Mentiung

spesies tumbuhan

Mentiung, turut disebut kopeng air, cempaka tanjung, cempaka utan, delima hutan, jambu batu hutan, pekan heran atau kepayang ipil (Gardenia tubifera)[1][2][3] ialah spesies pokok kecil berbunga dalam genus Gardenia yang tempatan dari Asia. Ia pokok kecil yang tumbuh mencapai ketinggian 2–4 m (6–12 ka) tinggi dengan capahan 1–2 m (3–6 ka). Ia gemar akan persekitaran tropika dan tidak tahan iklim sederhana di bawah beku.

Mentiung
Bunga Gardenia tubifera kembang.
Pengelasan saintifik e
Domain: Eukaryota
Alam: Plantae
Klad: Trakeofit
Klad: Angiosperma
Klad: Eudikot
Klad: Asterid
Order: Gentianales
Keluarga: Rubiaceae
Genus: Gardenia
Spesies:
G. tubifera
Nama binomial
Gardenia tubifera
Wall.

Penerangan sunting

Mentiung memiliki bunga yag boleh bertukar warna dari kuning bata kepada kuning. Ia tumbuh di kawasan tanah yang kaya dengan bahan organik dan berasid hingga neutral.[perlu rujukan]

Mentiung memiliki kadar pertumbuhan yang perlahan dan lambat membesar. Ia mampu tumbuh di kawasan matahari penuh hingga separa penuh.

Varieti sunting

  • Gardenia tubifera var. kula[4]

Rujukan sunting

  1. ^ "kopeng air". Kamus Dewan (ed. ke-4). Dewan Bahasa dan Pustaka Malaysia. 2017.
  2. ^ Gardenia tubifera. Sistem Maklumat Biokepelbagaian Malaysia (MyBIS). Dicapai melalui https://www.mybis.gov.my/sp/40106. [Didapat kembali 26 Jun 2023].
  3. ^ "Gardenia tubifera Wall". Flora Fauna Web. Lembaga Taman Negara Singapura. 2019.
  4. ^ "Golden Gardenia (Gardenia tubifera var. kula) (National Gardening Association)". garden.org. Dicapai pada 2016-12-03.

Pautan luar sunting