Pengat labu

hidangan tradisional
  Kandungan rencana ini berkait dengan makanan.

Pengat labu atau juga dikenali sebagai sira labu merujuk kepada jenis masakan berkuah manis ("jenis pengat") yang menggunakan nangka sebagai bahan utama yang dimasak. Pengat labu merupakan sejenis hidangan yang popular di Malaysia, terutama di Pantai Timur iaitu di Kelantan dan Terengganu.

Pengat labu.

Asal sunting

Tiada maklumat mengenai asalnya.

Nama sunting

Nama Pengat labu datangnya dari bahan utama bagi menghasilkan pengat itu, iaitu labu. Kuih ini juga dikenali sebagai sira labu.

Penyebaran sunting

Pengat labu biasanya agak tahan lama kerana kuahnya yang manis bertindak sebagai bahan pengawet, tetapi kerana kuahnya yang manis itu juga ia menarik perhatian banyak serangga seperti semut dan lipas. Pengat labu tahan lebih lama jika disimpan dalam peti sejuk. Ia agak jarang untuk dihasilkan bagi jualan harian, tetapi biasanya dihasilkan hanya untuk makan sendiri.

Dalam budaya popular sunting

Pengat labu biasanya dihasilkan sebagai hidangan makan petang. Ia boleh dihasilkan dengan pelbagai bahan seperti sedikit telor dan kuahnya yang manis menambah rasa sedap. Pengat labu biasanya agak sukar untuk dihidangkan kerana ia mempunyai kuah yang melekit dan manis, yang akan menarik perhatian serangga seperti semut dan lipas. Oleh itu Pengat labu biasanya jarang dihidangkan sebagai hidangan pejabat, contohnya semasa mesyuarat.

Lihat juga sunting

Antara jenis-jenis pengat yang lain adalah:-


Rujukan sunting

Pautan luar sunting