Nursultan Nazarbayev

Presiden Kazakhstan ke-1

Abishuly Nursultan Nazarbayev (Bahasa Kazakhstan: Нұрсұлтан Әбішұлы Назарбаев [nʊrsʊlˈtɑn æbəʃʊˈlɯ nɑzɑrˈbɑjəf]; Rusia: Нурсултан Абишевич Назарбаев [nursulˈtan abʲiʃevʲit͡ʃ ˌnazərˈbajev]) (lahir 6 Julai 1940 di Chemolgan, RSS Kazakh, Kesatuan Soviet) ialah Presiden Kazakhstan sejak kejatuhan Kesatuan Soviet dan kemerdekaan Kazakhstan pada 1991 hingga pada 19 Mac 2019.[1]

Nursultan Nazarbayev
Нұрсұлтан Назарбаев
Presiden Kazakhstan
Dalam jawatan
24 April 1990 – 19 Mac 2019
Perdana MenteriSergey Tereshchenko
Akezhan Kazhegeldin
Nurlan Balgimbayev
Kassym-Jomart Tokayev
Imangali Tasmagambetov
Daniyal Akhmetov
Karim Masimov
Didahului olehJawatan diwujudkan
Digantikan olehKassym-Jomart Tokayev
Setiausaha Pertama Parti Komunis RSS Kazakh
Dalam jawatan
22 Jun 1989 – 14 Disember 1991
Didahului olehGennady Kolbin
Pengerusi Soviet Agung RSS Kazakh
Dalam jawatan
22 Februari 1990 – 24 April 1990
Didahului olehBayken Ashimov
Digantikan olehUzaqbay Qaramanov
Pengerusi Jemaah Menteri RSS Kazakh
Dalam jawatan
22 Mac 1984 – 27 Julai 1989
Didahului olehBayken Ashimov
Digantikan olehUzaqbay Qaramanov
Butiran peribadi
Lahir (1940-07-06) 6 Julai 1940 (umur 83)
Chemolgan, Kesatuan Soviet (kini Kazakhstan)
Parti politikNur-Otan (1999–kini)
Sekutu gabungan
politik lain
Parti Komunis (sebelum 1991)
PasanganSara Nazarbayeva

Mula berkuasa sunting

Pada tahun 1984 Nazarbayev menjadi Pengerusi Majlis Menteri, bekerja di bawah Dinmukhamed Konayev, para Setiausaha Agung Parti Komunis Kazakhstan. Beliau menjadi Setiausaha agung Parti Komunis Kazakhstan 1989-1991.

Nazarbayev dikritik Askar Kunayev, ketua Academy of Sciences, pada sesi ke-16 Parti Komunis Kazakhstan pada Januari 1986 kerana tidak melakukan reformasi pentadbiran.Dinmukhamed Kunayev selaku ketua Nazarbayev berasa sangat marah dan dikhianati. Kunayev pergi ke Moskow menuntut pemecatan azarbayev . Penyokong Kunayev berkempen agar pemecatan dipercepatkan. Tetapi Mikhail Gorbachev mengabaikan mereka berdua, menembak Kunayev dan menggantikannya dengan kumpulan Kolbin, seorang etnik Rusia dan mencetuskan Rusuhan Jeltoqsan selama 3 hari.

Nazarbayev menggantikan Kolbin pada 22 Jun 1989. Dia menjadi ketua negara pada 22 Mac hingga 24 April 1990. Nazarbayev terpilih menjadi Presiden Kazakhstan oleh Soviet pada 24 April. Beliau memenangi pemilihan presiden pada 1 Disember 1991, memenangi 91.5% suara dalam pemilihan umum .

Presiden sunting

 
Nazarbayev bertemu Presiden Korea Selatan Lee Myung-bak di Seoul, 21 April 2010

Nazarbayev menukar nama Jawatankuasa Pertahanan Negara kepada Jabatan Pertahanan dan melantik Sagadat Nurmagambetov sebagai Menteri Pertahanan pada 7 Mei 1992. Majlis Tertinggi di bawah kepimpinan Speaker Serikbolsyn Abdilin , mula membincangkan draf perlembagaan pada Jun 1992.

Parti politik pembangkang Ezat, Zheltoqsan dan Parti Republik, mengadakan demonstrasi di Almaty dari 10 Jun-17 Jun mendesak pembentukan kerajaan campuran dan peletakan jawatan kerajaan Perdana Menteri Kazakhstan Sergei Tereshchenko dan Majlis Tertinggi.

Pada April 1995 pungutan suara dilanjutkan hingga 2000. Dia dipilih semula pada Januari 1999 dan sekali lagi pada Disember 2005. Eropah mengecam pemilihan semula presiden kerana tidak memenuhi standard demokrasi. Pada 18 Mei 2007, Parlimen Kazakhstan meluluskan pindaan perlembagaan yang membolehkan Nazarbayev dipilih semula.

