Sony Music Entertainment Japan

Sony Music Entertainment (Japan) Inc. (Jepun: 株式会社ソニー・ミュージックエンタテインメント, Hepburn: Kabushiki gaisha Sonī Myūjikku Entateinmento), sering disingkatkan sebagai SMEJ atau ringkasnya SME, dan juga dikenali sebagai Sony Music Japan untuk ringkasnya (digayakan sebagai SonyMusic) , ialah cabang muzik Jepun untuk Sony. Ditubuhkan pada tahun 1968 sebagai CBS/Sony, SMEJ dimiliki secara langsung oleh Sony Group Corporation dan beroperasi secara bebas daripada Sony Music Entertainment yang berpangkalan di Amerika Syarikat kerana kekuatannya dalam industri muzik Jepun.[a][1] Anak syarikatnya termasuk perusahaan pengeluaran animasi Jepun, Aniplex, yang ditubuhkan pada September 1995[2] sebagai usaha sama antara Sony Music Entertainment Japan dan Sony Pictures Entertainment Japan, tetapi pada tahun 2001 menjadi anak syarikat milik penuh Sony Music Entertainment Japan. Ia terkenal pada awal hingga pertengahan 90-an menghasilkan dan melesenkan muzik untuk siri animasi seperti Roujin Z daripada artis komik Jepun yang terkenal Katsuhiro Otomo dan siri animasi Capcom's Street Fighter.

Sony Music Entertainment (Japan) Inc.
Nama asli株式会社ソニー・ミュージックエンタテインメント
Nama rumiKabushikigaisha sonī myūjikkuentateinmento
Nama dahuluCBS/Sony Records Inc.
Jenis/bentuk sahSubsidiari
IndustriMuzik
Hiburan
GenreVarious
DitubuhkanMac 1968; 56 tahun yang lalu (1968-03)
Ibu pejabat4–5 Rokubancho, Chiyoda, Tokyo, Jepun
Kawasan perkhidmatanJepun
Tokoh pentingShunsuke Muramatsu
(Presiden dan CEO)
KeluaranMuzik
PemilikSony Sunting ini di Wikidata
Bilangan kakitangan3,200
Syarikat indukPerbadanan Kumpulan Sony
PembahagianSMEJ Sunting ini di Wikidata
Anak syarikatLihat §Subsidiari
Tapak web
Instagram: sonymusicjapan Discogs: 32822 Sunting ini di Wikidata
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini
Ibu pejabat Sony Music Entertainment Jepun di Rokubanchō, Chiyoda, Tokyo diduduki pada Jun 2001
Bangunan SME Nogizaka di Akasaka, Minato, Tokyo.
Naoki Kitagawa, CEO Sony Music Entertainment

Sehingga Mac 2007, Sony Music Japan juga mempunyai sublabel Amerika Utarannya sendiri, Tofu Records. Keluaran Sony Music Japan kini muncul di Columbia Records dan/atau Epic Records di North America.

Sony tidak mempunyai hak tanda dagangan ke atas nama Columbia di Jepun, jadi keluaran di bawah Columbia Records dari negara lain muncul di Sony Records di Jepun, tetapi mengekalkan penggunaan logo "mata berjalan". Nama dan tanda dagangan Columbia dikawal oleh Nippon Columbia, yang sebenarnya merupakan pemegang lesen untuk American Columbia Records sehingga tahun 1968, walaupun hubungan telah diputuskan secara rasmi sejak Perang Dunia II. Nippon Columbia juga tidak mempunyai hubungan langsung dengan British Columbia Graphophone Company (anak syarikat EMI), jadi pemegang lesen untuk British Columbia Graphophone Company sebenarnya adalah Toshiba Musical Industries.

Dengan pembelian Sony Corporation of America daripada pegangan Bertelsmann dalam Sony BMG, Sony Music Entertainment Japan mengambil bahagian untuk memperoleh saham tertunggak BMG Japan daripada Sony BMG, menjadikannya anak syarikat milik penuh Sony Music Japan.[3]

Nota sunting

  1. ^ Walaupun Sony Music Japan dimiliki secara langsung oleh Sony sendiri, Sony Music Entertainment dimiliki oleh anak syarikat Sony di New York, Amerika Syarikat Sony Entertainment.

Rujukan sunting

  1. ^ "Sony Japan not part of BMG merger plan-Bertelsmann". Forbes.com. 15 November 2003. Diarkibkan daripada yang asal pada 14 November 2007. Dicapai pada 21 Julai 2006.
  2. ^ Corporate History | Aniplex | アニプレックス オフィシャルサイト. Aniplex. Dicapai pada 4 Januari 2018.
  3. ^ "Acquisition of Shares in BMG Japan Inc. by Sony Music Entertainment Japan Inc. (Japanese)" (PDF). Sony Corporation. 2 Oktober 2008. Diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada 22 Julai 2011. Dicapai pada 31 Disember 2009.

Pautan luar sunting