Pancaragam berbaris

(Dilencongkan dari Pancaragam)

Pancaragam berbaris secara umumnya ialah sekumpulan pemuzik yang terdiri dari pemain alat muzik dan kadangkala pasukan penari/pengawal yang biasanya membuat pertunjukan di kawasan terbuka dan melakukan jenis perbarisan (dan kemungkinan sebarang pergerakan lain) sambil bermain alat muzik mereka. Peralatan yang dimainkan biasanya terdiri dari alat-alat bras, tiup kayu dan perkusi. Kebanyakan perbarisan pancaragam mengenakan sejenis pakaian seragam (sering kali gaya tentera) yang termasuk nama atau simbol sekolah atau pertubuhan, shako, pith helmet, jambul bulu hiasan, sarung tangan, dan kadangkala sarung tangan besi, sasy, dan/atau mantel.

Pancaragam berbaris sering kali dikelaskan menurut fungsi dan gaya pertunjukan yang mereka persembahkan. Sebagai tambahan kepada persembahan perbarisan tradisional, kebanyakan perbarisan alat muzik ini turut membuat persembahan padang di upacara istimewa (seperti sambutan hari kemerdekaan) atau pertandingan. Pancaragam berbaris turut membuat persembahan konsert dalam bangunan (sebagai tambahan kepada tugas "pep band") yang memainkan banyak lagu, tradisi, dan gaya dari persembahan luaran.

Sejarah sunting

 
Marching Illini merupakan pasukan pancaragam pertama membuat persembahan pada pertengahan masa semasa permainan bola sepak Amerika.

Pancaragam berasal dari pancaragam tentera. Ketika ahli muzik menjadi kurang penting bagi mengarah pergerakan tentera di medan perang, pancaragam berubah kepada peranan istiadat - tahap perantaraan yang memberikan memberikan sebahagian peralatan dan muzik bagi pancaragam adalah pancaragam moden, yang juga berasal dari tradisi tentera.

Kebanyakan tradisi tentera kekal dalam pancaragam moden. Pancaragam yang berbaris dalam formasi sering kali diperintah untuk "betulkan baris (dress their ranks)" dan "cover down their files". Mereka mungkin disuruh "jaga sedia (attention)", dan diberi perintah "pusing ke belakang (about face)" dan "jalan ke hadapan (forward march)". Pakaian seragam pancaragam berbaris juga menyamai pakaian seragam tentera.

Selain polis dan tentera, pancaragam baris moden sering kali dikaitkan dengan permainan sukan, terutama semasa separuh masa. Persembahan pancaragam baris semasa separuh masa sukan dilakukan semasa perlawanan sukan bola sepak Amerika oleh Marching Illini dari Universiti Illinois pada 1907 semasa permainan menentang Universiti Chicago.[1]

Satu lagi ciptaan yang muncul sekitar masa yang sama dengan persembahan di tengah padang dam perbarisan dalam formasi adalah lagu tempur (fight song). Lagu tempur universiti seringkali dikaitkan dengan pancaragam universiti. Many of the more recognizable and popular fight songs are widely utilized by high schools across the country. Three university fight songs commonly used by high schools are the University of Michigan's "The Victors", the University of Notre Dame's "Victory March", and the United States Naval Academy's "Anchors Aweigh".

Other changes in marching band have been:

Since the inception of Drum Corps International in the 1970s, many marching bands that perform field shows have adopted changes to the activity that parallel developments with modern drum and bugle corps. These bands are said to be corps-style bands. Changes adopted from drum corps include:

  • marching style: instead of a traditional high step, drum corps tend to march with a fluid roll step to keep musicians' torsos completely still (see below)
  • the adaptation of the flag, rifle, and sabre units into "auxiliaries", who march with the band and provide visual flair by spinning and tossing flags or mock weapons and using dance in the performance
  • moving marching timpani and keyboard percussion into a stationary sideline percussion section ("pit"), which has since incorporated many different types of percussion instruments
  • marching band competitions are judged using criteria similar to the criteria used in drum corps competitions, with emphasis on individual aspects of the band (captions for music performance, visual performance, percussion, guard (auxiliary), and general effect are standard).

Jenis pancagam berbaris sunting

Marching bands are categorized based on primary function, instrumentation, and style - although many organizations may fill multiple roles.

