Preakas Sampunathan

YB Tuan Preakas Sampunathan (lahir 1982) merupakan ADUN Kota Kemuning dari PH-DAP. Beliua ialah seorang ahli politik dan peguam yang telah berkhidmat sebagai Ahli Dewan Undangan Negeri Selangor untuk Kota Kemuning sejak Ogos 2023. Beliau adalah ahli Parti Tindakan Demokratik (DAP), sebuah parti komponen gabungan Pakatan Harapan (PH) dan Pakatan Rakyat (PR) dahulu.

Kerjaya Politik sunting

Yang Berhormat Tuan

Preakas Sampunathan

MLA
Ahli Dewan Negeri Selangor untuk Kota Kemuning
Memegang jawatan
2023
Didahului oleh    Ganabatirau Veraman
Majoriti24,288 (2023)
Butiran peribadi
Lahir1982
Parti politik   
PendidikanSijil Amalan Undang-undang, Sarjana Muda Undang-undang dengan Kepujian
Alma materUniversity of Northumbria
PekerjaanAhli Politik
Laman web rasmihttps://www.facebook.com/preakasn50/

Pilihan Raya Negeri Selangor (PRN) sunting

Pada pilihan raya negeri Selangor 2023, Preakas membuat penampilan sulung sebagai pilihan raya selepas dicalonkan oleh PH untuk bertanding bagi kerusi DUN Kota Kemuning. Preakas memenangi kerusi itu dan dipilih ke Dewan Undangan Negeri Selangor sebagai MLA Kota Kemuning untuk penggal pertama selepas menewaskan Jimmy Chew Jyh Geng Perikatan Nasional (PN) dan K. Gunasekaran Kuppan dari Parti Rakyat Malaysia (PRM) dengan majoriti 24,288 undi.[1]

Sebagai Adun Kota Kemuning, Preakas berjanji untuk menyelesaikan kesesakan lalu lintas yang merupakan masalah terbesar di Kota Kemuning pada pendapatnya. Preakas menambah bahawa ia hanya beberapa jalan menuju ke lebuh raya utama yang mengakibatkan kekurangan akses ke Kota Kemuning.[2]

  1. ^ https://www.nst.com.my/news/nation/2023/08/942255/selangor-polls-official-results. Missing or empty |title= (bantuan)
  2. ^ https://www.thestar.com.my/news/nation/2023/08/01/state-polls-candidates-contesting-kota-kemuning-seat-hope-to-resolve-traffic-woes. Missing or empty |title= (bantuan)