Kitab Kebijaksanaan Salomo

Kitab Kebijaksanaan Salomo (sering disingkatkan kepada Kitab Kebijaksanaan atau Keb.) adalah salah satu buku dalam Alkitab . Ia dianggap suci, dikategorikan sebagai deuterokanonik (bermaksud "kanon kedua") oleh Gereja Roman Katolik dan anagignoskomenon ( Yunani: ἀναγιγνωσκόμενον , yang bermaksud "dibaca") oleh Gereja Ortodoks Timur . [1] Gereja-gereja Protestan umumnya menganggap buku ini sebagai kanonik ( apokrifa ), dan oleh itu bukan "kitab suci" alkitabiah. Kitab Kebijaksanaan adalah salah satu buku hikmat yang terdapat dalam Septuaginta, selepas Mazmur, Amsal, Pengkhotbah, Kidung Agung, dan Ayub, dan sebelum Sirakh.

Eusebius dari Caesarea menulis dalam Sejarah Gerejanya bahawa Uskup Melito dari Sardis pada abad ke-2 M menganggap Kitab Kebijaksanaan Salomo sebagai sebahagian daripada Perjanjian Lama (tanpa perlu menggunakan istilah "kanonis"), dan ia dianggap kanonik oleh baik Yahudi mahupun Nasrani. [2] Sebaliknya terdapat dakwaan yang berbeza: "Dalam katalog Melito, yang dibentangkan oleh Eusebius, selepas Amsal, perkataan Hikmat muncul; hampir semua pengulas menganggap bahawa ia hanyalah nama lain untuk buku yang sama, dan bukan nama buku itu sekarang. dipanggil 'Kebijaksanaan Sulaiman'." [3] Terjemahan Aram dari Kebijaksanaan Salomo disebutkan oleh Nahmanides dalam kata pengantar ulasannya tentang Pentateukh ( Taurat ).


Kitab Kebijaksanaan berbeza daripada Kebijaksanaan Sirakh, sebuah karya dari abad ke-2 SM, yang pada asalnya ditulis dalam bahasa Ibrani .

Tarikh dan kepengarangan sunting

Kitab Kebijaksanaan dipercayai telah ditulis dalam bahasa Yunani, tetapi dalam gaya yang serupa dengan yang terdapat dalam ayat Ibrani . [4]

Kitab ini dipercayai berasal dari Iskandariah sekitar 100 SM . [1] Pengarang buku ini tidak diketahui tetapi beberapa tokoh gereja seperti Clement of Alexandria, Tertullian, Origen, Hippolytus, Cyprian, dan Lactantius percaya bahawa Solomon yang menulisnya. [1] Sudah pasti pengarangnya adalah seorang Yahudi yang berbahasa Yunani. [5]

kandungan sunting

Buku ini secara khusus membicarakan tentang dendam sebagai hukuman bagi penyembahan berhala. [5] Tidak seperti buku hikmat lain, buku ini memfokuskan pada sejarah keselamatan orang bijak dan keprihatinan Tuhan terhadap orang benar. [6] Buku ini juga ingin memberi keyakinan kepada jemaah Yahudi di Mesir bahawa menjaga akidah adalah besar nilainya walaupun banyak kesulitan yang dihadapi. [6]

  1. ^ a b c (Inggeris) Daniel Patte (ed). 2002. The Cambridge Dictionary of Christianity. New York: Cambridge University Press. Hlm. 1308.
  2. ^ (Inggeris) "CHURCH FATHERS: Church History, Book IV (Eusebius)". Newadvent.org. Dicapai pada 2010-07-10.
  3. ^ (Inggeris) "Canon of the Old and New Testaments Ascertained, or The Bible Complete without the Apocrypha and Unwritten Traditions. – Christian Classics Ethereal Library". Ccel.org. 2006-11-15. Dicapai pada 2014-03-11.
  4. ^ (Inggeris) "NAB – Wisdom – Introduction". USCCB. 2002-12-09. Diarkibkan daripada yang asal pada 2010-06-23. Dicapai pada 2010-07-10.
  5. ^ a b (Indonesia) . 1976. Tafsiran Alkitab Masa Kini 2:Ayub-Maleakhi. Jakarta:Yayasan Komunikasi Bina Kasih. Hlm. 47.
  6. ^ a b Dianne Bergant, Robert J.Karris(ed). 2002. Tafsir Alkitab Perjanjian Lama. Yogyakarta:Kanisius. Hlm. 400.