Lewat Djam Malam

filem Indonesia

Lewat Djam Malam (Ejaan yang Disempurnakan: Lewat Jam Malam; ditayangkan di luar negara sebagai After the Curfew) ialah filem Indonesia 1954 diarahkan oleh Usmar Ismail dan ditulis oleh Asrul Sani. Secara meluas dianggap sebagai pawagam Indonesia klasik, filem ini mengisahkan seorang bekas askar dalam dalam tindakan terhadap rasuah.

Lewat Djam Malam
Salah satu adegan filem Lewat Djam Malam.
PengarahUsmar Ismail
PenulisAsrul Sani
DibintangiA.N. Alcaff
Netty Herawaty
SinematografiMax Tera
Diedarkan olehPerfini
Persari
Tarikh tayangan
  • 1954 (1954)
Masa tayangan
101 minit
NegaraIndonesia
BahasaIndonesia

Plot sunting

Tidak lama selepas Belanda mengiktiraf kemerdekaan Indonesia pada tahun 1949, tentera di Bandung, Jawa Barat, menetapkan perintah berkurung. Iskandar (A.N. Alcaff) telah dilepaskan daripada Tentera Nasional Indonesia dan hampir ditembak apabila dia tiba di Bandung. Beliau tinggal di rumah tunangnya Norma (Netty Herawaty) dan keluarganya. Pada hari berikutnya, bapa Norma menggariskan Iskandar dengan kerja di pejabat gabenor manakala Norma dan abangnya pergi membeli-belah untuk pihak dialu-alukan rumah. kerja pergi dengan baik, dan Iskandar cepat dipecat.

Dia pergi untuk melihat bekas anggota skuadnya, Gafar, yang kini seorang kontraktor binaan berjaya, dan menjelaskan bahawa dia merasakan bahawa tiada siapa yang memahami beliau sebagai revolusioner, dan bahawa dia masih mendengar jeritan keluarga yang dia telah membunuh. Iskandar kemudian meminta Gafar mana pemimpin mereka, Gunawan, adalah. Gafar memberitahu Iskandar, tetapi berkata Iskandar tidak perlu pergi. Bekas leftenan mengabaikan nasihat ini dan pergi untuk melihat Gunawan, yang kini bekerja untuk memiliknegarakan ekonomi dan tidak takut untuk menggunakan kekerasan terhadap pesaing beliau. Gunawan mahu menggunakan Iskandar sebagai tangan diupah untuk mengancam ahli perniagaan lain, tetapi Iskandar enggan, menyerbu keluar dari pejabat.

Iskandar tidak lama lagi datang lke rakan sepasukan ain, Puja, yang telah meninggalkan tentera dan menjadi bapa ayam. Dia melihat bahawa Puja adalah ketagih judi dan menzalimi hanya pelacur beliau, Laila (Dhalia). Iskandar menginap dan bercakap dengan Laila manakala Puja berjudi, kemudian kembali untuk bercakap dengan Gafar. Gafar mendedahkan bahawa keluarga Iskandar terbunuh di bawah arahan Gunawan tidak mata-mata Belanda, tetapi pelarian, dan barang kemas yang dicuri daripada keluarga telah digunakan untuk menubuhkan perniagaan Gunawan. Iskandar bersumpah membalas dendam, kemudian kembali kepada Norma terhadap parti itu.

Selepas Iskandar sengaja tumpahkan air pada pakaian seorang gadis pada parti, baginya dia dimarahi, dia pergi ke biliknya dan mengambil pistol beliau. Beliau kemudian keluar, mencari jalan untuk melarikan diri rasa bersalah dia rasa. Selepas dia tiba di rumah Puja itu, bapa ayam yang mengatakan bahawa mereka perlu membunuh Gunawan. Mereka pergi bersama-sama ke rumah bekas pemimpin mereka, di mana Iskandar menuduh kedua rasuah dan menarik revolver itu kepadanya. Gunawan gagap bahawa ia adalah untuk kebaikan negara, dan ditembak. Sementara itu, Norma, bimbang tentang Iskandar, telah keluar mencari.

