Melancap

ransangan seksual pada alat sulit
(Dilencongkan dari Pelancapan)

Pelancapan, onani atau masturbasi (bahasa Inggeris: masturbation) merujuk pada perangsangan seks seseorang melibatkan sentuhan pada alat kelamin sendiri dan untuk mencapai puncak syahwat. Ia dilakukan dengan tangan, sentuhan bahagian badan lain (kecuali hubungan seks), benda atau alat khusus ataupun dengan menggabungkan kesemua cara-cara ini.[1] Pelancapan adalah perbuatan autoerotikisme paling lazim.

Selain manusia, kelakuan melancap pada haiwan juga dijumpai pada cimpanzi
Monyet melancap
Seorang lelaki melancap dengan merangsang zakarnya
Seorang wanita melancap dengan merangsang vulva – karya Gustav Klimt's iaitu Woman seated with thighs apart (1916)

Perlakuan ini telah diketahui melalui penggambaran dalam seni sejak zaman prasejarah dan turut disebutkan dan dibincangkan dalam tulisan-tulisan awal. Pada abad ke-18 dan ke-19, sesetengah ahli teologi dan pakar perubatan Eropah menggambarkannya sebagai "kejam", "menyedihkan", dan "mengerikan", tetapi pada abad ke-20, pantang larang ini secara amnya merosot. Terdapat peningkatan dalam perbincangan dan penggambaran pelancapan dalam seni, muzik popular, televisyen, filem, dan kesusasteraan. Hari ini, agama-agama mempunyai pandangan yang berbeza tentang pelancapan; sesetengah melihatnya sebagai amalan yang memudaratkan secara rohani, sesetengah melihatnya sebagai tidak menjejaskan rohani, dan lain-lain mengambil pandangan mengikut situasi. Status undang-undang pelancapan juga berubah mengikut sejarah dan melancap di khalayak ramai adalah haram di kebanyakan negara.[2]

Di dunia Barat, pelancapan secara peribadi atau dengan pasangan umumnya dianggap sebagai aktiviti yang normal dan sihat untuk keseronokan seksual. Pelancapan haiwan telah diperhatikan pada banyak spesis, kedua-duanya di hutan rimba dan di dalam kurungan.[3][4][5]

Peristilahan sunting

Carilah pelancapan dalam Wiktionary, kamus bebas.

Kata kerja "lancap" datang daripada perkataan bahasa Jawa rancap yang bermaksud tajam;[6] bentuk kata kerjanya "merancap" difahamkan sebagai perbuatan mengasah sesuatu bilah menjadi tajam, lalu dikiaskan secara halus kepada perbuatan ini.

Perkataan onani diambil daripasa nama "Onan" iaitu orang yang disebut dalam kitab Genesis, kitab yang penting bagi Agama Yahudi dan Nasrani.

Istilah "masturbasi" yang lebih digunakan dalam konteks saintifik atau perubatan pula dipinjam dari bahasa Inggeris, masturbation; ada dua jalan mengenai asal-usul kata ini:

  • Versi lainnya adalah gabungan dari kata Latin manus (tangan) dan stuprare (mempermainkan) lalu berarti "main zakar dengan tangan".

Perlakuan ini, sebagaimana konsep dan idea berkaitan seks dalam masyarakat dalam negara-negara Nusantara, adalah dianggap tabu untuk dibicarakan secara terbuka, maka kata kiasan sering dipakai untuk menyebutkan perbuatan ini, seperti mengocok, main sabun, mengasuk, mengancak dan memuaskan diri.

Teknik Dilakukan sunting

Cara-cara pelancapan umum untuk kedua jantina termasuk menekan atau meraba organ seks, sama ada dengan jari atau berhadapan dengan suatu benda seperti bantal; memasukkan jari-jari atau suatu benda ke dalam dubur (lihat pelancapan dubur); dan merangsangkan pelir atau vulva dengan alat penggetar, yang boleh dimasukkan ke dalam faraj atau dubur. Kedua-dua jantina juga menyentuh, meraba, atau mencubit puting atau zon berahi lain sewaktu melancap. Kedua-dua jantina kadang-kadang menggunakan bahan-bahan pelincir untuk sensasi lebih kuat. Kadang-kala, pelancapan dilakukan bersama bahan makanan dan akhirnya air mani itu akan dimakan bersama makanan tersebut. Contohnya, pancutan air mani di atas roti akan dimakan seolah-olah seperti jem. Kebiasaannya, seks oral dilakukan pada mulut pasangan dan dia akan merasa serta menelan air mani pemiliknya.[perlu rujukan]

Membaca atau melihat terbitan lucah, atau fantasi seks, sering umumnya menjurus kepada pelancapan. Seringkali seseorang individu akan mengingat saat-saat berahi sewaktu melancap.

