Rob-B-Hood merupakan sebuah filem aksi komedi dari Hong Kong tahun 2006 yang diarahkan oleh Benny Chan dan dilakonkan oleh Jackie Chan, Louis Koo, Yuen Biao dan Michael Hui.

Rob-B-Hood
PengarahBenny Chan
Lakon layarJackie Chan
Alan Yuen
Benny Chan
Cerita olehAlan Yuen
Dihasilkan olehBenny Chan
Jackie Chan
Willie Chan
Solon So
Wang Zhonglei
DibintangiJackie Chan
Louis Koo
Michael Hui
Charlene Choi
Gao Yuanyuan
Yuen Biao
Cherrie Ying
Disunting olehYau Chi-Wai
Muzik olehChang Fai-young
Syarikat
penerbitan
Emperor Motion Pictures
JCE Movies Limited
Diedarkan olehJCE Movies Limited
Tarikh tayangan
29 September 2006 (Hong Kong)
Masa tayangan
121 minit
NegaraHong Kong
BahasaKanton
Mandarin
Inggeris
BajetHK$130 million
Pecah panggungHK$1.2 million

Plot sunting

Filem ini mengisahkan tentang dua pencuri profesional dari Hong Kong iaitu Thongs dan Octopus yang sedang diburu oleh pihak hospital kerana telah mencuri duit dan ubat yang mahal untuk kanser dari hospital tersebut. Secara tidak sengaja, mereka melihat ada bayi dari anak orang kaya yang telah diculik. Meskipun, dia pencuri namun Thongs mempunyai sifat kemanusiaan yang tinggi. Dia memilih untuk menolong bayi itu dari seorang penculik dan mengembalikan ke tangan Ibunya.

Pada suatu hari, mereka mendapat tawaran untuk menculik bayi. Seorang yang menawarkan itu mengakui bahawa sebenarnya bayi yang akan diculik itu ialah cucunya. Kerana melihat bayaran yang sangat besar, akhirnya mereka memulakankan operasi. Namun setelah berjaya mendapatkan bayi itu, perasaan belas kasihan Thongs muncul semula, dia merasa bahawa pekerjaan yang dia lakukan adalah salah.

Pelakon sunting

Pautan luar sunting