Ortografi adalah satu set konvensyen untuk menulis sebuah bahasa. Ia termasuk norma ejaan, tanda sempang, permodalan, kata rehat, penekanan, dan baca.

Yang paling penting bahasa di zaman moden ditulis ke bawah, dan untuk paling seperti bahasa standard ejaan telah dibangunkan, sering berdasarkan standar berbagai bahasa, dan itu menunjukkan kurang dialek perubahan daripada berbicara bahasa. Kadang-kadang mungkin ada perubahan dalam bahasa ejaan, antara Amerika dan Inggris ejaan dalam hal bahasa inggeris ejaan. Dalam beberapa bahasa ejaan dikawal oleh bahasa akademi, walaupun selama bertahun - (bahasa, termasuk bahasa melayu) tidak ada apa-apa berkuasa, dan ejaan berkembang dalam banyak cara organik. Bahkan dalam bahasa kedua, jumlah besar sepakat timbul semula jadi, walaupun maksimum konsisten atau standardisasi hanya berlaku apabila prescriptively dikenakan menurut panduan gaya.

Etimologi dan pengertian sunting

Perkataan inggeris ejaan tarikh dari abad ke-15. Ia datang dari perancis orthographie, dari bahasa Latin orthographia, yang berasal dari bahasa yunani ὀρθός orthós, "betul", dan γράφειν gráphein, "untuk menulis".[1]

Vokal yang sebahagian besarnya adalah berkenaan dengan hal-hal ejaan, dan khususnya hubungan antara frekuensi dan graphemes dalam bahasa.[2][3] unsur-unsur Lain yang boleh dianggap sebagai sebahagian daripada ejaan termasuk hyphenation, permodalan, kata rehat, penekanan, dan baca.[4] Ejaan itu menggambarkan atau menentukan set simbol yang digunakan dalam menulis bahasa, dan peraturan mengenai bagaimana untuk menggunakan simbol-simbol.

Paling asli bahasa maju sebagai oral bahasa, dan menulis sistem telah biasanya telah direka atau disesuaikan sebagai cara yang mewakili berbicara bahasa. Peraturan untuk melakukan ini cenderung untuk menjadi seragam untuk diberikan bahasa, terkemuka untuk pembangunan ejaan yang umumnya dianggap "betul". Dalam linguistik istilah vokal yang sering digunakan untuk merujuk ke mana-mana kaedah menulis bahasa, tanpa penghakiman tentang benar dan salah, dengan pemahaman ilmiah yang ejaan standardisasi wujud pada spektrum kekuatan konvensi. Asal rasa perkataan, walaupun, membayangkan dikotomi yang benar dan salah, dan perkataan itu masih yang paling sering digunakan untuk merujuk khusus untuk yang benar-benar seragam, prescriptively betul, cara menulis sebuah bahasa. Perbezaan mungkin dibuat di sini di antara etic dan emic pandangan: semata-mata keterangan (etic) pendekatan, yang hanya berpendapat apa-apa sistem yang sebenarnya adalah yang digunakan—dan emic lihat, yang mengambil kira bahasa pengguna' persepsi kebenaran.

Rujukan sunting

  1. ^ orthography, Online Etymology Dictionary
  2. ^ Seidenberg, Mark S. 1992. "Beyond Orthographic Depth in Reading: Equitable Division of Labor." In: Ram Frost & Leonard Katz (eds.). Orthography, Phonology, Morphology, and Meaning, pp. 85–118. Amsterdam: Elsevier, p. 93.
  3. ^ Donohue, Mark. 2007. "Lexicography for Your Friends." In Terry Crowley, Jeff Siegel, & Diana Eades (eds.). Language Description, History and Development: Linguistic Indulgence in Memory of Terry Crowley. pp. 395–406. Amsterdam: Benjamins, p. 396.
  4. ^ Coulmas, Florian. 1996. The Blackwell Encyclopedia of Writing Systems. Oxford: Blackwell, p. 379.

Bacaan lanjut sunting

  • Cahill, Michael; Rice, Keren (2014). Developing Orthographies for Unwritten Languages. Dallas, Tx: SIL International. ISBN 978-1-55671-347-7.
  • Smalley, W. A. (ed.) 1964. Ejaan kajian: artikel baru sistem tulisan (Amerika Alkitab Masyarakat, London).
  • Venezky, Richard L.; Trabasso, Tom (2005). From orthography to pedagogy: essays in honor of Richard L. Venezky. Hillsdale, N.J: Lawrence Erlbaum. ISBN 0-8058-5089-9. OCLC 475457315.

Pautan luar sunting