Pihak Berkuasa Palestin

Pihak Berkuasa Palestin (PBP atau PA; Arab: السلطة الوطنية الفلسطينية Al-Sulṭa Al-Waṭaniyyah Al-Filasṭīniyyah) adalah sebuah badan sementara yang ditubuhkan untuk mentadbir Tebing Barat dan Genting Gaza yang didiami penduduk Palestin. PNA berkongsi kuasa dengan Kerajaan yang telah menawan Tebing Barat dan Genting Gaza semasa Perang Enam Hari 1967. Pada 2005, Israel telah berundur dari Genting Gaza dan memberi penguasaan penuh kepada Pihak Berkuasa Palestin.

Pihak Berkuasa Palestin
السلطة الوطنية الفلسطينية
Al-Sulṭa Al-Waṭaniyyah Al-Filasṭīniyyah
Bendera Palestin
Jata Palestin
Bendera Jata
Lagu kebangsaanBiladi
Peta menunjukkan kawasan kawalan rasmi Pihak Berkuasa Palestin (Kawasan A dan B)
Peta menunjukkan kawasan kawalan rasmi Pihak Berkuasa Palestin (Kawasan A dan B)
Ibu negaraPusat pentadbiran: Ramallah (Tebing Barat), Gaza (Genting Gaza); Baitulmaqdis ialah ibu negara Palestin[1]
Bandar terbesarRamallah, Gaza, Hebron, Nablus dan Jenin
Bahasa rasmiBahasa Arab, Inggeris, Ibrani
KerajaanRepublik berpesiden dan
berparlimen
• Presiden
Mahmud Abbasa
Ismail Haniyehb
Mohammad Shtayyeh
Pendirian
• Penubuhan
4 Mei 1994
Populasi
• Perkiraan 2009 (Julai)
3,935,249[2] (ke-126)
KDNK (PPP)2009
• Jumlah
$$12.95 bilion (-)
$2,900 (-)
HDI (2007) 0.731
Ralat: Nilai IPM tidak sah · ke-106
Mata wangPaun Palestin
(PSP)
Zon waktuUTC+2 ( )
• Musim panas (DST)
UTC+3 ( )
Kod panggilan+970f
Kod ISO 3166PS
DPT internet.ps, فلسطين.
Nota a b c d e f
  • a Penggal Abbas tamat pada 9 Januari 2009, mewujudkan krisis perlembagaan. Beliau secara sepihak memanjangkannya setahun, manakala Duwaik, sebagai Yang Di-Pertua MPP, juga mengambil jawatan itu.
    b Haniyeh disingkirkan Presiden Abbas yang menyokong Salam Fayad. Haniyeh dan MPP bagaimanapun tidak mengiktiraf kesahan penyingkiran itu; daripada 14 Jun 2007 Haniyeh berkuasa de facto di Genting Gaza, manakala Fayad di Tebing Barat.
    c Digunakan di Tebing Barat daripada 1950–kini
    d Digunakan di Genting Gaza daripada 1951–kini
    e Digunakan daripada 1985–kini
    f +972 juga digunakan

Pihak Berkuasa Palestin dibentuk pada 1994, menurut Perjanjian Oslo antara Pertubuhan Pembebasan Palestin (PLO) dan kerajaan Palestin, sebagai satu badan sementara lima tahun, bagi menanti status akhir rundingan antara kedua pihak tersebut. Namun sehingga kini (2011), lebih 16 tahun selepas penubuhannya, status akhir masih berlum tercapai. Menurut Perjanjian Oslo, PBP diberikan kuasa terhadap isu berkaitan keselamatan dan orang awam di kawasan bandar (dirujuk sebagai "Kawasan A"), dan cuma kawalan orang awam di kawasan luar bandar ("Kawasan B"). Kawasan selebihnya di Palestin, termasuk petempatan Israel, kawasan lembah Jordan, dan jalan pirau di antara masyarakat Palestin, kekal berada dalam kawasan mutlak Israel ("Kawasan C"). Baitulmaqdis Timur tidak termasuk dalam perjanjian ini.

Kerajaan sunting

Jawatan Nama Parti Berkhidmat sejak
Presiden Mahmud Abbas Fatah 15 Januari 2005
Perdana Menteri
Rami Hamdallah
Fatah
2 Jun 2013
Menteri Luar Negeri
kosong

Bekas Perdana Menteri:

Bekas Presiden:

Bekas Menteri Luar Negeri:

 
Jalur Gaza dan Tebing Barat

Sejarah sunting

Pihak Berkuasa Palestin ditubuhkan hasil daripada Perjanjian Oslo pada 13 September 1993 antara Pertubuhan Pembebasan Palestin (PLO) dan Israel. Badan ini sebenarnya ditubuhkan sebagai badan pentadbiran sementara (5 tahun) untuk menyediakan penduduk Palestin ke arah berkerajaan sendiri sementara rundingan status akhir wilayah-wilayah Palestin dijalankan.[3] Namun hingga kini (2011), selepas 16 tahun, Pihak Berkuasa Palestin masih belum dibubarkan kerana rundingan status akhir belum selesai.

