Gong

Alat muzik yang berasal dari China yang meluas ke seluruh Asia

Gong (diambil dari perkataan Jawa: ꦒꦺꦴꦁ, translit. gong) merupakan sejenis alat muzik 'idiophone' yang berasal dari Asia Selatan dan Asia Tenggara. Gong telah wujud semenjak zaman gangsa lagi dari Yunani. Gong juga dimainkan bagi mengiringi permainan wayang kulit di Indonesia. Gong merupakan alatan penting yang berperanan sebagai bunyi tulang belakang dalam essemble persembahan muzik gamelan.

Gong dan pemalu.
Koleksi gong yang digunakan untuk gamelan - sebuah instrumen muzik yang berasal daripada Jawa.

Gong terdiri daripada pelbagai saiz untuk menghasilkan bunyi yang berbeza setiap satunya dan dimainkan bersama-sama mengikut rentak lagu. Kebiasannya, 1 atau 2 drum turut dimainkan serentak untuk mempelbagaikan irama muzik yang lebih unik. Gong telah banyak dijumpai di seluruh semenanjung Indochina dan Asia Tenggara sebagai alat utama dalam upacara khas dan persembahan muzik tradisional.

Di Malaysia, jumpaan terawal bentuk awal gong adalah gendang Dong Son yang dijumpai di Batu Buruk, Terengganu pada 1974.[1] Ia dihasilkan sejak 600 BC atau lebih awal sehingga abad ke-3 dan merupakan salah satu contoh hasil kerja logam budaya itu yang terbaik. Ini merupakan hasil pendedahan dari perdagangan rempah antara India dan Cina yang berlaku sejak zaman Yunani lagi dan juga hasil kerajaan Melayu tua seperti Champa[2], dan banyak nama tempat di Kelantan, dan Terengganu menggunakan nama Gong.

Alat ini terjamin berkualiti tinggi kerana cara penbuatannya adalah sukar dan memerlukan kos yang agak tinggi. Alat ini diimport dari Indonesia, terutama dari Jawa. Gong tempatan mempunyai 'shallow rims' dan 'small boss'. Melodi yang dihasilkan adalah untuk memberi isyarat pada permulaan dan penghabisan sesuatu lagu.

Semasa pemerintahan kerajaan-kerajaan Jawa di kawasan Nusantara dahulu, gong kecil atau canang akan dikandar oleh pesuruh raja yang akan berkeliling kampong-kampong bagi menyebarkan berita. Gong akan dicanang bagi mengumpulkan penduduk kampung dan titah raja akan dibacakan oleh pesuruh raja.

Di kalangan masyarakat Dayak Sarawak terutama orang Iban, gong yang besar dikenali sebagai "tawak". Gong yang lebih kecil dan nipis dikenali sebagai "bebendai" dan yang paling kecil ialah "engkerumong". Gong bukan sekadar alat muzik tradisional bagi masyarakat Dayak, tetapi mempunyai fungsi-fungsi tertentu. Gong banyak digunakan dalam upacara-upacara masyarakat Dayak terutamanya semasa Perayaan Hari Gawai, Majlis Perkahwinan dan juga semasa kecemasan. Tarian ngajat misalnya menggunakan gong sebagai alat muzik utama. Pada zaman dahulu gong merupakan harta yang sangat berharga bagi masyarakat Iban di Sarawak.

Dongeng asal usul Gong sunting

Menurut cerita lisan yang belum direkodkan, bahawa asal usul gong berinspirasi dari bulan yang bulat (Sfera). Sebab itulah bentuk Gong dibulatkan seperti bentuk Bulan. Menurut kepercayaan lama yang sudah dilupakan, bulan adalah Gong terbesar yang akan berbunyi bila manusia sampai ke bumi dan bila bumi akan dimusnahkan.[perlu rujukan]

Pada ketika ketibaan manusia pertama ke bumi, bulan mengeluarkan bunyi Gong. Jadi apabila berlaku gerhana matahari, Gong akan diketuk dari tempat tinggi seperti Gunung(gong), pokok pokok sebagai simbolik mengingati kedatangan manusia ke bumi.

Penggunaan lain sunting

Lihat juga sunting

Rujukan sunting