Kedua-dua orang panik dan tergesa-gesa keluar dari rumah Gunawan. Di rumah Puja itu, bapa ayam yang bertanya mengapa Iskandar ditembak Gunawan. Iskandar memanggilnya pengecut dan hits dia. Laila, yang telah menonton ini, mengatakan bahawa Norma telah datang pencarian. Iskandar kembali kepada parti, tetapi selepas seorang anggota polis - yang telah dijemput - menyebut bahawa telah pembunuhan, dia melarikan diri lagi. Dia mengambil sebentar lagi oleh polis tentera, kemudian melarikan diri ke rumah Gafar ini. Kontraktor itu memberitahu Iskandar bahawa dia harus meletakkan masa lalu di belakangnya, kemudian mengatakan bahawa Norma telah datang dengan lebih awal. Iskandar bergegas kembali ke rumahnya, tetapi ditemui oleh rondaan. Dia ditembak dan dibunuh di depan pintu Norma ini, sebagai tetamu menonton.

Penerbitan sunting

Lewat Djam Malam diarahkan oleh Usmar Ismail, disifatkan sebagai perintis filem Indonesia.[1] Usmar telah mejadi askar semasa revolusi; menurut pengkritik filem dan pengarah Marselli Sumarno, ini membuatkan gambaran filem mengenai askar lebih realistik.[2] Lakonlayar filem ini pada mulanya ditulis oleh Asrul Sani.[3]

Filem ini diterbitkan oleh Perfini, sebuah studio filem yang diasaskan oleh Ismail pada 1950.[1] Menurut sejarawan filem Misbach Yusa Biran, ia merupakan filem pertama Indonesia yang menerima tayangan di luar negara.[4]

Keluaran dan sambutan sunting

Lewat Djam Malam telah ditayangkan secara domestik pada 1954.[1] Ia pada awalnya akan ditayangkan di Festival Filem Asia di Tokyo, tetapi kerajaan Indonesia menolak; keengganan tersebut membawa kepada bentuk bantahan terhadap jenayah Jepun yang tidak berbayar semasa pendudukan dari 1942 hingga 1945.[4]

Lewat Djam Malam umumnya dianggap sebagai sinema Indonesia klasik [5] Sejarawan filem JB Kristanto menulis bahawa Lewat Djam Malam merupakan karya Ismail yang menunjukkan sejarah Indonesia; beliau menganggap Ismail pengarah Indonesia pertama yang menggunakan filem sebagai maksud ekspresi dan bukannya mudah sebagai jalan untuk mendatangkan keuntungan (wang),[6] dan percaya bahawa tiada filem dalam sejarah Indonesia boleh memadankan pencapaian Ismail dengan Lewat Djam Malam.[4] Karl G. Heider, menulis pada 1991, menyatakan bahawa filem itu merupakan contoh yang kuat sejarah awal filem Indonesia dengan menitikberatkan seifat individualisme.[7]

Pemulihan sunting

Salinan master bagi Lewat Djam Malam telah disimpan di Sinematek Indonesia sewaktu arkib filem itu ditubuhkan pada 1970an. Apabila dana persekutuan ditamatkan pada 2001, institusi itu tidak dapat menjaga seluloid dengan baik, yang membawa kepada pereputan banyak filem.[5] Bermula pada 2010 atas cadangan dari JB Kristanto, Muzium Negara Singapura (NMS) dan Yayasan Pawagam Sedunia, dengan kerjasama Sinematek Indonesia, Yayasan Konfiden dan Kineforum, mula membaikpulih filem tersebut; pembaikpulihan ini bermaksud sebagai impetus untuk memelihara filem Indonesia klasik.[6]

