Super Mario World, yang dikenali dalam pemasaran Jepun sebagai "Super Mario World: Super Mario Bros. 4", ialah permainan video platformyang dibangunkan oleh Nintendo EAD dan diterbitkan oleh Nintendo untuk Super Nintendo Entertainment System (SNES). Permainan ini dikeluarkan di Jepun pada tahun 1990, Amerika Utara pada tahun 1991, dan Eropah serta Australia pada tahun 1992. Dalam permainan ini, pemain mengawal Mario dalam usahanya untuk menyelamatkan Princess Peach dan Dinosaur Land daripada antagonis siri, Bowser dan Koopalings. Permainan ini mempunyai kesamaan dengan permainan Super Mario sebelumnya, di mana pemain mengawal Mario melalui siri peringkat dengan matlamat mencapai tiang gol pada penghujungnya.

Super Mario World
Fail:Super Mario World Coverart.png
North American box art
PembangunNintendo EAD
PenerbitNintendo
PengarahTakashi Tezuka
PengeluarShigeru Miyamoto
Pereka
Pengatur caraToshihiko Nakago
ArtisShigefumi Hino
KomposerKoji Kondo
SiriSuper Mario
PlatformSuper Famicom/Super NES, Game Boy Advance
PelepasanSNESGame Boy Advance
GenrePermainan video platform
ModPemain tunggal, Permainan video multipemain

Analisis & Pembangunan Hiburan Nintendo membangunkan permainan tersebut, yang dipimpin oleh pengarah Takashi Tezuka dan penerbit serta pencipta siri, Shigeru Miyamoto. Super Mario World adalah permainan pertama dalam siri Mario yang dirancang khusus untuk SNES, dan ia direka untuk memanfaatkan sepenuhnya ciri teknikal konsol tersebut. Pasukan pembangunan mendapat lebih banyak kebebasan dalam pembangunan permainan ini berbanding dengan ansuran sebelumnya untuk Sistem Hiburan Nintendo. Yoshi sendiri telah dikonsepkan semasa pembangunan permainan NES tetapi tidak digunakan sehingga Super Mario World kerana had perkakasan yang ada pada masa itu.

Permainan sunting

This screenshot shows Mario riding Yoshi during the first level of the game. The scenery shows a jungle environment with floating blocks scattered in the air. The interface displayed around the corners shows the number of lives the player has, the Dragon Coins collected, the player's stored power-up, the level's remaining time, the player's number of coins, and the total score of the player.
Mario menunggang Yoshi semasa kursus kedua permainan . Dari kiri ke kanan, HUD memaparkan bilangan nyawa, berapa banyak Syiling Naga yang dikumpul pemain, pengganda mata, kotak item yang menyimpan kuasa, baki masa dalam tahap, bilangan syiling pemain dan jumlah markah.

Permainan Super Mario World ialah permainan platform tatal sisi 2D di mana pemain mengendalikan Mario atau Luigi, watak utama dalam permainan ini. Permainan ini menawarkan pengalaman yang serupa dengan permainan-permainan terdahulu dalam siri Super Mario - Super Mario Bros., Super Mario Bros. 2, dan Super Mario Bros. 3 - namun dengan unsur-unsur baru yang diperkenalkan. Selain daripada berlari dan melompat, pemain juga dapat terbang atau terapung dengan menggunakan Cape Feather dan P-Balloon, dan boleh melaksanakan gerakan Lompat Putaran yang baru. Super Mario World mempunyai jumlah keseluruhan 96 tahap permainan.[8][9]

