Peserta Paralimpik Bebas di Sukan Paralimpik

Beberapa atlet telah bertanding sebagai Peserta Paralimpik Bebas di Sukan Paralimpik atas beberapa sebab, termasuklah peralihan politik, sekatan antarabangsa, penggantungan Jawatankuasa Paralimpik Kebangsaan dan belas kasihan.

Atlet Paralimpik Individu di
Sukan Paralimpik
Kod IPCIPA
Pingat
Emas
0
Perak
0
Gangsa
0
Jumlah
0
Penampilan Musim Panas
Peserta Paralimpik Bebas (1992)
Atlet Paralimpik Individu (2000)
Atlet Paralimpik Bebas (2016)
Pasukan Paralimpik Pelarian (2020)
RPC (2020)
Penampilan Musim Sejuk
Atlet Paralimpik Neutral (2018)

Sukan Paralimpik Musim Sejuk dan Musim Panas 1992 sunting

Peserta Paralimpik Bebas di Sukan Paralimpik merupakan nama yang diberikan kepada atlet dari Republik Persekutuan Yugoslavia pada Sukan Paralimpik Musim Panas 1992 yang diadakan di Barcelona. Atlet dari bekas wilayah Yugoslavia turut bertanding sebagai Peserta Paralimpik Bebas. Mereka tidak dibenarkan untuk menyertai sebagai "Yugoslavia" kerana Majlis Keselamatan PBB telah meluluskan Resolusi 757 yang menyekat negara tersebut daripada menyertai pertandingan sukan.[1]

16 orang atlet yang bertanding sebagai Peserta Paralimpik Bebas di Sukan Paralimpik Musim Panas 1992 telah memenangi lapan pingat.

Pingat Nama Sukan Acara
  Emas Nada Vuksanovic Olahraga Lontar Cakera Wanita B2
  Emas Ruzica Aleksov Menembak Pistol Udara Campuran SH1> 3
  Emas Branimir Jovanovski Menembak Pistol Udara Campuran SH1
  Emas Nenad Krisanovic Renang Gaya Dada lelaki 50 m SB2
  Perak Nada Vuksanovic Olahraga Lontar Peluru Wanita B2
  Perak Radomir Rakonjac Menembak Pistol Udara Campuran SH1
  Perak Nenad Krisanovic Renang Gaya Kupu-kupu 50 m lelaki S3-4
  Gangsa Zlatko Kesler Pingpong Perseorangan Lelaki 3

Sukan Paralimpik Musim Panas 2000 sunting

Dua atlet bertanding sebagai Atlet Paralimpik Individu di Sukan Paralimpik Musim Panas 2000 .

Sukan Paralimpik Musim Panas 2016 sunting

Seperti Sukan Olimpik, pasukan pelarian bertanding buat pertama kalinya sebagai Peserta Paralimpik Bebas di Sukan Paralimipik Musim 2016 .

Sukan Paralimpik Musim Sejuk 2018 sunting

Jawatankuasa Paralimpik Rusia digantung oleh Jawatankuasa Paralimpik Antarabangsa sejak 2016, kerana skandal program doping yang ditaja oleh negara, tetapi Jawatankuasa Paralimpik Antarabangsa telah membenarkan atlet yang dianggap bersih untuk mengambil bahagian dalam lima sukan. Mereka akan bertanding di bawah bendera Paralimpik, dan lagu Paralimpik akan dimainkan semasa upacara penyampaian pingat.[2]

Sukan Paralimpik Musim Panas 2020 sunting

Satu Pasukan Atlet Paralimpik Pelarian (mengikuti model yang digunakan oleh IOC untuk Atlet Olimpik Pelarian sejak 2016) telah diwujudkan dan bertanding pada Sukan Paralimpik Musim Panas 2020.

Jawatankuasa Paralimpik Rusia, yang masih digantung oleh IPC dan IOC, telah dibenarkan untuk menghantar atlet, bukan sebagai atlet paralimpik "bebas" atau "neutral" tetapi masih berada di bawah pengawasan IPC. Namun, mereka masih tidak akan bersaing di bawah nama, bendera dan lagu kebangsaan Rusia tetapi di bawah akronim RPC dengan bendera dan lagu Paralimpik.

Rujukan sunting

Sumber sunting

  • Espy, Richard (1981). The Politics of the Olympic Games: With an Epilogue, 1976-1980. University of California Press. ISBN 9780520043954. Dicapai pada 19 August 2016.