Aktiviti-aktiviti pelancapan sering diritualkan dengan situasi tertentu, seperti kegilaan seksual tertentu atau fetishes dan parafilia ketika melancap. Sesetengahnya adalah berbahaya, seperti pelemasan autoberahi dan ikat kendiri.

Sesetengah orang mendapatkan kepuasan seks dengan memasukkan benda-benda ke dalam uretra (tiub melalui mana kencing dan, dalam lelaki, air mani, mengalir).[7] Perbuatan ni dikenali sebagai pembunyian atau sounding.[8] Benda-benda lain seperti pen mata bola dan termometer kadang-kadang digunakan, walaupun ia boleh mendatangkan kecederaan dan/atau jangkitan.[9] Sesetengah orang melancap dengan menggunakan alat pelancapan berahi automatik yang merangsang persetubuhan.

Lelaki dan wanita boleh melancap sehingga mereka hampir dengan puncak syahwat, berhenti untuk seketika untuk mengurangkan keterujaan, dan kemudian meneruskan pelancapan. Mereka boleh mengulangi kitaran ini banyak kali. Kaedah ini digelar edging. Kitaran "berhenti dan teruskan" ini boleh mencapai puncak syahwat yang lebih kuat.

Ahli psikoanalisis Austria Wilhelm Reich dalam buku beliau pada 1922 Concerning Specific Forms of Masturbation cuba untuk mengenalpasti bentuk-bentuk pelancapan yang sihat dan tidak sihat. Beliau cuba untuk mengaitkan cara orang melancap dengan kecenderungan mereka terhadap jantina lain dan pada patologi psiko-seksual mereka.

Wanita sunting

Teknik-teknik pelancapan wanita termasuk seorang wanita meraba vulvanya, terutamanya kelentitnya, dengan jari telunjuk dan/atau tengah. Kadang-kadang satu atau lebih jari boleh dimasukkan ke dalam farajnya untuk mengusap dinding hadapan farajnya iaitu lokasi titik G wanita terletak.[10] Alat bantuan pelancapan seperti sebuah alat penggetar, dildo atau bola Ben Wa juga dapat digunakan untuk merangsang faraj dan kelentit. Sebilangan besar wanita membelai payudara atau merangsang puting dengan tangan bebas. Perangsangan dubur juga dinikmati oleh sesetengah wanita. Pelinciran ada kalanya digunakan sewaktu pelancapan, terutamanya ketika penusukan terlibat, walaupun ramai wanita mendapati pelinciran semula jadi cukup untuk memuaskan mereka.

Seperti lelaki, posisi-posisi umum termasuk berbaring atau meniarap, duduk, mencangkung, melutut atau berdiri. Terdapat juga wanita yang memancutkan air secara langsung ke kelentit dan vulvanya. Dengan berbaring menghadap ke bawah seseorang mungkin hanya boleh menggunakan satu tangan, iaitu untuk merangkul bantal, sudut atau tepi katil, kaki pasangan atau sesetengah pakaian yang direnyukkan dan menggeserkan vulva dan kelentit di atasnya.

Berdiri, kerusi, sudut barang perabot, atau bahkan mesin basuh dapat digunakan untuk merangsang kelentit melalui labia dan pakaian. Sebilangan pelancapan hanya menggunakan tekanan yang dikenakan pada kelentit tanpa sentuhan langsung, misalnya dengan menekan telapak tangan atau bebola tangan terhadap seluar dalam atau pakaian lain. Pada tahun 1920an, Havelock Ellis melaporkan bahawa penjahit pada masa itu yang menggunakan mesin jahit dapat mencapai puncak syahwat dengan duduk di tepi kerusi tersebut.[11]

Wanita boleh merangsang diri mereka secara seksual dengan menyilangkan kaki dengan erat dan mengepalkan otot-otot di kaki mereka, menimbulkan tekanan pada alat kelamin. Perkara ini berpotensi dilakukan di khalayak ramai tanpa diketahui pemerhati. Pemikiran, khayalan, dan kenangan tentang kegairahan dan pemancutan mani sebelumnya dapat menimbulkan kegembiraan seksual. Sebilangan wanita boleh mencapai klimaks secara spontan, walaupun ini mungkin tidak memenuhi syarat sebagai melancap kerana tidak ada rangsangan fizikal yang terlibat.[12][13]

Ahli terapi seks kadang-kadang akan mengesyorkan agar pesakit wanita meluangkan masa untuk melakukan pemancutan mani hingga mencapai puncak syahwat, misalnya, untuk membantu meningkatkan kesihatan dan hubungan seksual, untuk membantu menentukan apa yang menggembirakan mereka secara erotik, dan kerana pelancapan bersama boleh menyebabkan hubungan seksual lebih memuaskan dan menambah keintiman.[14][15]

