Orang Semelai

Kumpulan etnik peribumi Malaysia
(Dilencongkan dari Semelai)

Suku Semelai merupakan orang asli dari puak Melayu Proto yang terdapat di Negeri Sembilan, Pahang. Suku Semelai terbahagi kepada dua bahagian yang utama, iaitu:-

Semelai
Kumpulan orang Semelai bersama-sama pelawat di Tasik Bera, Pahang.
Jumlah penduduk
9,228 (2010) termasuk orang Temoq[1]
Kawasan ramai penduduk
 Malaysia:
Negeri Sembilan dan Pahang5,026 (2000)[2]
Bahasa
Bahasa Semelai, bahasa Melayu
Agama
Animisme (utama), Kristian, Islam
Kumpulan etnik berkaitan
Temuan,[3] Semaq Beri, Mah Meri, Temoq

Muzik kaum Semelai sunting

Muzik kaum Semelai diwarisi daripada generasi terdahulu tetapi diubah sedikit muzik dan lagunya mengikut kesesuaian zaman. Terdapat dua instrumen bagi muzik ini iaitu rebana dan gong (gong jantan dan gong betina). Muzik ini dimainkan di balai ketika kenduri-kendara, majlis perkahwinan, berkhatan dan keramaian untuk tujuan berhibur. Muzik akan dimainkan diiringi lagu-lagu yang dinyanyikan dalam bahasa Semelai. Terdapat juga tarian tetapi dilakukan dengan bersyarat dan ada peraturan yang tertentu. Muzik kaum ini juga digunakan untuk tujuan perubatan.

Rujukan sunting

  1. ^ Kirk Endicott (2015). Malaysia's Original People: Past, Present and Future of the Orang Asli. NUS Press. ISBN 99-716-9861-7.
  2. ^ "Orang Asli Population Statistics". Center for Orang Asli Concerns. Diarkibkan daripada yang asal pada 2012-02-09. Dicapai pada 2017-04-11.CS1 maint: bot: original URL status unknown (link)
  3. ^ "S. Karger". Human Heredity. Karger. 1978. m/s. 62.

Pautan luar sunting