Victoria, Australia

negeri Australia
(Dilencongkan dari Negeri Victoria)


Victoria merupakan wilayah terkecil Australia yang memasuki di benua tersebut (Tasmania tidak termasuk) dan beribu-ribu bandaraya Melbourne. Victoria terletak di bahagian tenggara benua Australia dan dengan perhitungan penduduk 5,022,300 juta (Jun 2005), adalah wilayah dengan penduduk terpadat kedua di Australia. Luasnya adalah 237.629 km².

Letak Victoria di Australia
Letak Victoria di Australia

Sejarah sunting

Victoria dinyatakan terpisah dari wilayah New South Wales dan menjadi koloni yang merdeka pada tahun 1851 setelah terjadi perburuan emas terbesar di dunia sejak tambang-tambang emas ditemukan di Ballarat dan kemudian di Bendigo.

Pada 1 Januari 1901, Victoria kembali menjadi wilayah di Persemakmuran Australia seperti layaknya wilayah-wilayah lain. Sebelum ibu negara Australia yang sekarang, Canberra, telah siap dibangunkan, Melbourne adalah ibu negara Australia tepatnya dari tahun 1901-1927.

Geografi sunting

Terletak di bahagian tenggara benua Australia, Victoria berbatasan dengan South Australia di sebelah barat dan New South Wales di utara dengan Murray River (Sungai Murray) sebagai batasnya. Di bahagian selatan terdapat sebuah teluk besar yang digunakan untuk pelabuhan iaitu Port Phillip yang terletak di Melbourne serta pinggirannya seperti Geelong dan Frankston.

Sungai-sungai yang ada di Victoria antara lain Murray River, Yarra River, Maribyrnong River, dan Mitta River.

Pemerintahan sunting

Pemerintahan Victoria telah dijelaskan dalam konstitusinya sejak 1855 dan sudah diamandemen beberapa kali. Sejak bergabung dengan Australia tahun 1901, Konstitusi Australia mengatur Victoria. Jabatan Perdana Menteri Victoria sejak Julai 2007 dijabat John Brumby.

Ekonomi sunting

Dahulu, Victoria merupakan pusat dari perburuan emas dan batu bara. Sekarang, hasil produksinya hampir sama dengan wilayah-wilayah lain namun dengan tambahan hasil agrikultur kerana curahan hujannya yang lebih tinggi berbanding wilayah-wilayah lain.

Pariwisata sunting

Beberapa objek wisata di Victoria antara lain:

Budaya dan sukan sunting

Victoria, Melbourne pada khususnya, memiliki kebudayaan yang beragam seperti Tionghoa, India, Yunani, dan Vietnam.

Victoria merupakan asal dari bola sepak Australia (Australian Football atau Footy) dengan 10 dari 16 kumpulan liga utama (AFL) berasal dari sini. Pertandingan Grand Final pun diselenggarakan di stadion Melbourne Cricket Ground.

Pautan luar sunting