
Dimakamkan Makam Diraja Bukit Chandan, Kuala Kangsar, Perak, Malaya British
Agama Islam

Walaupun pemerintahan baginda sangat singkat tetapi Baginda sempat merasmikan pembukaan dua buah masjid besar di Perak, iaitu Masjid Ubudiah di Bukit Chandan dan Masjid Ridzuaniah di bandar diraja Kuala Kangsar.

Riwayat Awal sunting

Raja Abdul Jalil telah dibuat Raja Di-Hilir pada tahun 1898 dan kemudian Raja Bendahara pada tahun 1907. Baginda telah dilantik sebagai pewaris sebagai Raja Muda setahun kemudian pada tahun 1908 dan akhirnya ditabalkan sebagai ke-29 Sultan Perak pada 7 September 1916, berikutan kemangkatan ayahanda. Raja Abdul Jalil telah digelar Sultan Abdul Jalil Karamatullah Shah dan tinggal di Istana Negara di Bukit Chandan, Kuala Kangsar.

Sultan Abdul Jalil telah digambarkan sebagai seorang yang halus perlembagaan - tenang dan ilmiah. Beliau adalah seorang pemburu yang gemar dan memiliki beberapa ekor gajah, satu daripadanya bernama Kulop Chandan yang telah terlibat dalam satu insiden dengan Raja Chulan gajah, Kulop Gangga, di tapak pembinaan Masjid Ubudiah. Sebagai Sultan, beliau banyak berjalan negeri ini dan menunjukkan minat dalam bidang pertanian, menggalakkan rakyat menanam tanaman makanan. Beliau juga sangat disukai oleh pentadbiran British, terutamanya dengan bantuan semasa masa apabila Britain telah terlibat dalam Perang Dunia Pertama di Eropah. Untuk perkhidmatan cemerlang, baginda telah dilantik sebagai KCMG Kehormat (Kelas 2) pada 4 Jun 1917 oleh George V. pelantikan tersebut telah disampaikan oleh Sir Arthur Young, Pesuruhjaya Tinggi FMS.

Masjid Ubudiah sunting

Semasa pemerintahan Sultan Abdul Jalil ke atas Perak, baginda merasmikan pembukaan dua buah masjid besar di Perak, kedua-duanya di Kuala Kangsar - iaitu Masjid Ridzuaniah (pada tahun 1916) dan Masjid Ubudiah (pada tahun 1917).

Mangkat sunting

Baginda memerintah selama dua tahun sahaja. Baginda mangkat pada 26 Oktober 1918 dan dimakamkan di Makam Diraja Bukit Chandan, Kuala Kangsar. Makam Sultan Abdul Jalil Karamatullah Shah terletak di bersebelahan Makam Ayahanda Baginda Sultan Idris Murshidul Azzam Shah. Baginda bergelar Marhum Radziallah. Baginda diganti oleh adinda tirinya iaitu Sultan Iskandar Shah

Sultan Abdul Jalil Karamatullah Shah
Tarikh keputeraan: 23 April 1868 Tarikh kemangkatan: 26 Oktober 1918
Gelaran pemerintah
Didahului oleh
Sultan Idris Murshidul Azzam Shah
Sultan Perak
1916-1918
Diikuti oleh:
Sultan Iskandar Shah

Legasi sunting

Jambatan Sultan Abdul Jalil yang menyeberangi Sungai Perak di Kuala Kangsar mengambil sempena nama baginda.

Lihat juga sunting

Nota kaki sunting