Orkestra adalah sebuah ensembel muzik, kebiasaannya mempunyai banyak alat-alat muzik bertali, alatan muzik bras, bahagian khas alat muzik tiupan, bahagian woodwind dan bahagian alat muzik genderang. Istilah orkestra diambil dari bahagian hadapan pentas Yunani kuno yang dikhaskan untuk penyanyi-penyanyi koral / koir.

Orkestra Filharmonik Jalisco

Orkestra berkembang secara pesat di sepanjang abad ke-18 dan 19, namun menunjukkan perubahan yang amat kecil dalam bahagian penggubahan pada abad ke-20.

Sebuah orkestra bersaiz penuh (kira-kira 100 orang pemain atau lebih) kadangkala juga dipanggil sebagai "orkestra simfoni" atau "orkestra filharmonik"; namun perbezaan dalam penggunaan nama itu tidak semestinya memaparkan apa-apa perbezaan dalam peranan orkestra. Perbezaan tersebut menjadi amat berguna terutamanya bagi membezakan ensembel-ensembel yang berbeza untuk sebuah bandaraya yang sama, contohnya London Symphony Orchestra dan London Philharmonic Orchestra.

Sebuah "orkestra simfoni" kebiasaannya mempunyai lebih dari 80 ahli muzik dalam sesuatu jadual persembahan dan dalam sesetengah persembahan menpunyai lebih dari 100 pemain muzik. Sebuah orkestra yang lebih kecil (kira-kira empat puluh orang pemain atau kurang) dikenali sebagai orkestra kamar. Kebiasaannya, syarikat untuk orkestra kamar ternama mempunyai ahli muzik melebihi 50 orang, namun tidak semestinya semua bermain untuk satu persembahan yang sama.

Pautan Wikipedia bahasa Inggeris sunting

Pautan luar sunting