Lelaki sunting

 
Seorang lelaki melancap menggunakan teknik umum

Teknik melancap yang paling biasa dalam kalangan lelaki adalah untuk memegang zakar dengan tangan dan kemudian menggerakkan tangan dan ke atas dan bawah zakar. Rangsangan jenis ini biasanya semua yang diperlukan untuk mencapai puncak syahwat dan pemancutan mani. Kelajuan gerakan tangan akan berbeza-beza, walaupun ia adalah perkara biasa untuk mempercepatkan kelajuan ketika pemancutan mani semakin dekat dan kemudian menjadi perlahan saat pemancutan mani berlaku.

Teknik melancap lelaki mungkin berbeza antara lelaki yang telah disunat dan mereka yang tidak. Sesetengah teknik yang boleh berfungsi untuk satu individu boleh menjadi sukar atau tidak selesa untuk yang lain. Bagi lelaki yang belum disunat, rangsangan zakar biasanya datang dari "mengepam" kulup, iaitu dengan memegang kulupnya ke atas dan bawah di bahagian atas kepala zakar, yang, bergantung kepada panjang kulup, sepenuhnya atau sebahagiannya dilindungi dan kemudian ditemui dalam gerakan yang cepat. Kulup luar meluncur dengan lancar di atas kulup dalaman. Kepala zakar dengan sendirinya boleh mengembang dan diperpanjang apabila rangsangan berterusan, dan warnanya menjadi lebih gelap, sementara tindakan meluncur kulup mengurangkan geseran. Teknik ini juga boleh digunakan oleh beberapa lelaki berkhatan yang mempunyai kulit berlebihan yang tersisa daripada sunat mereka.

Bagi lelaki yang disunat, iaitu apabila sebahagian besar atau keseluruhan kepala zakarnya dilitupi, teknik ini mewujudkan hubungan langsung antara tangan dan kepala zakar. Untuk mengelakkan geseran, kerengsaan dan kesakitan akibat geseran, beberapa orang mungkin lebih suka menggunakan pelincir peribadi, krim melancap atau air liur.

Kulit aci juga boleh meluncur ke belakang dengan hanya jari telunjuk dan ibu jari yang melilit zakar. Teknik ini adalah dengan meletakkan jari-jari dan ibu jari pada zakar seolah-olah memainkan seruling, dan kemudian menggerakkannya ke atas dan bawah. Ada juga teknik dengan berbaring di permukaan yang selesa seperti tilam atau bantal dan digosok ke atasnya. Teknik ini mungkin menggunakan simulacrum, atau faraj buatan.

Urutan prostat adalah satu teknik lain yang digunakan untuk rangsangan seksual, selalunya untuk mencapai puncak syahwat. Prostat kadang-kadang disebut sebagai "titik G lelaki" (male G-spot) atau titik P.[16] Sebilangan lelaki boleh mencapai puncak syahwat melalui rangsangan kelenjar prostat, dengan merangsangnya menggunakan jari atau dildo yang dilincirkan dengan baik lalu dimasukkan melalui dubur ke dalam rektum, dan lelaki yang melaporkan sensasi rangsangan prostat sering memberikan gambaran yang serupa dengan ransangan titik G wanita.[17][18] Rangsangan prostat dapat menghasilkan puncak syahwat yang lebih kuat daripada rangsangan zakar.[17] Merangsang prostat dari luar, melalui tekanan pada perineum, juga dapat menyenangkan.

Terdapat banyak kepelbagaian dalam teknik melancap lelaki. Lelaki juga boleh menggosok atau mengurut kepala zakar, kelopak kepala zakar dan takuk zakar. Sesetengah lelaki meletakkan kedua-dua tangan secara langsung pada zakar semasa melancap, manakala yang lain boleh menggunakan tangan mereka untuk mengusap buah zakar, puting, atau bahagian badan yang lain. Puting adalah zon yang mudah teransang, dan rangsangan kuat semasa mereka melancap dan biasanya menyebabkan zakar menjadi tegak lebih cepat daripada yang sebaliknya. Sesetengah orang tidak menggunakan tangan iaitu dalam keadaan pegun sambil mengepamnya dengan tujahan pelvis untuk meransang gerakan hubungan seksual. Sesetengah mungkin berbaring dalam posisi tertiarap dan menggosok alat kelamin mereka pada lembaran katil atau permukaan lain. Teknik ini secara harfiahnya dikenali sebagai pelancapan tertiarap (bahasa Inggeris: prone masturbation).[19] Sesetengah lelaki juga menggunakan penggetar dan peranti seks lain yang lebih sering dikaitkan dengan pelancapan wanita. Beberapa lelaki yang sangat fleksibel boleh mencapai dan merangsang zakar mereka dengan lidah atau bibir mereka, dan begitu juga autofellatio, iaitu perbuatan seseorang lelaki menghisap zakarnya sendiri.

