Kucing Tulap atau Kucing Emas (Pardofelis temminckii, sinonim Catopuma temminckii)[3] ialah kucing liar Asia Tenggara yang sederhana saiznya (panjangnya 90 sentimeter/36 inci tambah lagi 50 sentimeter/20 inci untuk ekornya), dengan beratnya sebanyak 12-16 kilogram (26-35 paun). Nama Inggerisnya Asiatic Golden Cat, Asian Golden Cat atau Temminck's Golden Cat, dengan nama saintifiknya Pardofelis temminckii. Pada suatu ketika, kucing ini tergolong dalam genus Catopuma, Profelis, dan Felis.

Kucing Tulap
Pengelasan saintifik
Alam:
Filum:
Kelas:
Order:
Keluarga:
Genus:
Spesies:
P. temminckii
Nama binomial
Pardofelis temminckii[2]
(Vigors & Horsfield, 1827)
Taburan kucing tulap

Dalam kurungan, spesies ini boleh hidup sehingga 20 tahun, tetapi jangka hayatnya di kawasan liar mungkin jauh lebih singkat. Sedangkan bulunya biasanya berwarna merah musang atau perang keemasan, kelainan warna hitam dan kelabu juga boleh dijumpai. Biasanya, kulit kucing tulap tak berhias kecuali sebilangan bintik pada bahagian bawahnya serta kekadangnya bintik yang amat kelam pada bahagian kulitnya yang lain. Bagaimanapun, di China, terdapat kelainan yang memiliki bintik kucing hutan dan kelihatan seakan-akan kucing tersebut. Kulit berbintik itu merupakan ciri resesif, iaitu ketika kucing berbintik membiak dengan kucing tak berhias, anaknya pula memiliki kulit yang tidak berhias.

Taburan dan habitat sunting

Kucing Tulap hidup di seluruh Asia Tenggara, serta dari Tibet dan Nepal sehingga China Selatan, India, dan Sumatera. Ia lebih suka habitat hutan yang memiliki kawasan batuan di sana sini, dan boleh didapati di hutan malar hijau subtropika daun luruh dan hutan hujan tropika. Kucing Tulap kekadangnya juga boleh dijumpai di kawasan yang lebih terbuka, dari tanah pamah sehingga 3,000 meter tingginya di Banjaran Himalaya.

Subspesies dan pemuliharaan sunting

Bilangan Kucing Tulap yang tepat tidak diketahui tetapi ia disenaraikan dalam "CITES: Lampiran I" sebagai "Risiko Lebih Rendah/Hampir Terancam" oleh IUCN. Haiwan ini diburu untuk bulunya dan kini semakin banyak untuk tulangnya yang dijadikan sebagai ubat tradisional Cina. Bagaimanapun, pemusnahan habitat merupakan risiko yang terutama kepada spesies ini. Tidak terdapat banyak haiwan ini di dalam zoo kerana ia tidak begitu berupaya membiak dalam kurungan.

Terdapat tiga subspesies yang diketahui, iaitu:

  • Pardofelis temminckii temminckii di Himalaya, tanah besar Asia Tenggara, dan Sumatera
  • Pardofelis temminckii dominicanorum di China Tenggara
  • Pardofelis temminckii tristis di China Barat Daya.

 

Rujukan sunting

  1. ^ a b Sanderson, J., Mukherjee, S., Wilting, A., Sunarto, S., Hearn, A., Ross, J. & Khan, J.A. (2008). "Pardofelis temminckii". Senarai Merah Spesies Terancam IUCN Versi 2010.4. Kesatuan Pemuliharaan Alam Sekitar Antarabangsa.CS1 maint: multiple names: authors list (link) CS1 maint: ref=harv (link)
  2. ^ AKTA PERLINDUNGAN HIDUPAN LIAR 1972 ( Akta 76 )
    JADUAL SATU
    BINATANG-BINATANG LIAR YANG DIPERLINDUNGI SEPENUHNYA
  3. ^ Protection of Wild Life Act 1972
    LAWS OF MALAYSIA<br<Act 76

Pautan luar sunting