Marwan Issa

Ketua Komander Hamas

Marwan Abdul al-Karim Issa , yang dipanggil Abu al-Baraa (Dalam Bahasa Arab: مروان عبد الكريم عيسى), adalah seorang tentera Palestin dan salah seorang ketua Briged Izzuddin Al-Qassam. Selepas pembunuhan al-Ja'bari, Israel mendakwa bahawa dia adalah ketua komander Briged Izzuddin Al-Qassam dan bahawa beliau adalah pengganti kepada Ahmed al-Ja'bri.

Marwan Issa
Kelahiran
Marwan Abdul al-Karim Issa

1965
Meninggal dunia2024
Warganegara Palestin
Terkenal keranaKetua Komander Briged Izzuddin Al-Qassam
Parti politik Hamas

Marwan Issa telah memainkan peranan dalam perjanjian Shalit dan mendakwa pendudukan Israel bahawa dia melawat Gilad Shalit lebih daripada sekali semasa penahanannya di Gaza, dan media pendudukan Zionis mendakwa bahawa Issa fasih berbahasa Ibrani dan cedera dalam serbuan Israel pada tahun 2004.

Kelahiran sunting

Dia dilahirkan pada tahun 1965 di Semenanjung Gaza, keluarganya telah dipindahkan dari kampung Beit Tima berhampiran Ashkelon, dan dia telah ditangkap oleh Israel selama lima tahun kerana aktivitinya dalam gerakan Hamas.

Di penjara pendudukan Israel sunting

Dia telah ditahan oleh Israel selama lima tahun kerana aktivitinya di Hamas.

Di penjara Fatah sunting

Dia dipenjarakan di penjara Pihak Berkuasa Palestin yang bergabung dengan gerakan Fatah selama empat tahun, tetapi dia dibebaskan dengan tercetusnya intifadah kedua.

Dikehendaki oleh Israel sunting

Sebelum pengunduran Israel dari Gaza, Issa dilihat oleh perkhidmatan perisikan Israel sebagai salah seorang lelaki yang paling dikehendaki, kerana dia mempunyai peranan besar dalam operasi menentang penempatan Israel di Semenanjung.

Selepas pembunuhan Jabari sunting

Pada November 2012, selepas pembunuhan Ahmed al-Ja'bari, sumber perisikan Israel mendakwa dan khabar angin bahawa Marwan Issa adalah pengganti al-ja' Ari. Mara tabaa mara rqbaq