Udara

campuran gas yang terdiri daripada nitrogen, oksigen, karbon dioksida dan beberapa peratusan kecil gas lain sepertimana yang terdapat di atmosfera bumi

Udara, Atmosfera Bumi, biasanya dikenali sebagai udara, adalah lapisan gas yang tertahan oleh graviti Bumi yang mengelilingi planet dan membentuk atmosfera planetnya. Atmosfera Bumi melindungi hidupan di Bumi dengan mewujudkan tekanan yang membolehkan air cecair wujud di permukaan Bumi, atmosfera yang melapisi langit akan bertindak balas dengan menyerap sinaran suria ultraungu, daripada cahaya matahari dan membentuk suatu bentuk komposisi gas mempunyai haba kemudian haba memanaskan permukaan melalui pengekalan haba (kesan rumah hijau), dan mengurangkan suhu yang melampau antara siang dan malam (suhu diurnal). variasi). Kemudian akan membentuk kandungan di dalam udara ialah campuran beberapa jenis gas. Udara bukanlah sebatian kerana gas-gas di dalamnya tidak berpadu secara kimia dan boleh dipisahkan secara fizikal. Gas-gas dalam udara terdiri daripada 78% nitrogen, 21% oksigen, dan 1% wap air, 0.03% karbon dioksida, 0.97% gas nadir, habuk, mikroorganisma (gas-gas lain). Kandungan udara juga bertukar dengan ketinggian.

Apabila hidupan bernafas, kandungan oksigen berkurangan sementara kandungan karbon dioksida bertambah. Ketika tumbuhan menjalani sistem fotosintesis, oksigen kembali dibebaskan.

Di antara gas-gas yang membentuk udara adalah seperti berikut: