Perkauman institusi

Perkauman institusi (juga dikenali sebagai perkauman sistemik) ialah satu bentuk rasisme yang diselitkan sebagai amalan biasa dalam masyarakat atau organisasi. Ini boleh menyebabkan masalah seperti diskriminasi dalam keadilan jenayah, pekerjaan, perumahan, penjagaan kesihatan, kekuatan politik dan pendidikan, antara lain.[1]

Istilah "perkauman institusi" pertama kali dicetuskan pada tahun 1967 oleh Stokely Carmichael dan Charles V. Hamilton dalam Black Power: The Politics of Liberation.[2] Carmichael dan Hamilton menulis bahawa walaupun perkauman individu sering dikenali kerana sifatnya yang terang-terangan, perkauman institusi kurang dapat dilihat kerana sifatnya yang "kurang terang-terangan, jauh lebih halus". Perkauman institusi "berasal dari operasi kekuatan yang mapan dan dihormati dalam masyarakat, dan dengan demikian menerima kecaman masyarakat jauh lebih sedikit daripada [perkauman individu]".[3]

Rasisme institusi didefinisikan oleh Sir William Macpherson dalam laporan Lawrence di UK (1999) sebagai: "Kegagalan kolektif sebuah organisasi untuk memberikan layanan yang sesuai dan profesional kepada orang-orang kerana warna, budaya, atau etnik mereka. Ia dapat dilihat atau dikesan dalam proses, sikap dan tingkah laku yang membawa kepada diskriminasi melalui prasangka, kejahilan, pemikiran dan stereotaip perkauman yang merugikan etnik minoriti."[4][5]

Rujukan sunting

  1. ^ Amy Harmon; Apoorva Mandavilli; Sapna Maheshwari; Jodi Kantor (13 June 2020). "From Cosmetics to NASCAR, Calls for Racial Justice Are Spreading". The New York Times.
  2. ^ "Institutional". Oxford English Dictionary (ed. Second edition on CD-ROM Version 4.0). Oxford University Press. 2009. ISBN 978-0-19-956383-8.
  3. ^ Carmichael, Stokely; Hamilton, Charles V. (1967). Black Power: Politics of Liberation (ed. November 1992). New York: Vintage. m/s. 4. ISBN 978-0679743132.
  4. ^ "The Stephen Lawrence Inquiry: Report of an Inquiry by Sir William MacPherson of Cluny" (PDF). Diarkibkan (PDF) daripada yang asal pada 23 November 2017. Dicapai pada 12 February 2018.
  5. ^ Home Office, The Stephen Lawrence Inquiry: Report of an Inquiry by Sir William Macpherson of Cluny, Cm 4262-I, February 1999, para 6.34 (cited in Macpherson Report—Ten Years On in 2009); available on the official British Parliament Website.

Pautan luar sunting