Nazarbayev melantik Altynbek Sarsenbayev menjadi Menteri Kebudayaan, Informasi dan Concord, Setiausaha Majlis Keselamatan Persekutuan, menggantikan Marat Tazhin, pada 4 Mei 2001. Tazhin menjadi Pengerusi Majlis Keselamatan Nasional, menggantikan Alnur Musayev. Musayev pula menjadi ketua 'Pengawal Keselamatan Presiden'.

Dasar kerajaan dianggap lebih moderat dan seimbang antara Amerika Syarikat dan Russia. Kazakhstan menjadi ahli Pertubuhan Persidangan Islam (OIC) tetapi erat dengan Israel. Hubungan diplomatik dengan Israel sejak 1992 dan Presiden Nazarbayev melawat Israel pada 1995 dan 2000. Beliau juga mengubah pentadbiran dari Almaty ke Astana.

Bekas menteri, Zamanbek K. Nurkadilov menuduh Nazarbayev menerima rasuah jutaan dolar AS daripada syarikat minyak Amerika Syarikat pada 1990-an.

Beliau meletak jawatan secara mengejut pada 19 Mac 2019 setelah memerintah hampir tiga dekad.[2]

Memerangi rasuah sunting

Transparency International meletakkan Kazakhstan pada kedudukan 124 dalam senarai negara-negara rasuah pada tahun 2004 dengan skor 2,2 (pada skala 0-10 dengan 0 menunjukkan "sangat korup" ). Presiden Nazarbayev melancarkan perang suci melawan rasuah dan memerintahkan adopsi "10 langkah melawan rasuah" di semua peringkat negara dan masyarakat.

Pelanggaran hak asasi manusia dikatan banyak berlaku. Korupsi medlibatkan keluarga beliau sendiri dan melibatkan pencucian wang, rasuah, dan pembunuhan. Antaranya ialah Kazakhgate.

Simbol sunting

Pada 15 Disember 2006 , ulang tahun ke-15 kemerdekaan Kazakhstan , Nazarbayev menyatakan ia ingin bergabung dengan Iran dengan mata wang tunggal di Asia Tengah. Namun, Kazakhstan mengecam Presiden Iran Ahmadinejad yang menyokong terorisme.

Kazakhstan dan Turkmenistan bersetuju membangunkan rel kereta api Kazakhstan-Turkmenistan-Iran dengan akses ke Teluk Parsi. Hal ini akan membawa kita lebih dekat kepada negara Muslim .

Pada bulan April 2008, The Observer melaporkan bahawa biografi Nazarbayev sedang ditulis oleh bekas menteri kabinet Inggeris Jonathan Aitken .

Olimpik pembawa obor sunting

Pada 2 April 2008, Nursultan Nazarbayev menjadi pembawa obor pertama Kazakhstan untuk obor Olimpik 2008 di Almaty.

Kehidupan peribadi sunting

 
Beliau bersama Gurbanguly Berdimuhammedow dan Dmitry Medvedev

Beliau berkahwin dengan Sara Alpysqyzy Nazarbayeva dan mempunyai tiga anak perempuan; Dariga, Dinara, dan Aliya. Dariga berkahwin dengan Rakhat Aliyev. Dinara berkahwin dengan Kulibayev Timur. Aliya adalah usahawan terkemuka. Dia berkahwin dengan Aidar Akayev, putra mantan Presiden Kyrgyzstan.

Nazarbayev mempunyai tiga isteri: Sara Nazarbayeva, seorang pegawai , Gulnara Rakisheva, yang kedua, dan Assel Issabayeva, yang ketiga 1999 Miss Astana.

Kehidupan muslim sunting

Nazarbayev adalah seorang Muslim walaupun sebelum ini berfahaman ateistik semasa era Soviet.Dia menggalakkan umat Islam mengerjakan Haji di Mekah.Dia juga menyokong pembangunan dan pembaikan masjid.Selain itu beliau memerangi keganasan di Kazakhstan .

Pada 4 Disember 2005, pemilihan Presiden dimenangi oleh Presiden Nazarbayev dengan majoriti 91,15% (Jumlah 6.871.571 pemilih).Suruhanjaya Pilihan Raya Pusat Kazakhstan mengesahkan keputusan itu walaupun mendapat kritikan. Nazarbayev mengangkat sumpah untuk tempoh tujuh tahun pada 11 Januari 2006.

Nazarbayev disebut "puncak oligarki" pasca-Soviet negara-negara Asia Tengah. Beliau dituduh memindahkan $ 1 bilion pendapatan minyak ke akaun bank swasta di luar negara. Ahli keluarganya mengawal syarikat utama di Kazakhstan. Beliau mendapat manfaat daripada hubungan Kazakhstan-Israel melalui usahawan Alexander Mashkevich pada 2004.

Rujukan sunting

  1. ^ "Kazakh President Nazarbaev Abruptly Announces Resignation". RadioFreeEurope/RadioLiberty (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 19 Mac 2019.
  2. ^ "Kazakhstan's leader Nazarbayev resigns after three decades in power". Reuter (dalam bahasa Inggeris). 19 Mac 2019. Dicapai pada 20 Mac 2019.