Selepas berjaya menakluki kota Hirah, Khalid ibn al-Walid mara ke suatu tempat yang bernama Anbar yang mana ia terletak 80 batu dari Iraq. Di sini tentera Parsi berpusat di dalam kota untuk bertahan daripada serangan tentera Islam.

Perang Anbar
Sebahagian daripada Penyebaran Islam di Parsi
TarikhMei 633M
Lokasi
Wilayah Anbar, 80 batu dari Iraq
Keputusan Kemenangan tentera Islam
Perubahan
wilayah
Wilayah dan kota Anbar ditakluki oleh tentera Islam
Pihak yang terlibat
Empayar Sassanid Khulafa al-Rasyidin
Komandan dan pemimpin
Shirazad Khalid Al-Walid
Kekuatan
Sekitar 10,000 Sekitar 9,000
Kerugian dan korban
Sekitar 2,000 Sekitar 500

Tentera Parsi terpaksa berundur dan bertahan kerana banyak peralatan peperangan mereka seperti manjanik mahupun kenderaan penggempur telah digunakan ketika peperangan di Hirah dahulu. Manakala bagi tentera Islam, dengan senjata dan peralatan peperangan yang baru dan terkini milik tentera Parsi yang dapat mereka rampas setelah beberapa kali memenangi pertempuran dengan tentera Parsi sebelum ini memberi kelebihan dari segi kelengkapan senjata untuk menjalankan operasi ketenteraan.

Di dalam pertempuran ini tentera Islam seramai 9,000 orang bertempur dengan tentera Parsi pimpinan Panglima Shirazad seramai 10,000 orang. Oleh kerana sukar untuk menembusi kota Anbar, maka Khalid mengarahkan tenteranya menggunakan manjanik untuk memberi tekanan kepada pertahanan musuh, manakala para pemanah pula diarahkan memanah mana-mana tentera Parsi yang menjengukkan kepalanya atau mengintai dari lubang kota.

Akibat tekanan dan serangan yang bertali arus daripada kumpulan pemanah tentera Islam semasa kepungan, akhirnya Shirazad menyerah dan tunduk kepada tekanan tentera Islam seterusnya membayar jizyah kepada kerajaan Islam.