Ohm (simbol: Ω) adalah unit terbitan SI bagi rintangan elektrik yang dinamakan sempena Georg Simon Ohm, seorang ahli fizik Jerman. Walaupun terdapat beberapa unit piawai empirikal untuk menyatakan rintangan elektrik telah dibangunkan sebelumnya berkaitan dengan permulaan operasi telegraf, Persatuan Kemajuan Ilmu Pengetahuan British mencadangkan suatu unit terbitan dari unit jisim, panjang dan masa yang sedia ada serts bersaiz mudah untuk amalan praktikal seawal tahun 1861. Definisi ohm disemak semula beberapa kali, dengan pentakrifan ohm hari ini dinyatakan daripada kesan kuantum Hall.

Ohm
Perintang makmal piawai satu ohm.
Maklumat unit
Sistem unitUnit terbitan SI
Unit bagiRintangan elektrik
SimbolΩ 
Dinamakan sempenaGeorg Ohm
Dalam unit asas SI:kgm2s−3A−2

Definisi sunting

 
Multimeter boleh digunakan untuk mengukur rintangan dalam ohm, antara fungsi lainnya.

Ohm ditakrifkan sebagai rintangan elektrik antara dua titik konduktor apabila beza keupayaan malar bernilai satu volt, digunakan kepada titik-titik ini menghasilkan satu ampere arus dalam konduktor dan konduktor tidak merumahkan sebarang daya gerak elektrik.[1]

 

di mana unit-unit yang diwakili ialah: volt (V), ampere (A), siemens (S), watt (W), kedua (s), farad (F), joule (J), kilogram (kg), meter (m), dan coulomb (C).

Pada banyak kes, rintangan konduktor dalam ohm lebih kurang malar dalam lingkungan voltan, suhu, dan parameter lain yang sedia ada. Konduktor-konduktor ini dipanggil perintang linear. Dalam kes lain, rintangan boleh berbeza-beza (contohnya pada termistor).

Dalam litar arus ulang-alik, impedans elektrik juga diukur dalam ohm.

Pautan luar sunting