Teknik kawalan pemancutan mani yang agak kontroversi, adalah dengan memberi tekanan pada perineum, sekitar separuh antara skrotum dan dubur, tepat sebelum pemancutan.[perlu rujukan] Namun, ini dapat mengalihkan air mani ke dalam pundi kencing (dirujuk sebagai pemancutan mani songsang).

Bersama sunting

Karya Gerda Wegener's 1925 dalam "Les delassements d'Eros" ("Rekreasi Eros"), yang menggambarkan aktiviti seksual oleh dua wanita

Pelancapan bersama melibatkan dua atau lebih orang yang secara seksual merangsang satu sama lain, biasanya dengan tangan. Ia boleh diamalkan oleh mana-mana individu dengan apa jua orientasi seksual, dan boleh menjadi sebahagian daripada aktiviti seksual yang lain. Individu ini boleh dijadikan untuk tujuan cumbuan, atau sebagai alternatif untuk penusukan seksual. Apabila digunakan sebagai alternatif untuk penusukan zakar-faraj, matlamatnya adalah untuk mengekalkan keperawanan atau untuk mengelakkan risiko kehamilan.[20][21]

Pelancapan bersama boleh dipraktikkan secara berpasangan atau kumpulan dengan atau tanpa menyentuh orang lain. Sebagai contoh:

  • Pelancapan bersama tanpa sentuhan- Dua orang melancap dengan kehadiran antara satu sama lain tetapi tidak menyentuh.
  • Pelancapan bersama dengan sentuhan - Satu orang menyentuh orang lain untuk melancap. Orang lain boleh melakukan perkara yang sama pada atau selepasnya.
  • Pelancapan berkumpulan tanpa sentuhan - Lebih daripada dua orang yang melancap dengan kehadiran antara satu sama lain dalam satu kumpulan tetapi tidak menyentuh antara satu sama lain.
  • Pelancapan berkumpulan dengan sentuhan - Lebih daripada dua orang secara fizikal menyentuh antara satu sama lain untuk melancap dalam kumpulan.
  • Pelancapan bersama dengan cumbuan - Rangsangan manual kemaluan masing-masing yang pada akhirnya membawa kepada hubungan seksual.[22]

Pandangan Mengikut Agama sunting

Agama Islam sunting

Firman Allah SWT : "Dan orang-orang yang memelihara kemaluan mereka kecuali terhadap isterinya atau hamba sahayanya, mereka yang demikian itu tidak tercela. Tetapi barangsiapa berkehendak selain dari yang demikian itu, maka mereka itu adalah orang-orang yang melewati batas." (Al-Mu’minun: 5- 7).

Hal ini bermakna, onani amat ditegah oleh Islam tetapi menurut beberapa orang ulama, onani dibenarkan jika ia boleh mencegah maksiat (menurut Imam Ahmad Hambal & Ibnu Hazmin )

Onani juga diklafikasikan sebagai dosa besar. Islam menggalakkan orang Muslim berkahwin untuk mencegah dosa sebagai berikut:

"Hai para pemuda! Barangsiapa di antara kamu sudah mampu kahwin, maka kahwinlah; kerana dia itu dapat menundukkan pandangan dan menjaga kemaluan." (Riwayat Bukhari)

Agama Kristian sunting

Menurut tradisi, kisah Alkitab Onan dikaitkan dengan pelancapan dan daripadanya dikenakan hukuman, tetapi tindakan yang digambarkan oleh cerita ini dipandang sebagai coitus interruptus, bukan pelancapan.[23][24][25][26][27] Di dalam Alkitab tidak ada pernyataan yang menyebutkan secara terang-terangan bahwa pelancapan adalah dosa.[28][29]

Mazhab Katolik sunting

Gereja Katolik mengajarkan bahawa melancap merupakan suatu tindakan yang secara intrinsik sangat bertentangan dengan keteraturan.[30] Meskipun dikatakan secara psikologi dan sosiologi bahawa melancap adalah fenomena normal dalam perkembangan seksual, terutama di kalangan orang muda, ini tidak mengubah fakta bahwa melancap adalah tindakan yang secara intrinsik sangat bertentangan dengan keteraturan. Siapa saja yang dengan sengaja melakukan aktiviti seksual di luar hubungan suami dan isteri yang normal pada dasarnya melawan kemurnian dan termasuk dalam dosa berat (KGK #2352, #2396).[31] Dengan tegas St Thomas Aquinas mengatakan bahwa setiap perbuatan yang dilakukan dengan hawa nafsu termasuk dalam kategori dosa berat.[32] Hubungan seksual dalam Katolik berpandukan pada aktiviti yang sepenuhnya menyedari erti saling memberi diri dan prokreasi manusia dalam konteks cinta sejati suami dan isteri (KGK #2361).[31]