Dalam Super Mario World, pemain menavigasi permainan melalui dua skrin permainan utama: peta dunia dan kursus tatal sisi. Peta dunia atas memaparkan gambaran umum dunia saat ini dan memiliki beberapa laluan yang menghubungkan pintu masuk dunia ke istana. Laluan ini dapat membawa pemain ke panel tindakan, kubu, rumah hantu, istana, dan ikon peta lainnya, memungkinkan pemain untuk memilih berbagai jalur menuju tujuan dunia. Mengarahkan karakter ke panel tindakan atau istana pada peta dunia memberikan akses ke kursus permainan. Sebagian besar permainan terjadi dalam tahap-tahap linear ini, yang penuh dengan rintangan dan musuh. Pemain harus melewati tahap dengan berlari, melompat, menghindari, atau mengalahkan musuh. Pemain diberi beberapa nyawa, yang akan hilang jika Mario (atau Luigi) bersentuhan dengan musuh ketika dalam bentuk Mario Kecil, jatuh ke dalam lubang, hancur, menyentuh lava, atau kehabisan waktu. Permainan berakhir jika pemain kehabisan nyawa, meskipun pemain dapat melanjutkan dari titik penyelamatan terakhir (istana, kubu, atau rumah hantu yang telah berhasil diselesaikan) dengan memilih opsi "Teruskan". Setiap dunia menampilkan tahap akhir dengan bos yang harus dikalahkan; masing-masing dari tujuh dunia memiliki kubu yang dijaga oleh salah satu Koopalings, dan pemain juga akan bertarung dengan Bowser di istananya di dunia ketujuh dan terakhir. Super Mario World juga menyertakan opsi bermain multiplayer yang memungkinkan dua pemain bergantian saat menavigasi peta dunia dan menjalani tahap permainan. Pemain pertama mengontrol Mario, sementara pemain kedua mengontrol saudaranya, Luigi.

Super Mario World, selain dari peningkatan kuasa yang terdapat dalam permainan sebelumnya seperti Super Mushroom dan Fire Flower, memperkenalkan kuasa baru yang dikenali sebagai Cape Feather. Kuasa ini memberikan Mario jubah dan membolehkannya terbang, meluncur di udara, dan menggunakan tanjung sebagai layar. Selain itu, permainan ini memperkenalkan konsep untuk "menyimpan" kuasa tambahan dalam kotak di bahagian tengah atas skrin. Sebagai contoh, jika pemain memperoleh Bunga Api atau Bulu Cape, maka Cendawan Super akan muncul di dalam kotak. Apabila pemain mengumpul bintang, mereka akan menjadi kebal dan tidak dapat dicederakan oleh musuh. Namun, kekebalan ini tidak melindungi pemain dari bahaya seperti jatuh ke dalam lahar atau lubang tanpa dasar, dan tidak akan melindungi dari kehabisan waktu. Jika Mario terkena oleh musuh, item yang disimpan dalam kotak akan tercicir secara automatik. Sebagai alternatif, pemain dapat melepaskan item yang disimpan secara manual pada bila-bila masa.

Super Mario World memperkenalkan Yoshi, rakan dinosaur Mario yang boleh ditunggangi dan memiliki kemampuan untuk memakan kebanyakan musuh. Jika Yoshi cuba memakan Koopa atau cengkerangnya, dia dapat meludahkannya dan menembakkannya ke arah musuh. Namun, jika pemain gagal meludahkan cangkang dalam jangka masa tertentu, Yoshi akan menelannya dan menjadi tidak berguna.

Ketika Yoshi memegang cengkerang Koopa dalam mulutnya, dia memperoleh kemampuan yang sepadan dengan warnanya: cangkang biru membolehkan Yoshi terbang, cangkang kuning menyebabkan dia mengeluarkan awan debu yang dapat mengalahkan musuh berdekatan, dan cangkang merah membolehkan dia mengeluarkan tiga bola api yang dapat mengalahkan musuh. Cengkerang Koopa yang berkelip menghasilkan ketiga-tiga kemampuan ini, sementara cengkerang hijau tidak memberikan sebarang kemampuan tambahan.

Walaupun Yoshi lalai berwarna hijau, permainan ini juga menyertakan Yoshi biru, kuning, dan merah yang tersembunyi; pemain dapat mendapatkan setiap Yoshi berwarna tersebut dengan mencari telur mereka di kawasan Star World dan memberi mereka makan dengan menggunakan lima musuh, Cendawan Super, Bunga Api, Bulu Cape, atau Starman sehingga bayi Yoshi menjadi matang.

