Rumput laut adalah satu-satunya tanaman berbunga yang tumbuh di persekitaran laut. Terdapat kira-kira 60 spesies lamun laut sepenuhnya yang tergolong dalam empat keluarga (Posidoniaceae, Zosteraceae, Hydrocharitaceae dan Cymodoceaceae), semuanya dalam urutan Alismatales kelas monokotiledon.[1]

Rimbunan Syringodium isoetifolium berdekatan Réunion di Lautan Hindi.

Rumput-rumput ini tumbuh merimbun lebat di dasar laut membentuk antara ekosistem yang paling produktif di dunia. Rumput-rumput ini turut berfungsi sebagai penyerap karbon penting serta menyediakan habitat dan sumber makanan untuk pelbagai jenis hidupan laut yang setanding dengan terumbu karang.

Taksonomi sunting

Keluarga Imej Genera Gambaran
Zosteraceae
 
Phyllospadix 6 spesies  
 
Zostera 16 species  
Hydrocharitaceae
 
Enhalus 1 species  
 
Halophila 19 spesies  
 
Thalassia 2 spesies  
Posidoniaceae
 
Posidonia 2-9 spesies  
Cymodoceaceae
 
Amphibolis 2 spesies  
 
Cymodocea 4 spesies  
 
Halodule 6 spesies  
 
Syringodium 2 spesies  
 
Thalassodendron 3 spesies  
Jumlah:   

Ekologi sunting

Padang rimbunan sunting

Rumput-rumput laut tumbuh secara luas merimbun sehingga mampu meliputi suatu kawasan pesisir atau dasar laut; rimbunan ini boleh terbentuk oleh satu atau lebih jenis rumput (2-12 jenis tumbuh bersama pada satu substrat[2]) laut yang tumbuh baik padat atau jarang.

Pertumbuhan ini mewujudkan suatu hubungan saling bergantung timbal antara komponen abiotik (air dan mendapan) dan biotik (haiwan dan tumbuhan)[2] lalu menjadi ekosistem perairan pantai yang sangat penting, baik secara fizikal mahupun biologi kerana mewujudkan tempat mencari makan, membiak dan membesar dan berlindung berbagai-bagai biota laut seperti ikan, krustasea, moluska (Pinna sp., Lambis sp., dan Strombus sp.), ekinodermata (Holothuria sp., Synapta sp., Diadema sp., Arcbaster sp., Linckia sp.) dan cacing (Polichaeta)[3].

Padang-padang menyaring nutrien sungai atau laut, pemecah ombak arus, serta meningkatkan mutu air laut dengan membantu pengendapan substrat dan menstabilkan mendapan.[4] Ia turut memberi sokongan melindungi dasar perairan dari ancaman hakisan.[5]

Rujukan sunting

  1. ^ Tomlinson and Vargo (1966). "On the morphology and anatomy of turtle grass, Thalassia testudinum (Hydrocharitaceae). I. Vegetative Morphology". Bulletin of Marine Science. 16: 748–761.
  2. ^ a b H. M. Azkab (2006). "Ada Apa dengan Lamun". Oseana. XXXI (3): 45–55.
  3. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan :6 tidak disediakan
  4. ^ K. H. Purnomo; Y. Yusniawati; A. Putrika; W. Handayani; Yasman (2017). "Keanekaragaman Spesies Lamun pada Beberapa Ekosistem Padang Lamun di Kawasan Taman Nasional Bali Barat". PROS SEM NAS MASY BIODIV INDON. 3 (2): 236-240.
  5. ^ Fortes, M.D., 1989. Seagrasses: a resources unkown in the ASEAN region. ICLARM Education Series 5: 46 pp.

Pautan luar sunting