Mazhab Ortodoks Timur sunting

Gereja Ortodoks Timur atau Gereja Kristian Ortodoks dalam pandangan seksualiti sebagai kurnia dari Tuhan yang menemukan pemenuhannya dalam hubungan suami dan isteri, dan kerananya penyalahgunaan kurnia seksualiti manusia adalah dosa. Kerana tindakan melancap terarah pada diri sendiri, serta pada hakikatnya tidak mampu mengekspresikan cinta dan kepedulian terhadap orang lain, maka dipandang sebagai penyelewengan kurnia seksualiti. Hal ini terutama terlihat ketika melancap menjadi satu ketagihan. Pada dasarnya, perbuatan pemuasan diri dipandang sebagai tidak menghormati tujuan dari kurnia seksualiti yang diberikan Tuhan.[33]

Dikatakan bahwa sejak dari para uskup dan ahli teologi gereja Kristian awal seperti Santo Yohanes Krisostomus dan Santo Basilius Agung (330 M) hingga ahli teologi Kristian Ortodoks zaman moden seperti Stanley Harakas, Alexander Schmemann, dan Thomas Hopko, ajaran Ortodoks tentang moraliti seksual tetap konsisten.

Dosa-dosa seksual percabulan, perzinaan, dan pelancapan, seperti halnya kebencian, iri hati, kemabukan dan dosa-dosa lainnya dipandang sebagai dosa dalam hati yang setara dengan dosa jasmani. Berpaling dari dosa seksual bererti berpaling dari kesenangan peribadi yang tujuannya kepuasan diri. Daripada berpaling ke keinginan daging, umat Kristian Ortodoks perlu berpaling pada Roh Kudus, yang buah-buahnya diyakini adalah kasih, sukacita, damai sejahtera, kesabaran, kemurahan, kebaikan, kesetiaan, kelemahlembutan dan penguasaan diri.[34]

Mazhab Protestan sunting

Dikatakan bahwa sejumlah ahli teologi Protestan menjelang pertengahan abad ke-20 memiliki pandangan yang berbeza dengan pemahaman Kristian sebelumnya. Protestan cenderung mendukung perbuatan melancap, namun beberapa berpendapat bahwa melancap merupakan tindakan pemuasan diri dan tergolong dosa jasmani, serta meyakini bahwa perbuatan ini adalah dosa kerana mengandungi hawa nafsu. Beberapa pihak yang mengizinkannya memandang pelancapan dalam konteks perilaku seksual yang diizinkan jika tujuannya adalah mencegah zina, dan sebagai kaedah menyeimbangkan libido.[35][36]

Agama Yahudi sunting

Maimonides menyatakan bahawa Tanakh tidak secara terang-terangan melarang pelancapan.[37] Menurut tradisi, kisah Alkitab mengenai Onan ditafsirkan oleh kaum Yahudi sebagai pengeluaran sperma di luar faraj dan kecaman daripadanya,[38] serta menerapkan kisah ini untuk pelancapan,[38] walaupun Tanakh tidak secara terang-terangan menyatakan bahwa Onan melakukan pelancapan.[38] Berdasarkan kisah Onan tersebut, Judaisme tradisional mengutuk pelancapan yang dilakukan oleh kaum lelaki.[37]

Agama Buddha sunting

Rumusan etika Buddha yang paling banyak digunakan adalah Pancasila. Sila-sila ini berupa usaha-usaha pribadi yang dilakukan secara sukarela, bukan arahan atau amanat ketuhanan. Sila ketiga iaitu "melatih diri untuk tidak melakukan perbuatan asusila".[39] Bagaimanapun, setiap aliran Buddhisme memiliki tafsiran berbeza dalam hal apa saja yang merupakan "perbuatan asusila".

