Penjagaan kesihatan

diagnosis, rawatan dan pencegahan penyakit, kecederaan

Penjagaan kesihatan atau perawatan kesihatan merupakan penyelenggaraan atau peningkatan kesihatan melalui pencegahan, diagnosis, dan perawatan dari penyakit, kecederaan, dan kehilangan upaya fizikal dan mental lain dalam manusia. Penjagaan disampaikan oleh tenaga kesihatan profesional (pembekal atau pengamal) dalam bidang kesihatan bersekutu. Doktor dan pakar adalah sebahagian daripada kesihatan profesional ini. Pergigian, kebidanan, menyusu, ubat-ubatan, optometri, pentadbiran awam, farmasi, psikologi, terapi pekerjaan, terapi fizikal dan profesion kesihatan yang lain semua adalah sebahagian daripada kesihatan. Ia termasuk kerja yang dilakukan dalam menyediakan penjagaan primer, penjagaan menengah, dan penjagaan tertiari, serta dalam kesihatan awam.

Hospital New York–Presbyterian di New York City ialah salah satu hospital yang paling sibuk di dunia. Berada dalam gambar ialah kemudahan Weill-Cornell (kompleks putih di tengah).

Akses kepada penjagaan kesihatan mungkin berbeza-beza di seluruh negara, komuniti, dan individu, yang sebahagian besarnya dipengaruhi oleh keadaan sosial dan ekonomi serta polisi kesihatan. Negara dan bidang kuasa mempunyai dasar dan rancangan yang berlainan yang berkaitan dengan matlamat penjagaan kesihatan peribadi dan populasi berdasarkan dalam masyarakat mereka. Sistem penjagaan kesihatan adalah organisasi yang ditubuhkan untuk memenuhi keperluan kesihatan penduduk sasaran. Konfigurasi tepat mereka berbeza antara entiti nasional dan sub-nasional. Di sesetengah negara dan bidang kuasa, perancangan penjagaan kesihatan diagihkan di kalangan peserta pasaran, sedangkan di lain-lain, perancangan berlaku lebih terpusat di kalangan kerajaan atau badan penyelaras lain. Dalam semua kes, menurut Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO), sistem penjagaan kesihatan yang berfungsi dengan baik memerlukan mekanisme pembiayaan yang teguh; tenaga kerja yang terlatih dan mencukupi; maklumat yang boleh dipercayai untuk menentukan dasar dan dasar; dan kemudahan kesihatan dan logistik yang baik untuk menyampaikan ubat-ubatan dan teknologi yang berkualiti.[1]

Kesihatan boleh menyumbang kepada sebahagian besar ekonomi negara. Pada tahun 2011, industri penjagaan kesihatan menggunakan purata 9.3 peratus daripada KDNK atau AS $ 3,322 (diselaraskan PPP) per kapita di 34 negara OECD. Amerika Syarikat (17.7% atau US $ PPP 8,508), Belanda (11.9%, 5,099), Perancis (11.6%, 4,118), Jerman (11.3%, 4,495), Kanada (11.2%, 5669) %, 5,634) adalah pembeli teratas, tetapi jangkaan jangka hayat dalam jumlah penduduk semasa kelahiran adalah tertinggi di Switzerland (82.8 tahun), Jepun dan Itali (82.7), Sepanyol dan Iceland (82.4), Perancis (82.2) dan Australia (82.0) manakala purata OECD melebihi 80 tahun buat pertama kalinya pada tahun 2011: 80.1 tahun, keuntungan 10 tahun sejak tahun 1970. AS (78.7 tahun) berkisar hanya 26 di antara 34 negara anggota OECD, tetapi mempunyai kos paling tinggi setakat ini . Semua negara OECD telah mencapai liputan kesihatan sejagat (atau hampir universal), kecuali Amerika Syarikat dan Mexico.[2][3][4]

Penjagaan kesihatan secara konvensional dianggap sebagai penentu penting dalam mempromosikan kesihatan fizikal dan mental umum dan kesejahteraan orang di seluruh dunia. Satu contohnya adalah pembasmian cacar di seluruh dunia pada tahun 1980, yang diisytiharkan oleh WHO sebagai penyakit pertama dalam sejarah manusia untuk disingkirkan sepenuhnya oleh campur tangan penjagaan kesihatan yang sengaja.

Rujukan sunting

  1. ^ "Health Topics: Health Systems". www.who.int. WHO World Health Organization. Dicapai pada 2013-11-24.
  2. ^ "Health at a Glance 2013 - OECD Indicators" (PDF). OECD. 2013-11-21. m/s. 5, 39, 46, 48. (link). Dicapai pada 2013-11-24.
  3. ^ "OECD.StatExtracts, Health, Health Status, Life expectancy, Total population at birth, 2011" (online statistics). stats.oecd.org/. OECD's iLibrary. 2013. Dicapai pada 2013-11-24.
  4. ^ World Health Organization. Anniversary of smallpox eradication. Geneva, 18 June 2010.

Pautan luar sunting