Persekutuan Sukan Komanwel

Persekutuan Sukan Komanwel (CGF), yang kini dijenamakan sebagai Commonwealth Sport, ialah pertubuhan antarabangsa yang bertanggungjawab ke atas hala tuju dan kawalan Sukan Komanwel dan Sukan Remaja Komanwel, dan merupakan badan pentadbir Persatuan Sukan Komanwel (CGA). Ibu pejabat CGF terletak di London, England.[9]

Persekutuan Sukan Komanwel
Kerangka
Jenis/bentuk sahPersekutuan sukan
Keanggotaan 71 ahli persatuan[2]
Anggota bagiPersatuan Global Persekutuan Sukan Antarabangsa Sunting ini di Wikidata
Bahasa rasmiBahasa Inggeris[1]
Tapak webTheCGF.com
Sejarah
PendahuluPersekutuan Sukan Komanwel British
Dibentuk1932; 92 tahun yang lalu (1932)
as British Empire Games Federation
Pengurusan
PresidenScotland Dame Louise Martin[3]
Naib PresidenKanada Bruce Robertson[4]
Wales Chris Jenkins[5]
New Zealand Kereyn Smith[6]
Patron Queen Elizabeth II[7]
Naib PatronUnited Kingdom The Earl of Wessex[8]
Lokasi
Ibu pejabatLondon, England
Lokasi
  • United Kingdom Sunting ini di Wikidata
Catatan kaki
Values: Humanity • Equality • Destiny
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Sejarah sunting

Disebabkan kejayaan Sukan Empayar British 1930 yang pertama di Hamilton, Kanada, mesyuarat wakil dari Great Britain, jajahan takluknya, jajahan dan wilayahnya memutuskan bahawa temasya itu, sama seperti Sukan Olimpik perlu diadakan setiap empat tahun, dan satu organisasi yang berwibawa hendaklah dibentuk. Selepas Sukan Olimpik Musim Panas 1932, telah diputuskan untuk membentuk "Persekutuan Permainan Empayar British" yang akan bertanggungjawab untuk penganjuran temasya tersebut. Nama persekutuan telah ditukar pada tahun 1952 kepada British Empire and Commonwealth Games Federation, dan sekali lagi di Jamaica pada tahun 1966 kepada British Commonwealth Games Federation, sehingga akhirnya ditukar semula di Christchurch, New Zealand pada tahun 1974 kepada Persekutuan Sukan Komanwel.[10]

Lembaga Eksekutif CGF sunting

Organisasi sunting

Perhimpunan Agung CGF sunting

Penghargaan sunting

Kepimpinan sunting

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ "Byelaw 6 Official Language" (PDF). Constitutional Documents of the Commonwealth Games Federation. CGF. m/s. 33. Dicapai pada 2020-01-30.
  2. ^ The Commonwealth Games Federation – About us
  3. ^ "The Commonwealth Games Federation | Commonwealth Games Federation". thecgf.com (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2020-01-29.
  4. ^ "CGF Executive Board | Commonwealth Games Federation". thecgf.com (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2020-01-29.
  5. ^ "CGF Executive Board | Commonwealth Games Federation". thecgf.com (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2020-01-29.
  6. ^ "CGF Executive Board | Commonwealth Games Federation". thecgf.com (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2020-01-29.
  7. ^ "The Commonwealth Games Federation | Commonwealth Games Federation". thecgf.com (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2020-01-29.
  8. ^ "The Commonwealth Games Federation | Commonwealth Games Federation". thecgf.com (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2020-01-29.
  9. ^ "The Commonwealth Games Federation | Commonwealth Games Federation". thecgf.com (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2020-01-29.
  10. ^ "Commonwealth Games Federation – The Story of The Commonwealth Games". thecgf.com. Diarkibkan daripada yang asal pada 16 April 2017. Dicapai pada 15 April 2017.

Pautan luar sunting