Buddhisme dikemukakan oleh Buddha Gautama sebagai suatu kaedah yang melaluinya manusia dapat mengakhiri dukkha (penderitaan) dan keluar dari samsara (putaran kewujudan tanpa akhir). Kebiasaannya hal ini memerlukan latihan meditasi serta mengikuti Empat Kebenaran Mulia dan Jalan Utama Lapan Unsur sebagai suatu cara untuk menundukkan hawa nafsu yang, bersama dengan kelima khandha, menyebabkan penderitaan dan kelahiran kembali. Dengan demikian melancap (Pali: sukkavissaṭṭhi) dipandang sebagai masalah bagi orang yang ingin mencapai kebebasan. Menurut suatu pengajaran dari Lama Thubten Zopa Rinpoche, adalah penting untuk menahan diri dari "hubungan seksual, termasuk pelancapan, segala tindakan yang menyebabkan puncak syahwat dan sebagainya, kerana hal ini mengakibatkan suatu kelahiran kembali."[40] Beliau menjelaskan: "Secara umum, tindakan yang merupakan kebalikan dari sila tersebut mendatangkan hasil negatif yang berlawanan, menjauhkan kita dari pencerahan, dan membuat kita lebih lama berada dalam samsara."[40]

Haiwan lain sunting

Kelakuan pelancapan telah didokumentasikan dalam pelbagai spesies. Individu dari beberapa spesies telah diketahui mencipta alat untuk tujuan ini.[5]

