Majlis santapan negara

Majlis santapan negara ialah bankuet yang dihoskan oleh ketua negara di kediaman rasminya untuk ketua negara lain, atau kadangkala ketua kerajaan, dan tetamu lain. Merupakan sebahagian daripada lawatan negara atau persidangan diplomatik, ia diadakan untuk meraikan hubungan diplomatik antara tuan rumah dan negara tetamu. Bergantung pada masa hari itu, ia boleh disebut sebagai makan malam negara atau makan tengahari negara. Saiznya berbeza-beza, tetapi jumlah para hadirin mungkin mencecah ratusan orang.

Meja bulat disediakan untuk majlis santapan negara dalam Dewan Makan Utama di White House. Set pinggan emas adalah daripada servis china Eisenhower.

Di dunia Barat, protokol majlis santapan negara secara tradisinya menetapkan pakaian formal white tie atau pakaian pagi yang terdiri daripada kawalan kehormatan tentera, empat atau lima hidangan utama, hiburan muzik, dan dewan tarian. Biasanya terdapat ucapan ringkas dan minum ucap selamat yang dibuat oleh tuan rumah dan tetamu penting.

Rujukan sunting

  • Schifando, Peter; J. Jonathan Joseph (2007). Entertaining at the White House with Nancy Reagan. New York: William Morrow. ISBN 978-0-06-135012-2.
  • Strong, Roy, Feast: A History of Grand Eating, 2002, Jonathan Cape, ISBN 0224061380