Lecur elektrik ialah lecur yang berpunca dari arus elektrik yang berasal daripada wayar elektrik.[1] Kira-kira 1000 kematian setiap tahun akibat lecur elektrik yang dilaporkan di Amerika Syarikat, dengan kadar kematian 3-5%.[2][3] Lecur elektrik berbeza dengan luka bakar udara panas atau kimia kerana ia boleh menyebabkan kerosakan subdermal yang jauh lebih banyak.[4]

Lecur elektrik pada tangan

Ia boleh menyebabkan kerosakan permukaan, tetapi lebih kerap tisu yang lebih dalam dibawah permukaan kulit akan mengalami kerosakan yang teruk. Akibatnya, ia sukar di diagnosiskan dengan tepat dan banyak orang memandang rendah tahap lecur. Dalam beberapa kws yang teruk, elektrik juga dapat menyebabkan kejutan elektrik pada otak, tekanan pada jantung dan kecederaan pada organ lain.[5]

Punca sunting

Lecur elektrik boleh disebabkan oleh pelbagai cara seperti menyentuh atau mencengkam benda yang terbuat elektrik yang dihidupkan, litar pintas, memasukkan jari ke dalam soket elektrik, dan jatuh ke dalam air elektrik.[6] Pukulan kilat juga merupakan punca letupan elektrik, tetapi ini merupakan kejadian yang kurang biasa. Dengan adanya kemajuan teknologi, lecur elektrik menjadi lebih kerap dan merupakan penyebab utama kematian traumatik yang berkaitan dengan pekerjaan.[7] Sepertiga dari semua trauma elektrik dan kecederaan voltan tinggi, paling banyak berkaitan dengan pekerjaan, dan lebih daripada 50% kecederaan ini disebabkan oleh hubungan talian elektrik.[7]

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ Yusliza Yakimir Abd Talib (19 Mac 2019). "Perkara yang patut anda tahu mengenai melecur". Harian Metro. Dicapai pada 13 April 2021.
  2. ^ Electrical Injuries in Emergency Medicine di EMedicine
  3. ^ Nasoori, A (2017). "Maggot debridement therapy for an electrical burn injury with instructions for the use of Lucilia sericata larvae" (PDF). Woundcare. doi:10.12968/jowc.2017.26.12.734.
  4. ^ “Electrocution Burns.” Burn Survivor Resource Center. n.p. n.d. Web. 29 September 2011. <http://www.burnsurvivor.com/injury_examples_electrocution.html Diarkibkan 2011-10-30 di Wayback Machine>.
  5. ^ Health Care Advisor: Burn Treatment Self Help Guide. n.p. n.d.. Web. 29 September 2011.<http://www.burnremedies.com/Electrical.html Diarkibkan 2011-11-02 di Wayback Machine>.
  6. ^ “Electrical Burn Injuries.” Department of Surgery, Government Medical College, Miraj and General Hospital, Sangli, Maharashtra, India. 17 August 2003. Web. 29 September 2011. <http://www.medbc.com/annals/review/vol_17/num_1/text/vol17n1p9.asp>.
  7. ^ a b Electrical Injuries di EMedicine

Pautan luar sunting