Plot sunting

Plot Super Mario World diperincikan dalam buku kecil arahan. Selepas membawa keamanan kepada Dunia Cendawan dalam Super Mario Bros. 3, Mario dan Luigi, bersama Princess Toadstool, memutuskan untuk pergi bercuti ke tempat yang dipanggil Dinosaur Land, sebuah dunia bertema prasejarah yang dipenuhi dengan dinosaur dan musuh lain. Semasa berehat di pantai, puteri itu ditangkap oleh Bowser. Apabila Mario dan Luigi bangun, mereka cuba mencarinya dan, selepas berjam-jam mencari, mereka terjumpa telur gergasi di dalam hutan. Telur itu tiba-tiba menetas, dan daripadanya keluar seorang dinosaur muda bernama Yoshi, yang memberitahu mereka bahawa rakan-rakan dinosaurnya juga telah dipenjarakan dalam telur oleh anak-anak Bowser, iaitu Koopalings yang jahat. Mario dan Luigi menyedari bahawa pasukan Bowser pasti juga telah menangkap Toadstool. Dengan bantuan Yoshi, mereka memulakan perjalanan untuk menyelamatkan puteri dan rakan-rakan dinosaur Yoshi, melintasi Tanah Dinosaur untuk mencari Bowser dan Koopalings. Untuk membantu mereka dalam perjalanan, Yoshi memberi Mario jubah.

Mario dan Luigi terus mengikuti Bowser, mengalahkan Koopalings dalam proses itu, dan menyelamatkan rakan-rakan Yoshi. Perjalanan mereka membawa mereka ke Istana Bowser, di mana mereka akhirnya berhadapan dengannya dalam pertempuran terakhir. Dalam pertempuran epik itu, mereka berhasil mengalahkan Bowser dan menghantarnya terbang ke langit. Dengan kemenangan ini, mereka menyelamatkan Princess Toadstool dan memulihkan keamanan ke Dinosaur Land.

Pembangunan sunting

 
Dari kiri : pengarah Takashi Tezuka, penerbit Shigeru Miyamoto, dan komposer Koji Kondo, digambarkan pada 2015

Permainan ini diarahkan oleh Takashi Tezuka, sementara Shigeru Miyamoto, pencipta kedua-dua Super Mario dan The Legend of Zelda, berkhidmat sebagai penerbit. Shigefumi Hino memainkan peranan sebagai pereka grafik. Analisis & Pembangunan Hiburan Nintendo mengendalikan pembangunan dengan pasukan sepuluh orang, termasuk tiga pengaturcara utama dan seorang pereka watak, yang kebanyakannya telah bekerja pada tajuk Super Mario sebelum ini. Dalam temu bual retrospektif, pasukan teras menyatakan bahawa Miyamoto memegang kuasa paling besar semasa proses pembangunan.

Super Mario World ialah permainan siri Mario pertama yang dibangunkan khusus untuk Sistem Hiburan Super Nintendo (SNES) yang baru. Oleh itu, pasukan menghadapi beberapa cabaran dalam bekerja dengan perkakasan baharu dan lebih maju. Menurut Tezuka, alat perisian belum sepenuhnya dibangunkan, dan pasukan perlu "bersama-sama memulakan sesuatu yang baharu". Miyamoto mengakui bahawa pasukan itu tidak lagi terikat kepada sekatan tertentu seperti tatal dan jumlah warna yang dapat mereka laksanakan. Sebagai percubaan untuk perkakasan tersebut, pasukan mengalihkan Super Mario Bros. 3 kepada SNES. Namun, mereka merasakan permainan tersebut masih terasa sama, walaupun dengan warna dan sprite yang lebih baik. Selepas itu, Miyamoto menyedari bahawa matlamat pasukan ialah menggunakan perkakasan baharu untuk mencipta sesuatu yang "benar-benar baharu".

Miyamoto menyatakan bahawa dia berkeinginan untuk Mario mempunyai teman dinosaur sejak era Super Mario Bros., tetapi jurutera Nintendo tidak dapat menambahkan watak tersebut ke dalam permainan disebabkan batasan peranti Nintendo Entertainment System (NES). Inspirasi untuk Yoshi boleh dikaitkan lebih jauh; Miyamoto telah membentuk naga hijau untuk permainan Devil World pada tahun 1984 yang berkongsi banyak persamaan dengan konsep Yoshi. Semasa pembangunan Super Mario Bros. 3, Miyamoto memiliki beberapa lakaran di sekeliling mejanya, termasuk gambar Mario menunggang kuda.

