Stanza Cinta ialah novel 2010 oleh penulis novel Malaysia, Nurull Halawati. Novel ini diterbitkan pada tahun 2018 oleh Galeri Ilmu. Ia telah diadaptasikan sebagai sebuah siri drama oleh TV3 pada 2011.[1]

Stanza Cinta
Umum
PengarangNurull Halawati
NegaraMalaysia
BahasaMelayu
GenreCinta, konflik, keluarga
Penerbitan
PenerbitGaleri Ilmu
Tarikh penerbitan
2010
Jenis media
Cetakan (kulit keras)
Halaman408
Kawalan kewibawaan
ISBNISBN 9789830972442

Sinopsis sunting

"Kebaikan itu dibungkus oleh hal-hal yang tidak disukai". Amni Sorfina memerlukan seseoralang lelaki uang mampu membimbingnya, bukan lelaki yang dia perlu bimbing. Dalam masa yang sama, dia berasa bertanggungjawab membimbing Irfan ke jalan yang lururs. Perlukah dia mengorbankan cintanya yang terlalu mendalam buat Taufiq, demi menunaikan sekeping janji dan amanah? Berhadapan dengan saat paling sukar dalam hidupnya, Amni harus belajar tersenyum dalam derita dan bersangka baik dengan segala takdir Allah buatnya. Apakah ini bermakna dia harus melepaskan pergi sesuatu yang paling diinginkan, yang sejak sekian lama baru ditemui?

Keluaran dan legasi sunting

Stanza Cinta dikeluarkan pada 2019 oleh Galeri Ilmu. Pada tahun 2011, novel ini telah diadaptasikan ke siaran TV melalui drama waktu perdana bermula 19 Jun 2011 di TV3, dibintangi oleh Aaron Aziz, Fathia Latiff dan Fizz Fairuz.

Rujukan sunting

  1. ^ Stanza Cinta by Nurull Halawati Goodreads. Dicapai pada 18 April 2014.

Pautan luar sunting