Seks oral merupakan aktiviti-aktiviti seks yang menggunakan mulut, lidah, dan kemungkinan kerongkong untuk menjilat atau mengulum kemaluan. Ia biasa dilakukan sebagai salah satu aksi percumbuan, sebagai keseronokan seks, atau ketika bersetubuh. Seks oral kadang-kadang dilakukan tanpa aktiviti seks yang lain.

Perbuatan seks oral yang dilakukan pada seorang wanita ketika parti formal sedang berlangsung

Seks oral diamalkan dalam kedua-dua hubungan seks heteroseksual dan homoseksual. Dalam konteks heteroseksual, seks oral digunakan sebagai cara untuk merancang keluarga dan alternatif kepada perhubungan jenis. Seks oral bagaimanapun bukan cara berkesan untuk mencegah penyakit kelamin walaupun beberapa penyakit kelamin dipercayai tidak mudah tersebar melalui seks oral. Kebersihan hendaklah dijaga ketika melakukan seks oral kerana kuman amat terdedah kepada mulut ketika melakukannya.

Kaedah sunting

Fellatio sunting

 
Fellatio

Fellatio bermakna seorang lelaki atau wanita meletakkan mulutnya ke dalam kelenjar zakar dan mengulumnya dengan lidah, juga meraba tangan mereka pada keseluruhan zakar lelaki itu. Hisapan biasanya dilakukan untuk menambah tekanan dan rabaan dilakukan pada zakar. Sementara kelakuan fellatio dilanjutkan, penerima boleh menyumbang air pra-ejakulasi pada air liur pemberi, memberikan hasil zakar lebih licin dan menambah pengalaman perasaan erotik. Air ini dibuatkan oleh kelenjar Cowper dan bukannya air mani, walaupun ia mengandungi kesan sperma.

Terpulang kepada penyumbang, stimulasi ini boleh menghasilkan sebarang puncak syahwat dan ejakulasi air mani. Kalau air mani dimasukkan ke dalam mulut, ia terpulang sama ada ditelan atau tidak ditelan (slanganya, ludah atau telan).

Sementara kegunaan mulut untuk berstimulasikan zakar, adalah pusat cirinya fellatio, sering teman asmara berstimulasi serentak batang zakar dengan tangannya untuk memberikan lelaki itu perasaan zakar telah dikelilingi. Sesetengah wibawa (seperti Franklin, The Ultimate Kiss, muka surat 62) bercadangkan ini sebagai cara paling memuaskan dengan memberi seks oral pada seorang lelaki. Satu lagi teknik berkesan adalah dengan memasukkan dan mengeluarkan kepala zakar dari mulut dengan sangat laju (tanpa menurun ke pangkal batang).

Sesetengah menganggapkan seks oral sebagai kebesaran ego, mempercayai bahawa tindakan demikian adalah sejenis penguasaan ke atas teman asmaranya. [1]

Fellatio tidak sahaja dilakukan pada satu orang, malah sesama sendiri, terutamanya kalau dua atau lebih orang yang melakukan perhubungan seks lelaki. Istilah ini dikenali sebagai Posisi Seks 69.


Cunnilingus sunting

 
Cunnilingus

Cunnilingus adalah kelakuan menggunakan mulut dan lidah untuk merangsang kemaluan perempuan, terutamanya kelentit. Istilahnya berasal dari alternatif perkataan Latin untuk faraj (cunnus) dan dari perkataan Latin untuk lidah (lingua). Hanya satu pertiga dari puncak syahwat mudah dilakukan sewaktu berasmara. Pelancapan dan cunnilingus adalah cara alternatif untuk wanita mencapai syahwat dengan teman asmara.

Kelentit adalah bahagian sensitif pada hampir semua wanita, tetapi boleh jadi sensitif untuk rangsangan selanjutnya pada waktu tertentu, terutamanya pada langkah awal dan bagus dimulakan dengan lembut dan kurang tumpukan pada bibir kemaluan dan kawasan kelamin itu sendiri.

Cunnilingus mudah digandingkan dengan mainan jari atau permainan seks ke dalam faraj, yang membenarkan rangsangan serentak titik G, atau ke dalam anus, yang mana sahaja banyak wanita mendapati menghasilkan sensasi yang tergigih. Banyak aktiviti-aktiviti dapat menemani cunnilingus untuk menambah keseronokan keseluruhan, sudah tentu, dihadkan hanya oleh kebolehan kesukaan lebih, fizikal, anatomi dan berbagai tugas.

Pada budaya lesbian sebuah istilah slanga umum digunakan ialah "memberi lidah" atau "perkhidmatan lidah" (bahasa Inggeris: "giving lip", "lip service", atau "tipping the velvet").

Risiko sunting

 
Penyakit kelamin yang menjangkiti mulut pengamal seks oral. Gambar dari Photobucket.

Melakukan seks oral tidak terlepas daripada bahaya jangkitan penyakit kelamin. Penyakit kelamin seperti herpes mampu menjangkiti mulut pengamal seks oral dan menyebabkan kudis yang sukar sembuh.

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ Paley, Maggie (2000). The Book of the Penis.

Pautan luar sunting