Monster Hunter (Jepun: モンスターハンター, Hepburn: Monsutā Hantā) ialah francais media Jepun yang berpusat di sekitar siri fantasi bertemakan lakonan aksi permainan video yang bermula dengan permainan Monster Hunter untuk PlayStation 2, dikeluarkan pada tahun 2004. Tajuk telah dikeluarkan merentasi pelbagai platform, termasuk peribadi komputer, konsol rumah, konsol mudah alih dan peranti mudah alih. Siri ini dibangunkan dan diterbitkan oleh Capcom. Permainan-permainan tersebut terutamanya permainan main peranan aksi. Pemain mengambil peranan sebagai Pemburu, membunuh atau memerangkap raksasa besar merentasi pelbagai landskap sebagai sebahagian daripada pencarian yang diberikan kepada mereka oleh penduduk tempatan, dengan beberapa pencarian yang melibatkan pengumpulan item atau item tertentu, yang mungkin meletakkan Pemburu pada risiko menghadapi pelbagai raksasa. Sebagai sebahagian daripada gelung permainan teras, pemain menggunakan rampasan yang diperoleh daripada membunuh raksasa, mengumpul sumber dan mencari ganjaran untuk mencipta senjata, perisai dan item lain yang dipertingkatkan yang membolehkan mereka menghadapi raksasa yang lebih berkuasa. Semua tajuk siri utama menampilkan berbilang pemain (biasanya sehingga empat pemain secara bekerjasama), tetapi juga boleh dimainkan pemain tunggal.

Monster Hunter
GenreAksi main peranan
PembangunCapcom
PenerbitCapcom
PenciptaKaname Fujioka[1]
PlatformPlayStation 2, PlayStation 3, PlayStation 4, PlayStation Portable, PlayStation Vita, Windows, Wii, Wii U, Xbox 360, Xbox One, Nintendo 3DS, Nintendo Switch, Android, iOS
Keluaran pertamaMonster Hunter
Keluaran terkiniMonster Hunter Stories 2: Wings of Ruin
Julai 9, 2021

Sehingga 30 Jun 2021, siri permainan itu telah terjual sebanyak 75 juta unit di seluruh dunia, dan merupakan siri kedua terlaris Capcom selepas Resident Evil. Permainan awal dalam siri ini terutamanya dijual dengan baik di Jepun dan negara Asia yang lain, dipopularkan oleh siri ini menggunakan ciri berbilang pemain ad hoc pada konsol mudah alih. Monster Hunter telah diterima dengan baik di pasaran Barat, tetapi secara amnya merosot dalam jualan, sebahagiannya disebabkan oleh permainan learning curve yang curam. Walau bagaimanapun, dengan Monster Hunter: World (2018), Capcom menyasarkan untuk menarik khalayak global menggunakan kuasa konsol dan komputer permainan rumah termaju dan mengeluarkan tajuk secara serentak di seluruh dunia. World menjadi permainan Monster Hunter terlaris dalam masa tiga hari selepas dikeluarkan, dan menjadi permainan video terlaris tunggal Capcom sepanjang masa dengan 20 juta jualan pada Oktober 2021, termasuk lebih daripada 70% luar Jepun.

Sebagai tambahan kepada permainan, francais itu mempunyai anime berdasarkan permainan spin-off Diari Monster Hunter: Poka Poka Airou Village, Monster Hunters: Ride On berdasarkan spinoff tajuk Monster Hunter, manga Orage Monster Hunter, dan buku Episod Pemburu Raksasa.[2] Sebuah filem cereka arahan Paul WS Anderson telah dikeluarkan pada 3 Disember 2020. Sebuah filem animasi, bertajuk Legends of the Guild, telah dikeluarkan pada 12 Ogos 2021 di Netflix.

Rujukan sunting

  1. ^ "Iwata Asks: Monster Hunter Tri". Nintendo. 30 July 2009. Dicapai pada 21 February 2019.
  2. ^ {{cite web|url=http: //www.capcom.co.jp/monsterhunter/goods_book38.html |title=MONSTER HUNTER|モンスターハンター 公式ポータルサイト |penerbit=Japan-0 | 01/07/2010 |