Tanah Bencah Setiu

(Dilencongkan dari Laguna Setiu)

Laguna Setiu (Setiu Wetlands) atau Tanah Bencah Setiu, sebahagian daripada ekosistem Lembangan Sungai Setiu dan juga sistem yang lebih besar gabungan lembangan tanah lembap kompleks Setiu-Chalok-Bari-Merang terletak di Terengganu di pantai timur Semenanjung Malaysia. Berkeluasan 23,000 hektar, ia terdiri daripada lapisan hutan riparian tebing sungai, paya-paya gambut dan bakau, lagun air payau dengan tumbuhan dan pulau-pulau pasir, rimbun rumput laut dan pantai berpasir.

Fail:Laguna Setiu Wetlands Terengganu.jpeg
Laluan penjalan kaki di Laguna Setiu untuk memudahkan pengunjung mendekati alam semulajadi.

Di Malaysia, hanya tanah lembap di Daerah Setiu mempunyai sembilan ekosistem yang saling berhubungan iaitu laut, pantai, lumpur, lagun, muara, sungai, pulau, hutan di sepanjang pantai dan paya bakau.

Tanah lembap Setiu bukan saja unik, malah ia adalah satu kawasan yang cantik dan kaya dengan kelainan flora dan fauna digabungkan dengan laut, air yang bersih, haiwan di hutan dan juga bukit di sepanjang pantai.

Pemuliharaan ekosistem sunting

Fail:Laguna Setiu Wetlands Terengganu 2.jpeg
Kepelbagaian ekosistem di Laguna Setiu menyebabkan ada yang merasakan sama seperti berada di belukar hutan renek Afrika.

Pantai berpasir, pulau pasir dan tebing sungai adalah tempat bersarang bagi pembiakan terbesar tuntung di Malaysia dari spesis terrapin dicat (Callagur borneoensis) dan disini juga adalah antara beberapa tapak pendaratan penyu hijau (Chelonia mydas) yang diambang kepupusan. Kedua-dua terrapin dicat dan penyu hijau adalah spesis terancam yang masih boleh dilihat berada di Laguna Setiu.

Laguna Setiu juga membekalkan bekalan kerapu (Ephinephelus spp) dan benih tiram, pengeluaran sehingga 50% - 60% dan terbesar di Semenanjung Malaysia. Lagun utama adalah satu kawasan zon akuakultur yang melibatkan kawasan ternakan sangkar air payau, ternakan kolam, kandang dan penternakan tiram. Kebanyakan kampung di sekitar Laguna Setiu terlibat dalam industri akuakultur bagi menghasilkan produk makanan tradisional yang terkenal di Terengganu iaitu budu (sos ikan diperam), dan hidangan makanan laut berasaskan ikan seperti keropok, satar, bebola ikan, ikan bilis kering dan belacan.

Kempen kesedaran berterusan perlu diberikan kepada penduduk setempat untuk menjamin manfaat tanah lembap bagi meningkatkan sosio-ekonomi mereka melalui program pemuliharaan dan penjagaan ekosistem sedia ada. Pada masa ini, terdapat kekurangan pelan komprehensif untuk membimbing pengurusan bersepadu dan mampan di Tanah Bencah Setiu. Pembangunan tidak teratur oleh sektor-sektor yang berbeza akan menyebabkan kesan yang buruk kepada tanah lembap, biodiversiti dan lain-lain sumber asli disini.

Ciri-ciri semula jadi tanah lembap dan elemen di Laguna Setiu mempunyai potensi ekopelancongan besar. Aktiviti Sesuai ekopelancongan mungkin termasuk menonton keindahan alam semulajadi (habitat tanah lembap yang unik dan penyu bertelur), penuaian madu dalam paya melalueca dan memancing rekreasi. Ekopelancongan boleh menjana pendapatan alternatif bagi masyarakat tempatan, yang pada masa ini bergantung hampir sepenuhnya kepada sektor perikanan untuk kehidupan mereka. Bagi manfaat ekopelancongan untuk berjaya dan mampan, kesedaran komuniti tempatan dan komitmen adalah penting.

Antara 1993 dan 2003, WWF-Malaysia beroperasi di Pusat Pemuliharaan Penyu dan Marin di Tanah Bencah Setiu dengan kerjasama Jabatan Perikanan. Melalui projek semasa yang bermula pada bulan Julai 2005, kini memperluaskan penglibatan agensi terlibat di Tanah Bencah Setiu dalam konteks pengurusan yang lebih luas dan mampan untuk memberi bimbingan dan pengurusan lestari tanah lembap yang menyokong penggunaan sumber yang bijak, pengurusan penyertaan, perlindungan biodiversiti dan penyelenggaraan fungsi ekologi untuk menyemak ketersediaan berterusan manfaat tanah lembap dan perkhidmatan dalam jangka panjang menyumbang kepada peningkatan ekonomi dan sosial masyarakat tempatan di sekitarnya.

Taman Negeri Laguna Setiu sunting

Adalah dicadangkan bahawa keseluruhan Setiu Wetlands, dan sebahagian daripada hutan Gelam bersebelahan diwartakan dan dibangunkan sebagai Taman Negeri untuk fungsi dwi pemuliharaan dan pelancongan. Penyelenggaraan habitat ini akan meningkatkan tarikan hab pelancongan yang dirancang Setiu dan resort sedang dibina dalam paya Gelam bersebelahan. Dengan kerjasama agensi pelancongan dan persatuan pembangunan pelancongan, aktiviti ekopelancongan seperti pelayaran mengesan hidupan liar, pemantauan pantai untuk terrapin dan pendaratan penyu dan tanah lembap broadwalk boleh dibangunkan di Taman Negeri Laguna Setiu.

Rasional projek sunting

Lembangan 30km di sepanjang Sungai Setiu dari Bukit lising untuk penumpuan Sungai Setiu dan Sungai Sempit, tanah bencah Setiu adalah unik kerana ia terdiri daripada mozek jenis habitat yang berlainan, termasuk lumpur pasang surut, Gelam (Malleluca cajeput) hutan, tanah pamah hutan, paya bakau, delta, muara dan rumah pangsa pasir.

Sungai Setiu adalah rumah kepada penduduk Sungai kritikal terancam terrapin (Batagur baska). Perempuan sarang sepanjang Sandbanks dan pulau-pulau pasir di sepanjang sungai. Yang menghulurkan bersebelahan pantai sepanjang pantai adalah kawasan yang popular bersarang penyu Hijau (Chelonia mydas) dan zaitun Ridley penyu (Lepidochelys olivacea). A sepanjang 5 km di sepanjang Kuala Setiu Bharu Selatan pantai sedang dironda oleh Tumec.

Ia kini dalam keadaan yang agak bersih, dan mempunyai potensi pelancongan yang besar. Aktiviti ekonomi yang akan mengubah habitat dan menjadi sumber pencemaran seperti pertanian, akuakultur dan resort pelancongan tidak serasi dengan fungsi tanah bencah sebagai habitat hidupan liar yang penting dan tidak harus dibenarkan di dalam taman itu.