Sistem kesihatan

mengandungi organisasi, individu dan tindakan yang mana tujuan utama menggalakkan, memulihkan atau mengekalkan kesihatan

Sistem kesihatan, juga dikenali sebagai sistem penjagaan kesihatan, ialah organisasi orang, institusi dan sumber yang menyampaikan perkhidmatan penjagaan kesihatan untuk memenuhi keperluan kesihatan populasi sasaran.

Terdapat pelbagai jenis sistem kesihatan di seluruh dunia, dengan seberapa banyak sejarah dan struktur organisasi seperti yang terdapat di negara-negara lain. Secara tersirat, negara mesti mereka bentuk dan membangunkan sistem kesihatan selaras dengan keperluan dan sumber mereka, walaupun elemen biasa dalam hampir semua sistem kesihatan ialah penjagaan kesihatan utama dan langkah kesihatan awam.[1] Di sesetengah negara, perancangan sistem kesihatan diedarkan di kalangan peserta pasaran . Dalam yang lain, terdapat usaha bersepadu di kalangan kerajaan, kesatuan sekerja, badan amal, organisasi keagamaan atau badan selaras lain untuk menyampaikan perkhidmatan penjagaan kesihatan terancang yang disasarkan kepada penduduk yang mereka berkhidmat. Walau bagaimanapun, perancangan penjagaan kesihatan telah digambarkan sebagai selalunya evolusi dan bukannya revolusioner.[2][3] Seperti struktur institusi sosial yang lain, sistem kesihatan berkemungkinan mencerminkan sejarah, budaya dan ekonomi negeri di mana ia berkembang. Keanehan ini merumitkan perbandingan antarabangsa dan menghalang sebarang standard prestasi sejagat.

Rujukan sunting

  1. ^ White F (2015). "Primary health care and public health: foundations of universal health systems". Med Princ Pract. 24 (2): 103–116. doi:10.1159/000370197. PMC 5588212. PMID 25591411.
  2. ^ "Health care system". Liverpool-ha.org.uk. Dicapai pada 6 August 2011.
  3. ^ New Yorker magazine article: "Getting there from here." 26 January 2009

Pautan luar sunting