Apabila pembangunan Super Mario World sedang berlangsung, pasukan memutuskan untuk menetapkan permainan di "tanah dinosaur". Oleh itu, Tezuka meminta pereka Shigefumi Hino untuk melukis makhluk seperti reptilia berdasarkan lakaran Miyamoto. Hino pada awalnya menghasilkan reka bentuk yang dianggap oleh Tezuka terlalu mirip dengan reptilia dan "tidak benar-benar sesuai dengan dunia Mario", jadi dia memberi dorongan kepada pereka bentuk untuk mencipta watak yang "lebih comel". Tezuka berspekulasi bahawa kecintaan Miyamoto terhadap menunggang kuda, bersama dengan tema negara dan barat, mungkin mempengaruhi penciptaan Yoshi.

Lepaskan sunting

Super Mario World pertama kali dikeluarkan di Jepun pada 21 November 1990[10] dengan nama Super Mario World: Super Mario Bros. 4.[11] Ia merupakan salah satu daripada dua permainan pelancaran untuk SNES di Jepun, bersama-sama dengan F-Zero. Permainan ini kemudiannya dikeluarkan di Amerika Utara pada 23 Ogos 1991.[12] Nintendo juga menyediakan versi untuk kabinet arkad agar pemain dapat mencuba permainan sebelum membelinya.[13]

Keluaran semula sunting

This screenshot shows Luigi riding Yoshi during one of the game's early stages in the Game Boy Advance version. The scenery shows a jungle environment with floating blocks scattered in the air. The interface displayed along the top of the image shows the number of lives, point multiplier, special item, time remaining, number of coins and total score.
Luigi menunggang Yoshi semasa salah satu peringkat awal permainan dalam keluaran semula GBA Super Mario World: Super Mario Advance 2

Permainan ini dikeluarkan semula dalam versi khas Super Mario All-Stars, dan juga dalam bundelan permainan Super Mario All-Stars + Super Mario World, sebagai permainan pack-in untuk SNES pada Disember 1994.[12] All-Stars menyajikan pembuatan semula yang ditingkatkan bagi empat permainan Super Mario pertama yang asalnya dikeluarkan untuk NES: Super Mario Bros., Super Mario Bros. 2, Super Mario Bros. 3, dan Super Mario Bros.: The Lost Levels.[14] Berbeza dengan permainan lain dalam koleksi ini, Super Mario World sebahagian besar tetap setia kepada versi asalnya, walaupun sprite Luigi telah dikemas kini untuk memberikannya identiti tersendiri dan bukannya hanya sebagai pertukaran palet untuk Mario.[15]

Super Mario World telah diadaptasi untuk Game Boy Advance sebagai Super Mario World: Super Mario Advance 2 antara tahun 2001 dan 2002.[16] Versi ini mengekalkan jumlah tahap yang sama dengan versi asal (walaupun dengan tingkat kesulitan yang dikurangkan), dan menambah beberapa fitur baru. Luigi, yang sebelumnya hanya muncul dalam Super Mario Bros. 2, sekarang menjadi watak yang boleh dimainkan dalam mod pemain tunggal dengan tingkah laku dan penampilan khasnya. Permainan ini juga menyokong Game Link Cable untuk empat pemain dalam mod Mario Bros. Klasik, dan memberikan keupayaan untuk menyimpan permainan di mana-mana, tidak hanya selepas mengalahkan Rumah Hantu atau Istana.[17][18] Super Mario World: Super Mario Advance 2 menerima ulasan positif, dengan para pengkritik menikmati tambahan elemen baru dan kekalahan "rasa" asal permainan Super Nintendo Entertainment System (SNES). GameSpot bahkan menyebutnya sebagai permainan video terbaik pada Februari 2002.[19]

