Malaysia Building Society Berhad [1] mempunyai latar belakang yang lama. MBSB bermula dalam tahun 1950 dan dikenali sebagai Federal dan Colonial Building Society Limited. Pada tahun 1956, MBSB menukar namanya kepada Malaya Borneo Building Society Limited (MBBS), dengan Kerajaan Malaysia sebagai pemegang saham utamanya. Ia kemudian disenaraikan di Bursa Saham Malaysia[2] dan Singapura pada bulan Ogos 1963. Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) dan Permodalan Nasional Berhad (PNB) kini merupakan pemegang saham utama Pinjaman Peribadi MBSB.

Pinjaman MBSB [3]telah berkembang dalam peranannya daripada menjadi pembiaya harta pertama kepada pembekal kewangan yang menawarkan spektrum produk dan perkhidmatan koperasi dan pinjaman yang inovatif di seluruh rangkaian cawangan di seluruh Malaysia.

Status dari “Expert Finance Company” atau Status Syarikat Kewangan Terkecuali telah diberikan kepada Pinjaman MBSB pada 1 Mac 1972 oleh Kementerian Kewangan yang membolehkan MBSB melakukan perniagaan kewangan tanpa lesen berstatus kekal sehingga kini. Semua Syarikat Kewangan termasuk MBSB adalah di bawah bidang kuasa BAFIA iaitu Akta Perbankan dan Institusi Kewangan (1989). Di bawah BAFIA, MBSB ditakrifkan sebagai Institusi Berjadual.

Pada 6 November 2017, MBSB telah menandatangani Perjanjian Saham & Pembelian dengan para pemegang saham Asian Finance Bank Berhad ("AFB / Vendors") untuk cadangan pengambilalihan oleh MBSB dari keseluruhan kepentingan ekuiti dalam AFB untuk pertimbangan pembelian agregat sebanyak RM644,952,807.66 [4] berpuas hati dengan cara tunai berjumlah RM396,894,036.26 dan pengeluaran 225,507,974 Saham Pertimbangan pada harga terbitan RM1.10 setiap Saham Pertimbangan ("Perolehan").

Perolehan ini telah diluluskan oleh pemegang saham MBSB pada 23 Januari 2018. Para pemegang saham juga meluluskan pemindahan Aset dan Liabiliti Patuh Syariah MBSB kepada AFB melalui Skim Pengaturan Ahli.

Selaras dengan kelulusan abovesaid dan setelah selesai pemindahan saham dan pembayaran baki pertimbangan pembelian kepada Vendor, AFB menjadi anak syarikat milik penuh Malaysia Building Society Berhad pada 7 Februari 2018.