Nota sunting

  1. ^ Berasaskan "pelancapan" di Merriam-Webster's Collegiate Dictionary, Eleventh Edition, Merriam-Webster, Inc., 2003
  2. ^ Hallikeri, Vinay R.; Gouda, Hareesh S.; Aramani, Sunil C.; Vijaykumar, A.G.; Ajaykumar, T.S. (Julai–Disember 2010). "MASTURBATION—AN OVERVIEW". Journal of Forensic Medicine and Toxicology. 27 (2): 46–49. ISSN 0971-1929. Diarkibkan daripada yang asal pada 21 Ogos 2016. Today, masturbatory act is considered as a healthy practice when done in private and an offence if done in the public in most of the countries. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  3. ^ Aldo Poiani (19 August 2010). Animal Homosexuality: A Biosocial Perspective. Cambridge University Press. ISBN 978-1-139-49038-2.
  4. ^ "Breeding Soundness Examination of the Stallion". Petplace.com. 2014-12-10. Diarkibkan daripada yang asal pada 5 September 2011. Dicapai pada 29 May 2011. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  5. ^ a b Bagemihl, Bruce (1999). Biological Exuberance: Animal Homosexuality and Natural Diversity. St. Martin's Press. ISBN 978-0-312-19239-6. Dicapai pada 21 October 2015.
  6. ^ Templat:Title='rancap' - Maklumat Kata
  7. ^ "Go ask Alice!: Cock-stuffing". Columbia University, New York. 2005-02-18. Diarkibkan daripada yang asal (html) pada 2005-02-19. Dicapai pada 2006-07-29. |first= missing |last= (bantuan)
  8. ^ Various authors (2006-04-21). "Urethral Sound". Body Modification Ezine. Diarkibkan daripada yang asal (html/wiki) pada 2006-08-30. Dicapai pada 2006-07-29.
  9. ^ McPartlin, Daniel (2005-09-09). "Case report: A foreign body in the urethra" (html). Journal of the American Academy of Physician Assistants. Dicapai pada 2006-07-29. Unknown parameter |coauthors= ignored (|author= suggested) (bantuan)
  10. ^ Keesling, Barbara (November 1999). "Beyond Orgasmatron". Psychology Today. Dicapai pada 29 July 2006.
  11. ^ Ellis, Havelock (1927), Studies in the Psychology of Sex (3rd edition), Volume I,; Auto-Eroticism: A Study of the Spontaneous Manifestations of the Sexual Impulse; section I; "The Sewing-machine and the Bicycle:" quotes one Pouillet as saying "it is a well-recognized fact that to work a sewing-machine with the body in a certain position produces sexual excitement leading to the orgasm. The occurrence of the orgasm is indicated to the observer by the machine being worked for a few seconds with uncontrollable rapidity. This sound is said to be frequently heard in large French workrooms, and it is part of the duty of the superintendents of the rooms to make the girls sit properly." Studies in the Psychology of Sex, v. I, by Havelock Ellis, sebuah buku elektronik bebas di Projek Gutenberg
  12. ^ Koedt, Anne (1970). "The Myth of the Vaginal Orgasm". Chicago Women's Liberation Union. Dicapai pada 18 November 2010.
  13. ^ "The Kinsey Institute - Kinsey Study Data [Research Program]". kinseyinstitute.org. 6 March 2011. Diarkibkan daripada yang asal pada 6 March 2011. Dicapai pada 11 October 2019.
  14. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan Shuman06 tidak disediakan
  15. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan Knowles02 tidak disediakan
  16. ^ Saleh, Naveed (16 October 2014). "Hitting the P-Spot". Psychology Today. Dicapai pada 26 April 2020.
  17. ^ a b Rosenthal, Martha (2012). Human Sexuality: From Cells to Society. Cengage Learning. m/s. 133–135. ISBN 978-0-618-75571-4. Dicapai pada May 18, 2014.
  18. ^ Ladas, AK; Whipple, B; Perry, JD (1982). The G spot and other discoveries about human sexuality. New York: Holt, Rinehart, and Winston. ISBN 978-0-440-13040-6.
  19. ^ Confidential, Kinsey. "Prone masturbation a threat?". Indiana Daily Student. Dicapai pada 30 March 2017.
  20. ^ See here [1] and pages 47–49 for views on what constitutes virginity loss and therefore sexual intercourse or other sexual activity; source discusses how gay and lesbian individuals define virginity loss, and how the majority of researchers and heterosexuals define virginity loss/"technical virginity" by whether or not a person has engaged in penile-vaginal sex. Laura M. Carpenter (2005). Virginity Lost: An Intimate Portrait of First Sexual Experiences. NYU Press. m/s. 295 pages. ISBN 978-0-8147-1652-6. Dicapai pada 9 October 2011.
  21. ^ Bryan Strong; Christine DeVault; Theodore F. Cohen (2010). The Marriage and Family Experience: Intimate Relationship in a Changing Society. Cengage Learning. m/s. 186. ISBN 978-0-534-62425-5. Dicapai pada 8 October 2011. Most people agree that we maintain virginity as long as we refrain from sexual (vaginal) intercourse. ...But occasionally we hear people speak of 'technical virginity' … Other research, especially research looking into virginity loss, reports that 35% of virgins, defined as people who have never engaged in vaginal intercourse, have nonetheless engaged in one or more other forms of heterosexual activity (e.g. oral sex, anal sex, or mutual masturbation). … Data indicate that 'a very significant proportion of teens ha[ve] had experience with oral sex, even if they haven't had sexual intercourse, and may think of themselves as virgins'.
  22. ^ "Mutual Masturbation". 12 Jun 2006. Diarkibkan daripada yang asal pada 22 Mei 2016. Dicapai pada 7 Ogos 2010. — A biographical collection of data for a sociological repository on the topic of mutual masturbating to study changes on the activity over time.
  23. ^ Coogan, Michael (2010). God and Sex. What the Bible Really Says (ed. 1st). New York, Boston: Twelve. Hachette Book Group. m/s. 110. ISBN 978-0-446-54525-9. OCLC 505927356. Dicapai pada May 5, 2011. Although Onan gives his name to "onanism," usually a synonym for masturbation, Onan was not masturbating but practicing coitus interruptus. Unknown parameter |month= ignored (bantuan)
  24. ^ Catholic Answers: Birth Control (official Catholic tract declared free from error by a book censor and approved by a bishop.) Quote: "The Bible mentions at least one form of contraception specifically and condemns it. Coitus interruptus, was used by Onan to avoid fulfilling his duty according to the ancient Jewish law of fathering children for one’s dead brother."