Military Bands sunting

 
Texas A&M's "ATM" formation during halftime

Pancaragam tentara dan Pancaragam Suling dan Gendang (Corps of drums) adalah sejarah band berarak pertama. Instrumentasi berbeza-beza, tetapi secara umumnya mengandungi tembaga, Rebana, dan woodwinds . Memandangkan tujuan asal mereka , band berarak tentera biasanya berarak ke arah yang ke hadapan dengan garis lurus. Muzik dilakukan pada rentak yang berterusan untuk memudahkan berarak mantap kumpulan tentera keseluruhan dengan yang band ini bermain.

Tugas aktif tentera band berarak sering melaksanakan dalam perarakan dengan unit-unit tentera yang lain dan berarak dengan cara yang sama sebagai anggota tentera yang lain. Disebabkan kekurangan tempat pertandingan , anggota tentera , dan faedah, hampir semua band berarak tentera telah hilang dari sekolah-sekolah di Amerika Syarikat , dua pengecualian yang ketara adalah Fightin ' Texas Aggie Band dari Texas A & M dan Highty - Tighties daripada Virginia Tech Kor Kadet . Terdapat juga poket kira-kira 80 sekolah tinggi band berarak tentera di Timur Texas, dipengaruhi oleh Band Aggie di College Station berdekatan. Mereka telah membentuk Persatuan Kebangsaan Tentera Kawad Pancaragam bagi memelihara tradisi berarak tentera.

Band trompet adalah subset kumpulan tentera yang menggunakan instrumen bukan valved , bugles rata biasanya B . Beberapa band trompet , seperti Burgess Hill Kawad Belia, melanjutkan rangkaian mereka dengan menggunakan instrumen seperti jaghorn itu. Di UK , band belia tradisional bersaing di Belia Kawad Tradisional Pancaragam Association ( TYMBA ) litar. TYMBA telah ditubuhkan pada tahun 1980-an untuk memenuhi khusus untuk kumpulan-kumpulan belia melaksanakan gerudi seperti tentera dan muzik

Pancaragam Parade sunting

Band Parade amnya bermain perarakan . Instrumentasi berbeza-beza, dan boleh mengandungi apa-apa daripada bagpipe atau fifes dan drum untuk angin penuh dan seksyen perkusi. Banyak organisasi tentera dan veteran mempunyai jalur perarakan mereka sendiri.

Show Pancaragam sunting

Show band terutamanya melaksanakan pada bidang (contohnya, padang bola sepak ) dan berkhidmat tujuan menyediakan hiburan semasa acara sukan , pergi ke pertandingan (terutamanya di peringkat sekolah tinggi), dan kadang-kadang persembahan pada perarakan dan acara-acara lain . Dalam permainan bola sepak, mereka biasanya melaksanakan menunjukkan bidang mereka sebelum perlawanan dan pada separuh masa (dan kadang-kadang selepas perlawanan juga). Bergantung kepada jenis persembahan band , instrumentasi boleh mengandungi sepenuhnya instrumen tembaga dan instrumen perkusi, dan boleh atau tidak boleh menggunakan woodwinds atau lubang perkusi. Reka bentuk menunjukkan juga bergantung kepada jenis persembahan band. Sebagai contoh, sebuah kolej menunjukkan separuh masa biasa direka untuk hiburan penonton, manakala sekolah tinggi berarak band yang kompetitif mungkin lebih prihatin dengan pamer kebolehan muzik dan visual mereka kepada hakim-hakim .

Karnival Pancaragam sunting

Band Karnival adalah varian UK band menunjukkan. Band Karnival biasanya berarak semasa ke muzik , dan juga boleh mengambil bahagian dalam perarakan dan pertandingan. Mereka mengandungi tembaga dan perkusi, tetapi boleh atau tidak boleh menggunakan woodwinds . Badan persaingan utama untuk band karnival adalah Karnival Setiausaha Band League.

Pancaragam perebutan sunting

Band perebutan adalah perubahan pada kumpulan-kumpulan menunjukkan. Mereka umumnya tidak berarak dalam masa dengan muzik, tetapi , kerana nama mereka membayangkan, perebutan dari reka bentuk untuk mereka bentuk dan sering menggabungkan unsur-unsur komedi dalam persembahan mereka. Kebanyakan kumpulan-kumpulan di dalam liga Ivy [ 1] menggunakan gaya ini.

 
Derby Midshipmen Band - Derby, UK

Rujukan sunting

  1. ^ "Marching Illini Firsts". Dicapai pada 2006-12-15.

Pautan luar sunting