Proses pembaikpulihan, yang berkos 200,000 Dolar Singapura dan dilakukan oleh L'Immagine Ritrovata di Itali, mengambil masa setengah tahun.[6] Pengarah L'Immagine, Davide Pozzi, menyatakan bahawa filem ini berkeadaan baik menjangkakan sedikit kulapuk. Kewujudan negatif juga memudahkan pembaikpulihan. Hasilnya, ia telah ditayangkan di NMS pada Mac.[4] Filem ini kemudiannya ditayangkan di Festival Filem Cannes 2012 sebagai sebahagian daripada kemasukan World Classic Cinema pada 17 Mei. Pembaikpulihan filem tersebut menerima keluaran tayangan di Indonesia bermula pada 21 Jun 2012[6] dan telah ditayangkan di Festival Filem London pada Oktober 2012.[8]

Anugerah sunting

Lewat Djam Malam merupakan dalam persaingan untuk lapan anugerah di Festival Filem Indonesia yang julung kali diadakan pada 1955, memenagi lima; beberapa yang lain berkongsi dengan Tarmina karya Lilik Sumidjo. Ia juga ditayangkan di Festival Filem Asia 1955.[9]

Anugerah Tahun Kategori Penerima Keputusan
Festival Filem Indonesia 1955 Gambar Terbaik Menang
Penulis Skrin Terbaik Asrul Sani Menang[a]
Pelakon Utama Terbaik AN Alcaff Menang
Pelakon Utama Wanita Terbaik Dhalia Menang
Pelakon Pembantu Terbaik Bambang Hermanto Tercalon
Pelakon Pembantu Lelaki Terbaik Awaludin Tercalon
Penataan Artistik Terbaik Chalid Arifin Menang[b]
Festival Filem Asia Pengarah Terbaik Usmar Ismail Tercalon

Catatan sunting

  1. ^ Maksud khas untuk dialog
  2. ^ Maksud khas untuk penataan artistik

Rujukan sunting

Nota kaki
Bibliografi
  • "Cannes Classics opens with the World Cinema Foundation". Cannes: Cannes Film Festival. Diarkibkan daripada yang asal pada 2012-06-20. Dicapai pada 20 June 2012.
  • Heider, Karl G (1991). Indonesian Cinema: National Culture on Screen. Honolulu: University of Hawaii Press. ISBN 978-0-8248-1367-3.CS1 maint: ref=harv (link)
  • Indriasari, Lusiana; Suprihadi, Marcus (5 June 2012). ""Lewat Djam Malam" Bisa Ditonton 21 Juni". Kompas. Jakarta. Diarkibkan daripada yang asal pada 2012-06-20. Dicapai pada 20 June 2012.
  • "Jakarta's film archive in dire condition". The Jakarta Post. Jakarta. 21 May 2012. Diarkibkan daripada yang asal pada 2012-06-20. Dicapai pada 20 June 2012.
  • "'Lewat Djam Malam' di London Film Festival". Jakarta: ANTARA. 21 October 2012. Diarkibkan daripada yang asal pada 2012-12-03. Dicapai pada 3 December 2012.
  • "Marselli vows to bring reality to the screen". The Jakarta Post. Jakarta. 12 November 2000. Diarkibkan daripada yang asal pada 2012-06-20. Dicapai pada 20 June 2012.
  • Pasaribu, Adrian Jonathan (19 February 2012). "Restoring film history, one movie at a time". The Jakarta Post. Jakarta. Diarkibkan daripada yang asal pada 2012-06-20. Dicapai pada 20 June 2012.
  • "Penghargaan Lewat Djam Malam". filmindonesia.or.id. Jakarta: Konfiden Foundation. Diarkibkan daripada yang asal pada 2013-01-26. Dicapai pada 20 June 2012.
  • Rosidi, Ajip (2010). Mengenang Hidup Orang Lain: Sejumlah Obituari. Jakarta: Kepustakaan Populer Gramedia. ISBN 978-979-9102-22-5.CS1 maint: ref=harv (link)

Pautan luar sunting