Dengan bantuan Rusia, pada 2005, PBP mula bertanggungjawab terhadap pentadbiran awam di beberapa kawasan luar bandar, selain hal keselamatan di bandar utama di Tebing Barat dan Genting Gaza. Pada bulan Ogos, Ariel Sharon memulakan pelan pengunduran sepihaknya dari Genting Gaza, menyerahkan kawalan dalam penuh genting tersebut kepada PBP tetapi tetap mengawal kawasan sempadan termasuk udara dan laut (kecuali sempadan dengan Mesir).

Kemudian dalam pilihan raya perundangan pada 25 Januari 2006, Hamas menjadi parti majoriti parlimen dan merebut kuasa dari Fatah. Ismail Haniyeh dicalonkan sebagai Perdana Menteri pada 16 Februari dan mengangkat sumpah pada 29 Mac.

Bagaimanapun, selepas kemenangan sah Hamas ini, Amerika Syarikat dan negara-negara Barat telah menyekat bantuan kewangan kepada PBP kerana melabelkan Hamas sebagai pertubuhan pengganas. Pada Disember 2006, Perdana Menteri Ismail Haniyeh mengumumkan bahawa kerajaan Hamas tidak akan mengikitiraf kesahan negara Israel. "Kita tidak akan mengikitiraf kerajaan Zionis dan akan meneruskan gerakan jihad sehingga pembebasan Baitulmaqdis. Sebagai balasan, Israel mengetatkan lagi sekatan terhadap Genting Gaza.

Pada 14 Jun 2007, akibat pertempuran antara Hamas dan Fatah di Genting Gaza, Presiden Mahmud Abbas telah membubarkan parlimen, memecat kerajaan Haniya dan mengisytiharkan darurat. Beliau melantik Salam Fayad sebagai Perdana Menteri kerajaan baharu. Walaupun mendakwa memerintah keseluruhan wilayah Palestin, realitinya ia cuma memerintah di Tebing Barat manakala Haniyeh masih memerintah di Genting Gaza. Majlis Perundangan Palestin juga tidak mengakui 'rampasan kuasa' ini walaupun disokong kuasa luar.

Satu perjanjian perdamaian antara Fatah dan Hamas dicapai antara dua pihak tersebut di Kaherah pada 27 April 2011. Mereka bersetuju membentuk kerajaan perpaduan,[4] dan mengadakan pilihan raya di kedua-dua wilayah Palestin dalam masa 12 bulan pembentukan kerajaan tersebut. Pemeteraian persetujuan ini menandakan perapatan jurang empat tahun antara dua seteru ini.[5]

Pada 4 Mei 2011 dalam satu upacara di Kaherah, persetujuan ini ditandatangani secara rasmi oleh Presiden Pihak Berkuasa Palestin dan pemimpin Fatah Mahmud Abbas dengan pemimpin Hamas Khaled Meshal.[6][7] Persetiaan ini memberikan rangka untuk membentuk kerajaan "peralihan" teknokrat untuk persediaan pilihan raya perundangan dan presiden dalam jangka masa setahun. Sementara itu PBP akan terus menjaga kawalan keselamatan di Tebing Barat, begitu juga kerajaan Hamas di Gaza.[8]

Lihat juga sunting

Nota sunting

  1. ^ Hukum Asas Palestin, yang diluluskan oleh MPP pada bulan Mei 2002, menyatakan dalam artikel 3 "Baitulmaqdis ialah ibu negara Palestin" (sumber: Palestinianbasiclaw.org Diarkibkan 2010-03-16 di Wayback Machine). Ramallah ialah pusat pentadbiran dan lokasi kebanyakan institusi pemerintahan selain perwakilan asing seperti Afrika Selatan, Australia, Belanda, Brazil, Colombia, Republik Czech, Denmark, Finland, Jerman, Kanada, Malta dan Switzerland. Taraf akhir Baitulmaqdis masih menunggu rundingan akan datang di antara Israel dan Pihak Berkuasa Palestin (lihat Negotiating Jerusalem, University of Maryland Diarkibkan 2006-05-14 di Wayback Machine). PBB dan banyak negara tidak menerima tuntutan Israel ke atas Baitulmaqdis (lihat Kellerman 1993, halaman 140) dan membuka kedutaan ke Israel di bandar lain (lihat CIA Factbook).
  2. ^ "salinan arkib". Diarkibkan daripada yang asal pada 2010-11-13. Dicapai pada 2011-04-30.
  3. ^ Persetujuan Gaza–Jericho, Artikel XXIII, Seksyen 3
  4. ^ "Rival Fatah, Hamas movements reach unity deal". CNN.com. Cable News Network. 27 April 2011. Dicapai pada 2011-04-28.
  5. ^ Elior Levy; Attila Somfalvi (27 April 2011). "Fatah, Hamas sign reconciliation agreement". Ynetnews. Israel News; Yedioth Internet. Dicapai pada 2011-04-28.CS1 maint: multiple names: authors list (link)
  6. ^ Fatah and Hamas Sign Reconciliation Pact, New York Times, 4 Mei 2011.
  7. ^ Hamas, Fatah Tandatangan Perjanjian Perpaduan, Palestinkini, 5 Mei 2011.
  8. ^ Palestinian factions, in Cairo, sign unity accord, Washington Post, 4 Mei 2011.