Versi SNES dari Super Mario World telah diterbitkan untuk Konsol Virtual Wii di Jepun pada 2 Disember 2006, di Amerika Syarikat pada 5 Februari 2007,[20] dan di Eropah pada 9 Februari 2007. Ia kemudiannya dikeluarkan untuk Wii U di Amerika Utara dan Jepun pada 26 April 2013, serta di Eropah pada 27 April 2013, bersamaan dengan pelancaran sepenuhnya Konsol Virtual Wii U.[21] Pada 3 Mac 2016, permainan ini telah diterbitkan untuk perkhidmatan Konsol Maya bagi Nintendo 3DS Baharu.[22] Super Mario World juga merupakan salah satu daripada 21 permainan SNES yang termasuk dalam Edisi Klasik Super NES yang dikeluarkan pada September 2017.[23] Pada 5 September 2019, Nintendo menerbitkan Super Mario World untuk perkhidmatan Nintendo Switch Online mereka sebagai judul pelancaran.[24]

Penerimaan sunting

 

Penerimaan
Markah ulasan
PenerbitanMarkah
GBASNESWii
AllGame     [26]     [25]     [27]
Computer and Video Games96%[28]
Electronic Gaming Monthly9/10[29]
Eurogamer10/10[30]
Famitsu34/40[31]34/40[10]
Game Informer9.5/10[32]10/10[32]
GameSpot8.5/10[33]
IGN9.3/10[17]8.5/10[34]
NintendoLife
Cubed39/10[38]
Kotaku10/10[39]
SNES Force96%[40]
Markah agregat
GameRankings94%[2]
Anugerah
PenerbitanAnugerah
Nintendo Power,[41] Power Play[42]Game of the Year

Nintendo telah menjual 20.61 juta salinan permainan Super Mario World di seluruh dunia, menjadikannya permainan terlaris untuk SNES.[43][44] Di Amerika Syarikat, Super Mario Advance 2 untuk Game Boy Advance telah dijual sebanyak 2.5 juta salinan dan mencatatkan hasil sebanyak $74 juta menjelang Ogos 2006. Dalam tempoh antara Januari 2000 dan Ogos 2006, permainan ini menjadi permainan mudah alih kedua terlaris di Amerika Syarikat.[45]

Super Mario World menerima pujian kritikal yang tinggi.[46] Pada Disember 2019, pengagregat ulasan GameRankings menempatkan Super Mario World sebagai permainan dengan penilaian tertinggi ke-78 sepanjang masa, dengan skor agregat 94% berdasarkan sembilan ulasan.

Visual dan persembahan adalah dua aspek yang sangat dipuji dalam permainan Super Mario World. Setelah pelancaran permainan, Rob Swan dari Computer and Video Games menyatakan bahawa grafiknya adalah contoh yang sangat baik dari kemampuan SNES yang baru, sementara dalam ulasan yang sama, Paul Glancey juga menekankan kehebatan visualnya, dan dia bersyukur bahwa permainan ini disertakan dengan konsol.

Empat pengulas di Electronic Gaming Monthly juga menekankan kualitas visual permainan ini, meskipun mereka mencatat bahwa permainan ini mungkin tidak sepenuhnya memanfaatkan potensi SNES sebaik permainan lain yang tersedia untuk sistem tersebut.

Para pengulas retrospektif sejalan dalam memuji kualitas visual permainan ini. Karn Bianco dari Cubed3 menikmati gaya visual santai permainan dan memberikan pujian kepada Nintendo karena mempertahankan desain yang sederhana dan baik, yang sesuai untuk semua usia. Lucas Thomas dari IGN menyebut permainan ini sebagai lonjakan yang signifikan dari segi visual dari era 8-bit, meskipun dia merasa bahwa permainan ini tidak secara signifikan berbeda dari peningkatan grafik yang ada pada pendahulunya, Super Mario Bros. 3.

Di sisi lain, Frédéric Goyon dari Jeuxvideo.com berpendapat bahwa permainan ini memaksimalkan potensi SNES (meskipun kurang daripada Donkey Kong Country), sementara Nadia Oxford dari USGamer menganggap permainan ini sebagai versi yang lebih lembut dari pendahulunya. Skyler Miller dari AllGame dan Alex Navarro dari GameSpot keduanya memuji karakter yang menarik, visual berwarna-warni, dan animasi yang menggembirakan. Morgan Sleeper dari Nintendo Life menyebut Super Mario World sebagai "cawan suci grafik" yang diinginkan oleh para penggemar permainan gaya retro, dan dia meyakini bahwa desainnya tetap kuat bahkan hingga hari ini.

