Pendidikan di Jepun


Di Jepun, pendidikan adalah wajib di peringkat rendah dan menengah rendah.[1] Kebanyakan pelajar menghadiri sekolah awam melalui peringkat menengah rendah, tetapi pendidikan swasta adalah popular di peringkat menengah dan universiti. Sistem pendidikan Jepun memainkan peranan penting dalam pemulihan Jepun dan pertumbuhan ekonomi yang pesat dalam dekad yang berikut di akhir Perang Dunia II.

Pendidikan di Jepun
Perincian umum
Bahasa utamaJepun
Kadar celik huruf
Jumlah99.0% [d]
Lelaki99.9%
Wanita99.7%

Selepas Perang Dunia Kedua, Undang-undang Asas Pendidikan dan Pendidikan Sekolah Undang-undang telah digubal pada tahun 1947 di bawah arahan daripada pasukan pendudukan. Undang-undang kedua ditakrifkan sistem sekolah yang masih berkuat kuasa hari ini: enam tahun sekolah rendah, tiga tahun sekolah menengah rendah, tiga tahun sekolah menengah, dua atau empat tahun dalam universiti.

Pendidikan sebelum sekolah rendah disediakan di tadika dan pusat penjagaan harian. Pusat jagaan awam dan swasta mengambil kanak-kanak dari umur di bawah satu sehingga lima tahun. Program-program untuk kanak-kanak berumur 3-5 menyerupai mereka di tadika. Pendekatan pendidikan di tadika amat berbeza dari persekitaran tidak berstruktur yang menekankan peranan ke persekitaran yang sangat berstruktur yang memberi tumpuan kepada kanak-kanak untuk mendapatkan lulus peperiksaan masuk di sekolah rendah swasta.

Di negara Jepun, terdapat  suatu tempat  yang memberikan pendidikan yang lebih maju dari sekolah supaya para pelajar lulus ujian kemasukan ke sekolah menengah dan universiti yang berprestij. Tempat ini dipanggil juku. Kebiasaannya, pelajar-pelajar akan pergi ke juku selepas habis waktu persekolahan. Di juku, pelajar-pelajar  dilatih untuk menjawab soalan yang sukar untuk lulus dalam peperiksaan. Juku ini hampir sama dengan kelas tambahan di Malaysia. 

 Untuk masuk ke  universiti, sebahagian besar pelajar sekolah menengah mesti mengambil peperiksaan sebanyak dua kali atau lebih daripada itu. Pertama ialah Ujian Am (the Common Test for University Admissions) dan seterusnya pelajar- pelajar akan mengambil peperiksaan yang berbeza mengikut universiti masing-masing. Jadinya, hampir semua pelajar sekolah menengah yang hendak masuk ke universiti perlu belajar di juku selain di sekolah. 

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ "Foreign Press Club of Japan Fact Book". Fpcj.jp. Dicapai pada 2013-01-19.

2. Juku | Japanese tutoring school | Britannica


Bacaan lanjut sunting

Pautan luar sunting