Sahaphap Wongratch


Sahaphap Wongratch (Thai: สหภาพ วงศ์ราษฎร์) dikenali sebagai Mix (Thai: มิกซ์) atau Mixxiw (Thai: มิกซ์ซิว), lahir pada 22 Julai 1998, adalah pelakon, model, penyanyi Thailand dan bekas anggota boyband Cute Chef Thailand. Dia terkenal dengan peranan utamanya sebagai Tian di GMMTV A Tale of Thousand Stars (2021)[1] dan kerana bermain peranan sebagai Muang Nan di Fish Upon The Sky (2021).

Sahaphap Wongratch
สหภาพ วงศ์ราษฎร์
Mix Sahaphap
SebutanSahaphap Wongratch
Kelahiran (1998-07-22) 22 Julai 1998 (umur 25)
Lampang, Thailand
WarganegaraThai
Nama lainMix or Mixxiw
KerakyatanThai
PendidikanHigh school from Boonyawat Witthayalai School (Thai: โรงเรียนบุญวาทย์วิทยาลัย)
Pusat pendidikancurrently studying at Chulalongkorn University in the Faculty of Veterinary Science
PekerjaanPelakon
Tahun aktif2020
MajikanGMMTV
Terkenal kerana
Ketinggian1.78 m (5 ka 10 in)

Kehidupan dan pendidikan awal sunting

Sahaphap Wongratch dilahirkan pada 22 Julai 1998 di Provinsi Lampang, Thailand. Dia lulus dan memperoleh sijil sekolah menengah dari Witthayalai School. [2][3] Dia boleh bercakap dialek Northen atau Kam Muang, (Thai: กำเมือง) tetapi dalam siri ini, dia berperanan sebagai anak lelaki dari Thailand tengah sehingga dia harus bercakap dengan loghat Thai standard. Dengan kemasyhuran dan latar belakang kampung halamannya adalah di kawasan utara yang dapat berbicara dialek utara dengan lancar, dia sering diminta oleh media untuk menuturkan dialeknya semasa pertunjukan atau wawancara. [4]

Mix kini merupakan pelajar tahun empat di Chulalongkorn University di Fakulti Sains Veterinar. Dia memasuki industri hiburan Thailand ketika dia terpilih untuk menjadi sebahagian Chula Cute Boy [5] dan mengambil bahagian dalam perbarisan Pertandingan Bola Sepak Tradisional Chula-Thammasat yang memanggil bendera universiti semasa perbarisan.

Kerjaya sunting

Dia memulakan debutnya pada tahun 2013, setelah tampil secara terbuka dalam rancangan pada tahun 2018 sebagai tetamu. Dia memulakan debutnya pada tahun 2019 sebagai pelakon di bawah GMMTV.[1] Dia ialah member dari boy band dikenali "Cute Chef Thailand" dan first debut album ialah Haguttokyuukyuu (มะงึก ๆ อุ๋ง ๆ)[6] Pada bulan Disember 2012, dia memperkenalkan barisan barang dagangan yang disebut XIW. Dia juga memaparkan karya kolaborasi Star Wars x Pandora. Dia menyokong kumpulan antarabangsa seperti Lazada, Food Panda dan Burger King. Dalam kunjungannya dengan rancangan dalam talian GMMTV, Arm Share yang merupakan episod mengenai "Skin Care Sharing", selain berkongsi rutin penjagaan kulit dan produk yang dia gunakan, dia juga membagikan nama di Instagram yang @mixxiw muncul namanya MIX , jika kata itu diputar 180 °, kata MIX menjadi XIW , yang berfungsi sebagai namanya untuk barisan barang dagangannya. [1]

Namanya menjadi lebih popular di Thailand dan di seluruh dunia ketika dia memimpin peranan drama pertamanya dalam drama Love-Thai Boys A Tale of Thousand Stars sebagai Tian, seorang kaya bertukar guru sukarelawan di Pha Pun Dao, bersama Pirapat Watthanasetsiri (Earth) yang memainkan peranan sebagai Ketua Phupha. Dia mendapat ulasan positif untuk penggambarannya terhadap Tian yang menyebabkan semakin akrab dan membuka lebih banyak peluang untuknya. Dan kerana dia dan Pirapat kimia sempurna sebagai pasangan dalam siri ini, fandom mereka memanggil mereka sebagai 'EarthMix', berasal dari nama perspektif mereka. [1]

Baru-baru ini, dia dilakonkan sebagai Muang Nan , pelajar tahun 2 yang baik hati dan tampan di Jabatan Sains Kesihatan Bersekutu dalam satu lagi siri Boys' Love Fish Upon The Sky bersama Phuwin Tangsakyuen, Naravit Lertratkosum (Pond), Trai Nimtawat (Neo), dan Thanawin Teeraphosukarn (Louis) [1] Pada 26 Jun 2021, dia mengadakan pertemuan penggemar Digital pertama yang disebut Earth Mix: Love at First Live Fan Meeting bersama dengan rakannya di layar, Pirapat Watthanasetsiri (Earth).

