LG Uplus Corp. (Korea: LG유플러스; stylized as LG U+, KSE: 032640) ialah syarikat pembawa selular Korea Selatan yang dimiliki oleh LG Corporation, konglomerat keempat terbesar Korea[1] dan syarikat induk LG Electronics. Ia dahulunya dikenali sebagai LG Telecom.

LG Uplus Corp.
Nama asliKorea: LG유플러스
Jenis/bentuk sahAwam
Didagangkan sebagaiKSE: 032640
IndustriTelekomunikasi
PendahuluLG Telecom
Ditubuhkan11 Julai 1996 (1996-07-11)
Ibu pejabatJung-gu, Seoul, Korea Selatan
Kawasan perkhidmatanKorea Selatan
Tokoh pentingLee Sang Chul CEO
KeluaranTelefoni mudah ali
Perkhidmatan jalur lebar tanpa wayar
HasilKRW 7.8 trilion (2013)
Pendapatan kendalianKRW 542.1 bilion (2013)
PemilikKumpulan LG Sunting ini di Wikidata
Bilangan kakitangan4,987 (Setakat 31 Oktober 2009)
Syarikat indukLG Corporation
Anak syarikatAIN Teleservice
CS Leader
Tapak webLG U+
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Pengangkut ini mengguna pakai namanya selepas penggabungan Julai 2010 dengan dua anak syarikat telekomunikasi LG, Dacom dan Powercom. LG U+ menawarkan pelbagai perkhidmatan mudah alih. BankOn adalah salah satu perkhidmatan perbankan mudah alih yang paling popular di Korea Selatan dan MusicOn ialah e-kedai muzik.

Sejarah sunting

Selepas keputusan Korea Telecom, syarikat telefon milik kerajaan untuk menjual perniagaan selularnya kepada pelabur swasta pada tahun 1994, kerajaan Korea Selatan membuka sektor telekomunikasi sehingga persaingan. Korea Telecom kemudiannya akan melancarkan semula perniagaan selularnya dengan KT Freetel pada tahun 1996. LG memasuki pasaran komunikasi tanpa wayar pada 1996 dengan memperoleh lesen CDMA pada Jun dan menubuhkan sebuah syarikat penerbangan baru yang dinamakan LG Telecom, yang membina rangkaian selular digital seluruh negara. Pada Oktober 1997, perkhidmatan selular PCS dilancarkan.[2]

Pada Mac 1998, dalam usaha untuk menonjolkan diri dari pemain yang lebih besar dan lebih mantap di pasaran, LG Telecom melancarkan perkhidmatan data cdmaOne komersil pertama dunia menggunakan teknologi PCS.[3]

Untuk kedudukan yang lebih baik untuk bersaing dalam pasaran perkhidmatan yang dibundel LG Telecom memperoleh LG Dacom, rangkaian komunikasi talian tetap dan penyedia perkhidmatan berkaitan Internet dan LG Powercom, salah satu ISP terbesar di Korea.[4][5] Pada 1 Julai 2010, LG Telecom menukar dinamakan sebagai "LG U +".

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ Koichi Kato (April 10, 2014). "Top four chaebol generate 90% of South Korean conglomerate profits". Nikkei Asian Review. Italic or bold markup not allowed in: |publisher= (bantuan)
  2. ^ "About LG U+". LG U+. Italic or bold markup not allowed in: |publisher= (bantuan)
  3. ^ "CDMA History". CDG. Italic or bold markup not allowed in: |publisher= (bantuan)
  4. ^ Cho, Kevin (October 15, 2009). "LG Telecom to Merge With Dacom, Powercom on Jan. 1 (Update1)". Bloomberg L.P. Italic or bold markup not allowed in: |publisher= (bantuan)
  5. ^ Clark, Robert (October 12, 2009). "LG to merge Korean telecom operations". Telecom Asia. Italic or bold markup not allowed in: |publisher= (bantuan)

Pautan luar sunting