Sumaghiyyeh ( Arab: السماقية) ialah hidangan Palestin yang berasal dari Kota Gaza, disediakan secara tradisional pada hari perayaan. Ia menerima nama tersebut daripada rempah sumac. [1] Ia adalah hidangan tradisional Arab, telah disebut pada abad ke-11, antara hidangan lain daripada Abū al-Muṭahhar al-Azdī dalam kisah Ḥikāyat Abū al-Qāsim. [2] Ibn al-Mubarrad memberikan arahan untuk penyediaannya di Kitāb al-Ṭibāḫa pada abad ke-15.


Sumac yang dikisar terlebih dahulu direndam dalam air dan kemudian dicampur dengan Tahini (pes bijan), air tambahan, dan tepung untuk ketebalan. Campuran itu kemudiannya ditambah kepada tumis chard cincang, kepingan daging lembu direbus perlahan dan kacang garbanzo. Ia dibumbui dengan biji dill dan lada cili, digoreng dengan bawang putih dalam minyak zaitun, kemudian dituangkan ke dalam mangkuk untuk menyejukkan. Roti pita digunakan untuk mencicahnya. [1]

Rujukan sunting

  1. ^ a b The Foods of Gaza al-Haddad, Laila, This week in Palestine. Turbo Computers & Software Co. Ltd. June 2006, Accessed on 2008-01-07.
  2. ^ Geert Jan van Gelder, God's Banquet (New York: Columbia University Press, 2000) p. 76