Nebula gelap atau nebula penyerapan ialah jenis awan antara najam yang begitu padat sehingga ia mengaburkan cahaya dari objek di belakangnya, seperti bintang latar belakang dan nebula pelepasan atau pantulan. Kepupusan cahaya disebabkan oleh biji debu antara bintang yang terletak di bahagian awan molekul yang paling sejuk, paling padat dan besar. Kelompok dan kompleks besar nebula gelap dikaitkan dengan Awan Molekul Raksasa. Nebula gelap kecil yang dipanggil dipanggil Bok globul. Sama seperti habuk atau bahan bintang lain, jirim yang dikaburkan hanya dapat dilihat menggunakan gelombang radio dalam astronomi radio atau inframerah dalam astronomi inframerah.

Awan gelap kelihatan begitu kerana zarah debu berukuran sub-mikrometer, disalut dengan karbon monoksida dan nitrogen yang beku, yang secara berkesan menyekat liputan cahaya pada panjang gelombang yang boleh dilihat. Turut hadir ialah hidrogen molekul, helium atom, C18O (CO dengan oksigen sebagai 18O isotop), CS, NH3 (amonia), H2CO (formaldehid), c-C3H2 (cyclopropenylidene) dan molekul ion N2H+ (diazenylium), semua yang agak telus. Awan ini adalah alasan bintang-bintang dan planet-planet pemula, dan memahami perkembangan mereka adalah penting untuk memahami pembentukan bintang.[1][2]

Bentuk awan gelap sedemikian sangat tidak teratur: mereka tidak mempunyai sempadan luar yang jelas dan kadang-kadang mengambil bentuk serpentin yang berbelit-belit. Nebula gelap gelap dapat dilihat dengan mata kasar, muncul sebagai tompok gelap terhadap latar belakang Bima Sakti seperti Nebula Coalsack dan Great Rift. Objek mata kasar ini kadangkala dikenali sebagai buruj awan gelap dan mengambil pelbagai nama.

Di dalam kawasan molekul luar nebula gelap, peristiwa penting berlaku, seperti pembentukan bintang-bintang dan maser.

Galeri sunting

Nota sunting

  1. ^ James Di Francesco et al., 2002, "Abundances of Molecular Species in Barnard 68", The Astronomical Journal, 124, 2749
  2. ^ "ESO - eso9934 - Secrets of a Dark Cloud". Diarkibkan daripada yang asal pada 2009-02-04. Dicapai pada 2017-11-28.
  3. ^ "All Quiet in the Nursery?". Dicapai pada 23 March 2016.
  4. ^ "A Hole in the Sky". Dicapai pada 14 June 2015.
  5. ^ "The dark nebula LDN 483". www.eso.org. European Southern Observatory. Dicapai pada 14 January 2015.
  6. ^ "Cosmic Forecast: Dark Clouds Will Give Way to Sunshine". www.eso.org. European Southern Observatory. Dicapai pada 8 September 2014.