Filemografi sunting

Televisyen sunting

Year Title Romanized (Thai) Role Notes Ref.
2021 A Tale of Thousand Stars Ni Tan Pan Dao (Thai: นิทานพันดาว) Tian (Thai: เธียร) Main role [7]
Fish Upon The Sky Pla Bon Fah (Thai: ปลาบนฟ้า) Mueang Nan (Thai: เมืองน่าน) Supporting role [8]

Music Video sunting

Year Song Title Artist(s) Notes Ref.
2021 นิทานพันดาว (Ni Tan Pan Dao) กัน นภัทร (Gun Napat) Ost. นิทานพันดาว 1000 Stars [9]
ครึ่งชีวิต (ทั้งจิตใจ) (Khrueng Chiwit (Thang Chitchai)) New Jiew (Napassorn Phuthornjai and Piyanut Sueajongpru) As Talay [10]

Short Filem sunting

Year Title Romanized & English Role Notes Ref.
2021 ครึ่งชีวิต (ทั้งจิตใจ) The Story Kreung Chee Wit (Tang Jit Jai) "My Another Half" The Story As Talay New Jiew [11]

Diskografi sunting

Year Song Title Romanized & English Artist(s) Notes Ref.
2018 มะงึง ๆ อุ๋ง ๆ Ma Ngung Ngung Ung Ung Cute Chef Thailand Official Music Video [12]
2021 คนแบบไหน Kon Baeb Nai (What type [of a person you are looking for?]) Mix Sahaphap Ost. ปลาบนฟ้า Fish Upon The Sky [13]

Rujukan sunting

  1. ^ a b c d e "Is this Thai actor/singer BTS' Jin's long-lost twin?". South China Morning Post (dalam bahasa Inggeris). 6 Mac 2021.
  2. ^ หนุ่มเมืองเหนือ มิกษ์ สหภาพ โรงเรียนบุญวาทย์วิทยาลัย จังหวัดลำปาง | https://teen.mthai.com/the_boy/99437.html
  3. ^ มิกซ์ เด้กบุญวาทย์ ตามไปฟอลไอจีกัน | https://www.dek-d.com/board/view/3511012/
  4. ^ น่าฮักขนาด “เอิร์ท-มิกซ์” เพื่อนคู่ซี้ อู้กำเมืองชวนนับดาว | https://www.youtube.com/watch?v=t3fcCHCs19E
  5. ^ มิกซ์ สหภาพ นิสิตสัตวแพทย์ จุฬาฯ ตัวแทนจุฬาฯ ผู้ถือธงในงานฟุตบอลประเพณีฯ 73 | https://campus.campus-star.com/variety/100144.html
  6. ^ ORNLY YOU X CUTE CHEF – มะงึกๆอุ๋งๆ (Haguttokyuukyuu) | https://www.youtube.com/watch?v=EuXwVgCsHZI
  7. ^ "สิ้นสุดการรอคอย!! นิทานพันดาว ปล่อยทีเซอร์สุดฟิน พร้อมออนแอร์ 29 ม.ค.นี้". GMMTV (dalam bahasa Thai). 7 Januari 2021. Dicapai pada 7 Januari 2021.
  8. ^ "เรื่องย่อละคร ปลาบนฟ้า Fish upon the sky ช่อง GMM25". GMMTV (dalam bahasa Thai). 25 Mac 2021. Dicapai pada 25 Mac 2021.
  9. ^ "นิทานพันดาว Ost.นิทานพันดาว 1000stars – กัน นภัทร". youtube.com (dalam bahasa Thai). youtube.com. 20 Januari 2021. Dicapai pada 20 Januari 2021.
  10. ^ "NEW JIEW - ครึ่งชีวิต (ทั้งจิตใจ) [Official MV]". youtube.com (dalam bahasa Thai). youtube.com. 29 April 2021. Dicapai pada 2 Mei 2021.
  11. ^ "NEW JIEW - ครึ่งชีวิต (ทั้งจิตใจ) [The Story]". youtube.com (dalam bahasa Thai). youtube.com. 26 April 2021. Dicapai pada 26 April 2021.
  12. ^ "ORNLY YOU X CUTE CHEF – มะงึกๆอุ๋งๆ(Haguttokyuukyuu)". youtube.com (dalam bahasa Thai). youtube.com. 27 September 2018. Dicapai pada 27 September 2018.
  13. ^ "Ost. ปลาบนฟ้า Fish Upon The Sky". youtube.com (dalam bahasa Thai). youtube.com. 30 April 2018. Dicapai pada 30 April 2021.

Pautan luaran sunting