Penyaman udara (Jawi: ڤڽامن اودارا), pendingin hawa (sering tersilap tulis sebagai penghawa dingin) atau alat hawa dingin ialah suatu sistem atau mesin yang mengekalkan suhu dan kelembapan udara sesuatu persekitaran secara penyejukan dan pemanasan udara yang diserap kemudian dilepaskan setelah berubah sifat.

Bahagian luar unit penyaman udara satu bilik generik. Untuk memudahkan pemasangan, unit ini biasanya dipasang ke dalam tingkap atau dalam gambar ini, pada lubang dinding.
Bahagian dalam bagi unit yang sama. Panel hadapan berayun ke bawah, mendedahkan kawalan.

Kelengkapan ini sering dimanfaatkan untuk memberi keselesaan atau rasa nyaman kepada kependudukan ruang yang didiami tidak kira di rumah, pejabat atau kenderaan.

Kegunaan sunting

Kegunaan sistem ini boleh dipakai sama ada untuk:

  • Tujuan keselesaan: membantu membekalkan persekitaran dalaman rumah yang malar meskipun cuaca di luar berubah-ubah, sama ada di bangunan-bangunan komersial, kenderaan pemnumpang (misalnya kereta, bas dan kapal terbang), bangunan kediaman yang rendah seperti rumah.
  • Tujuan pemprosesan: untuk sebarang pekerjaan yang memerlukan keadaan ama, misalnya dalam persekitaran mamal kimia dan biologi, perkilangan makanan dan ubatan, serta kemudahan perlombongan dan kuasa nuklear

Prinsip operasi sunting

Kitaran penyejukan sunting

Dalam kitaran ini, haba dipindahkan dari suatu lokasi bersuhu sejuk kepada suatu kawasan yang lebih panas menggunakan suatu bahan cecair penyejuk (refrigerant) agar ia bergerak ke arah yang berlawanan. Bahan penyejuk ini dialirkan masuk ke dalam pemampat di mana suhu dan tekanan bahan tersebut dinaikkan sebelum ia dialirkan ke penyejat; di sini udara panas dilalukan dan haba diserap mengubah sifat cecair penyejuk tersejat menjadi bentuk gas. Udara yang disingkirkan haba ni ditiupkan semula dengan suhu yang direndahkan.[1]

Bahan penyejuk yang masih panas ini dialirkan melalui injap pengembangan yang sangat kecil lalu mengalami pengurangan tekanan yang mendadak. Sifat gas penyejuk berubah kembali menjadi cecair sambil haba tersejat berkurangan dan disingkirkan dari sistem oleh kipas dipasangkan pada penyejat keluar sekitaran.[1] Cecair penyejuk disalurkan kembali ke dalam pemampat untuk melengkapkan kitaran penyejukan yang berulang kali.[2]

Bahagian penyejukan dan penyejatan dalam sistem tergabung ini dipisahkan berasingan agar kedua-dua proses ini berada dalam keadaan cekap dengan sistem pengaliran udara yang tersendiri (sama ada udara yang panas mahupun sejuk). Kecekapan yang mampu dicapai penjalanan sistem penyamanan ini dalam sesebuah ruang tertutup menjulat sekitar 30% hingga 60% kelembapan ruang.[3]

Laman berkaitan sunting

Rujukan sunting

  1. ^ a b Smith, Robert H. (1993). Machines and Inventions. Alexandria, Virginia, A.S: Time Life. m/s. 122–123. ISBN 0-8094-9704-2.
  2. ^ Prinsip kerja dan penyejukan penghawa dingin
  3. ^ "Humidity and Comfort" (PDF). DriSteem. Diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada 16 Mei 2018. Dicapai pada 12 Mei 2021.

4 . Jasa Service Ac