Makanan
Makanan

Makanan apa-apa bahan yang boleh diambil untuk membantu pertumbuhan badan, biasanya terdiri terutamanya daripada karbohidrat, lemak, mineral, air dan/atau protein, yang boleh dimakan atau diminum dan dimetabolismekan oleh hampir semua entiti berbilang sel untuk khasiat atau keseronokan. Barangan yang dianggap makanan boleh diperoleh daripada tumbuh-tumbuhan, haiwan atau kategori lain seperti kulat. Penternakan, pertanian, memancing, memburu, membeli-belah dan kaedah lain adalah cara untuk mendapatkan makanan.

Kebanyakan tradisi mempunyai masakan tersendiri, tertentu set tradisi, keutamaan, dan amalan memasak, kajian yang dikenali sebagai gastronomi. Kebanyakan budaya telah mempelbagaikan makanan cara penyediaan, kaedah masakan dan pembuatan. Ini juga termasuk perdagangan makanan kompleks yang membantu budaya untuk terus hidup dari segi ekonomi dengan gaya makanan, bukan hanya dengan memakan makanan sahaja. Masakan global boleh ditakrifkan sebagai masakan berdasarkan global, kawasan benua, negara, negeri atau tempatan; pada dasarnya adalah masakan di dunia.

Kebanyakan budaya mengkaji dan menganalisis tabiat pemakanan. Walaupun manusia adalah omnivor, agama dan konstruk sosial seperti kesusilaan sering memberi kesan tentang makanan yang boleh diambil. Keselamatan makanan juga menjadi perhatian dengan penyakit bawaan makanan mengorbankan banyak nyawa setiap tahun. Dalam bahasa Melayu, bahan dan istilah makanan sering digunakan dalam peribahasa, metafora atau kiasan, seperti buah fikiran atau santapan rohani.

Lebih lanjut mengenai Makanan – industri, pembuatan, pemasaran, keselamatan, masakan dan rasa