Uskup (pinjaman Arab: الأُسْقُفّ, rumi: al-usquf daripada akar Yunani: Eπίσκοπος) atau biskop ialah gelaran bagi satu pangkat paderi dalam Gereja Kristian.

Seorang paderi berpangkat "uskup" dengan persalinan dan topinya sendiri mengetuai misa

Dalam kedudukannya ini, Uskup sering disebut sebagai pengganti dari para pengutus Kristus. Setiap Uskup, karena tahbisannya, dengan sendirinya menjadi bagian dari jajaran para Uskup sedunia (Collegium Episcopale) di bawah pimpinan Sri Paus dan bertanggungjawab atas seluruh Gereja Katolik (Paroki) yang berada di dalam wilayah Keuskupannya. Lazimnya, uskup dikenalpasti melalui topi khas yang dipakai bernama "mitre".

Dalam Gereja, kedudukan Uskup bersifat seumur hidup dan diangkat oleh Takhta Suci di Vatican, Roma di mana pihak tersebut memberikan gelaran Monsignor kepada seseorang yang secara sah diangkat menjadi Uskup. Paus sendiri merupakan uskup bandar Roma yang mengetuai semua uskup.

Syarat pemilihan sunting

Tidak semua paderi dapat menjadi Uskup kerana seseorang uskup perlu memenuhi syarat-syarat kemasukan yang berat:

  • Memiliki kehidupan rohani yang dalam
  • Memiliki nama baik di masyarakat
  • Usia minimal 35 tahun
  • Ditahbiskan menjadi paderi sekurang-kurangnya selama 5 tahun
  • Memiliki gelaran Doktor atau sekurang-kurangnya Ahli Kitab Suci, Teologi, dan Hukum Kanonik

Mengikut undang-undang mazhab Gereja Katolik; mana-mana lelaki yang dibaptiskan Kristian serta bersumpah untuk tidak berpasangan layak menjadi paus. Bagaimanapun, paus terakhir yang bukan dipilih daripada kalangan uskup ialah Urbanus VI (dipilih pada tahun 1378).

Peranan sunting

Uskup memiliki tugas-tugas utama iaitu:

  • Menyebarkan Injil
  • Memandu dan memimpin (atau "menggembalakan") yang seagama *"umat Tuhan")
  • Misi Klerus - seorang uskup dilihat sebagai mendalami 3 peranan Yesus Kristus yakni sebagai seorang utusan yang mengajar, sebagai paderi yang memimpin (lagi-lagi semasa perjamuan misa, dan sebagai raja yang memimpin umat Kristian.

Uskup adakala juga melibatkan diri dalam kerja-kerja pemerintahan sesebuah kerajaan pada suatu ketika dahulu:

Pautan luar sunting