Dalam kewartawanan (dan lebih khusus lagi, media massa), sensasionalisme ialah sejenis taktik editorial. Peristiwa dan topik dalam cerita berita dipilih dan diberi kata-kata untuk mengujakan bilangan pembaca dan penonton terbanyak. Gaya pelaporan berita ini menggalakkan tanggapan yang berat sebelah atau sarat emosi terhadap peristiwa dan bukannya berkecuali, dan boleh menyebabkan manipulasi kepada kebenaran sesuatu cerita.[1] Sensasialisme mungkin bergantung pada laporan tentang perkara yang secara amnya tidak penting dan menggambarkannya sebagai pengaruh utama kepada masyarakat, atau pembentangan berat sebelah topik yang patut diberitakan, secara remeh atau tabloid, bertentangan dengan andaian umum piawaian kewartawanan profesional.[2][3]

Punca kematian di AS lwn liputan media. Peratusan perhatian media untuk keganasan, pembunuhan atau bunuh diri adalah lebih besar daripada peratusan kematian yang disebabkan olehnya.

Beberapa taktik termasuk menjadi sengaja tidak bersuara,[4] menarik emosi,[5] menjadi kontroversi, dengan sengaja meninggalkan fakta dan maklumat,[6] bersikap lantang dan mementingkan diri sendiri, dan bertindak untuk mendapatkan perhatian.[5] Maklumat dan peristiwa remeh kadangkala disalah nyatakan dan dibesar-besarkan sebagai penting atau penting, dan selalunya termasuk cerita tentang tindakan individu dan kumpulan kecil orang,[1] kandungannya selalunya tidak penting dan tidak relevan dengan peringkat makro hari ke- peristiwa hari yang berlaku di seluruh dunia.

Rujukan sunting

  1. ^ a b "Issue Area: Sensationalism." Fairness and Accuracy In Reporting. Accessed June 2011.
  2. ^ Stephens, Mitchell (2007). A History of News (ed. 3). New York: Oxford University Press. m/s. 55–57. ISBN 978-0-19-518991-9.
  3. ^ Thompson, John (June 22, 1999). "The Media and Modernity". Dalam Mackay, Hugh; O'Sullivan, Tim (penyunting). The Media Reader: Continuity and Transformation. Sage Publications Ltd. ISBN 978-0-7619-6250-2.
  4. ^ "Sensationalism." Merriam-Webster Dictionary. Accessed June 2011.
  5. ^ a b "Sensationalism." Thefreedictionary.com. Accessed June 2011.
  6. ^ "Issue Area: Narrow Range of Debate." Fairness & Accuracy In Reporting. Accessed June 2011.

Pautan luar sunting