  25. ^ Ellens, J. Harold (2006). "6. Making Babies: Purposes of Sex". Sex in the Bible: a new consideration. Westport, Conn.: Praeger Publishers. m/s. 48. ISBN 0-275-98767-1. OCLC 65429579. He practiced coitus interruptus whenever he made love to Tamar. Unknown parameter |chapterurl= ignored (bantuan); |access-date= requires |url= (bantuan)
  26. ^ Confirmed by The Web Bible Encyclopedia at Christian Answers: Onan quote: "Some have mistakenly assumed that Onan's sin was masturbation. However, it seems clear that this is not the case. Onan was prematurely withdrawing from sexual intercourse with his new wife, Tamar. This is a form of birth control still practiced today (coitus interruptus)."
  27. ^ Church Father Epiphanius of Salamis agrees, according to Riddle, John M. (1992). "1. Population and Sex". Contraception and abortion from the ancient world to the Renaissance. Cambridge, Mass.: Harvard University Press. m/s. 4. ISBN 0-674-16875-5. OCLC 24428750. Epiphanius (fourth century) construed the sin of Onan as coitus interruptus.14 Unknown parameter |chapterurl= ignored (bantuan); |access-date= requires |url= (bantuan)
  28. ^ Michael S. Patton (1985). "Masturbation from Judaism to Victorianism". Journal of Religion and Health. Springer Netherlands. 24 (2): 133–146. doi:10.1007/BF01532257. ISSN 0022-4197. Dicapai pada 12 November 2011. Nevertheless, there is no legislation in the Bible pertaining to masturbation. Unknown parameter |month= ignored (bantuan)[pautan mati kekal]
  29. ^ Alex W. Kweea and David C. Hoover (2008). "Theologically-Informed Education about Masturbation: A Male Sexual Health Perspective" (PDF). Journal of Psychology and Theology. La Mirada, CA, USA: Rosemead School of Psychology. Biola University. 36 (4): 258–269. ISSN 0091-6471. Dicapai pada 12 November 2011. The Bible presents no clear theological ethic on masturbation, leaving many young unmarried Christians with confusion and guilt around their sexuality.
  30. ^ Cardinal Seper, Franjo (2005-12-29). "Persona Humana: Declaration on certain questions concerning sexual ethics". § IX. The Roman Curia. Dicapai pada 2008-07-23. Cite has empty unknown parameter: |coauthors= (bantuan)
  31. ^ a b (Inggeris) "Catechism of the Catholic Church - The Sixth Commandment". Holy See.
  32. ^ (Inggeris) "The Summa Theologica II.II-Q154 (The Parts of Lust)" (ed. 1920, Second and Revised Edition). New Advent. |edition= has extra text (bantuan)
  33. ^ Fr. John Matusiak. "Church's view of masturbation". Orthodox Church in America. Dicapai pada 2008-06-26.
  34. ^ Archpriest Joseph F Purpura, Antiochian Orthodox Christian Archdiocese. "Pre-marital Sexual Relations". Moral and Ethical Issues: Confronting Orthodox Youth across North America. Author Books and Barnes & Noble. Dicapai pada 2008-06-26.
  35. ^ Miller, Jeff (2008). "Masturbation". Bible.org. Diarkibkan daripada yang asal pada 2014-10-08. Dicapai pada 2019-11-29.
  36. ^ Wright, Anne (2009). Grandma's Sex Handbook. Intimate Press. m/s. 123–146. ISBN 978-0-578-02075-4.
  37. ^ a b (Inggeris) Maimonides, Commentary to the Mishnah, Sanhedrin 7:4, apud Dorff, Elliot N. (2003) [1998]. "Chapter Five. Preventing Pregnancy". Matters of life and death : a Jewish approach to modern medical ethics (ed. First paperback). Philadelphia, PA: Jewish Publication Society. m/s. 117. ISBN 0827607687. OCLC 80557192. Jews historically shared the abhorrence of male masturbation that characterized other societies.2 Interestingly, although the prohibition was not debated, legal writers had difficulty locating a biblical based for it, and no less an authority than Maimonides claimed that it could not be punishable by the court because there was not an explicit negative commandment forbidding it.3 Unknown parameter |chapterurl= ignored (bantuan)
  38. ^ a b c (Inggeris) Judaism 101: Kosher Sex Jewish law clearly prohibits male masturbation. This law is derived from the story of Onan (Gen. 38:8-10), who practiced coitus interruptus as a means of birth control to avoid fathering a child for his deceased brother. G-d killed Onan for this sin. Although Onan's act was not truly masturbation, Jewish law takes a very broad view of the acts prohibited by this passage, and forbids any act of ha-sh'cha'tat zerah (destruction of the seed), that is, ejaculation outside of the vagina. In fact, the prohibition is so strict that one passage in the Talmud states, "in the case of a man, the hand that reaches below the navel should be chopped off." (Niddah 13a). The issue is somewhat less clear for women. Obviously, spilling the seed is not going to happen in female masturbation, and there is no explicit Torah prohibition against female masturbation. Nevertheless, Judaism generally frowns upon female masturbation as "impure thoughts."
  39. ^ (Inggeris) Higgins, Winton. "Buddhist Sexual Ethics". BuddhaNet Magazine. Dicapai pada 2007-01-15.
  40. ^ a b (Inggeris) Lama Thubten Zopa Rinpoche. "Kopan Course No. 03 & No. 04 (1972-73): Appendix One: The Eight Mahayana Precepts". Dicapai pada January 9, 2017.

Rujukan sunting

  • Brody, Stuart. "Slimness is associated with greater intercourse and lesser masturbation frequency" Journal Of Sex & Marital Therapy Volume 30, Issue 4, July - September 2004, Pages 251-261
  • DeMartino, Manfred F. Human Autoerotic Practices. New York: Human Sciences Press, 1979. ISBN 0-87705-373-1.
  • Marcus, Irwin M. Masturbation: From Infancy to Senescence. New York: International Universities Press, 1975. ISBN 0-8236-3150-8.
  • Hurlbert, David Farley & Karen Elizabeth Whittaker. (1991). “The Role of Masturbation in Marital and Sexual Satisfaction: A Comparative Study of Female Masturbators and Nonmasturbators.” Journal of Sex Education & Therapy, 17(4), 272–282.
  • Buddhist Sexual Ethics, by Winton Higgins

Pautan luar sunting

Umum
Wanita
Male
Sejarah