Parlimen Perancis (Perancis: Parlement français) adalah badan perundangan dwidewan Republik Perancis, yang terdiri dari Senat (Sénat) dan Perhimpunan Kebangsaan (Assemblée nationale). Setiap perhimpunan menjalankan sesi perundangan di lokasi yang berasingan di Paris iaitu Istana  Luxembourg untuk Senat dan Istana Bourbon untuk Perhimpunan Negara.

Palais du Luxembourg, kediaman Senat Perancis

Setiap dewan yang mempunyai peraturan dan prosedur yang tersendiri. Bagaimanapun, ahli kedua-dua dewan mungkin kadangkalanya dalam satu dewan, Kongres Perancis (Congrès du Parlement français) misalnya diadakan di Istana Versailles untuk mengkaji semula dan memperbaiki Perlembagaan Perancis.

Organisasi dan kuasa sunting

Parlimen diadakan dalam satu sesi selama sembilan bulan setiap tahun. Bawah keadaan khas yang Presiden boleh panggilan tambahan sesi. Ketika kuasa parlimen berkurangan sejak zaman Republik Keempat, Perhimpunan Negara masih boleh mengagalkan pemerintah jika supermajoriti ahli dewan-dewan membuang undi tidak percaya. Hasilnya, kerajaan biasanya adalah dari parti politik yang sama seperti Dewan dan harus didukung oleh kebanyakan sana untuk mencegah undi tidak-keyakinan.

Bagaimanapun, Presiden melantik Perdana Menteri dan menteri dan tiada kewajipan wajib atau tertulis dalam perlembagaan untuk membuat pelantikan daripada  parti majoriti parlimen; ia merupakan langkah keselamatan khusus yang diperkenalkan oleh pengasas Republik Kelima, Charles De Gaulle, untuk mencegah kucar-kacir yang disebabkan oleh pengurusan Republik Ketiga dan Keempat; biasanya perdana menteri dan jemaah menteri dipilih dari parti majoriti namun aada juga kekecualian seperti situasi Presiden Sarkozy melantik menteri atau setiausaha menteri kecil peringkat dalam pemerintahnya dari Parti Sosialis yang kecil. Kes-kes jarang di mana Presiden tidak dipilih dari parti politik yang sama dengan Perdana Menteri biasanya dianggap sebagai 'pemerintah sekedudukan'. Jemaah Menteri diketuai oleh Presiden.

Pautan luar sunting