Anugerah sunting

Super Mario World telah menerima beberapa penghargaan dan pujian sepanjang masa. Pada tahun 1991, permainan ini dianugerahkan sebagai Game of the Year oleh Nintendo Power dan Power Play. Banyak pengkritik retrospektif juga menganggap Super Mario World sebagai salah satu permainan video terhebat sepanjang zaman. Pada tahun 2009, tinjauan yang dilakukan oleh Empire menyebutnya sebagai "permainan terhebat sepanjang zaman".

Majalah Nintendo Resmi pada tahun 2009 menempatkan Super Mario World di tempat ketujuh dalam senarai permainan Nintendo terhebat sepanjang masa.[47] Namun, dalam edisi terakhir mereka pada Oktober 2014, majalah tersebut menaikkan Super Mario World ke tempat ketiga, di belakang The Legend of Zelda: Ocarina of Time dan Super Mario Galaxy. Pada tahun 2012, Nintendo Power juga menyebut Super Mario World sebagai permainan kelima terhebat sepanjang masa, satu langkah lebih tinggi dari peringkat kedelapan pada tinjauan mereka pada tahun 2006. Permainan ini sering muncul dalam berbagai senarai "permainan video terbaik sepanjang masa" dari berbagai sumber seperti Electronic Gaming Monthly, Game Informer,[48] Retro Gamer, dan GameSpot.[49] Pada tahun 2007, Retro Gamer menempatkannya sebagai permainan platform terbaik sepanjang masa, sementara USgamer menyebutnya sebagai permainan platform Super Mario terbaik pada tahun 2015.[50][51] Pada tahun 1996, GamesMaster menempatkan Super Mario World di tempat ketiga dalam daftar "The GamesMaster SNES Top 10" mereka. Pada tahun 1995, majalah Jumlah! mencantumkannya sebagai permainan ke-11 dalam 100 Permainan SNES Teratas mereka, dan pada saat itu, mereka menyebut Super Mario World sebagai "pesaing untuk permainan terbaik yang pernah ada."[52]

Legasi sunting

Super Mario World, yang diterbitkan sebagai permainan pilihan awal untuk SNES, memainkan peranan penting dalam meningkatkan populariti konsol tersebut dan menjadi salah satu permainan paling laris pada masanya.[53] Shigeru Miyamoto juga pernah menyatakan bahawa Super Mario World adalah permainan Mario kegemarannya.[54][55]

Yoshi menjadi salah satu watak terpenting dalam francais Mario, muncul semula dalam permainan Super Mario kemudian dan dalam hampir semua sukan Mario serta permainan spin-off. Yoshi juga muncul sebagai watak utama yang boleh dimainkan dalam prekuel Super Mario World, iaitu 'Super Mario World 2: Pulau Yoshi', yang membantu membawa kepada pelbagai permainan video yang memberi tumpuan kepada watak tersebut. Klon Super Mario World, Super Mario's Wacky Worlds, sedang dibangunkan untuk peranti CD-i Philips oleh NovaLogic dari 1992 hingga 1993, tetapi projek tersebut telah dibatalkan kerana kegagalan komersial konsol.[56] Dalam tinjauan pendapat yang dijalankan pada tahun 2008, Yoshi telah diundi sebagai watak permainan video kegemaran ketiga di Jepun, dengan Cloud Strife dan Mario berada di tempat kedua dan pertama.

DIC Entertainment menghasilkan siri animasi dengan nama yang sama, terdiri daripada tiga belas episod, yang disiarkan di NBC dari September hingga Disember 1991.[57][58] Super Mario World mempunyai adegan penggodaman ROM yang besar, dengan peminat menggunakan aplikasi seperti Lunar Magic untuk mencipta tahap dan memasukkan grafik, muzik, dan mekanik baharu; Kaizo Mario World terkenal kerana dipaparkan dalam banyak video Let's Play dan mempopularkan perkataan "Kaizo" untuk menandakan penggodam kesukaran yang melampau.[59] [60] [61] Dengan cara yang sama, Super Mario World adalah salah satu daripada empat permainan yang asetnya tersedia dalam Super Mario Maker, pencipta peringkat tersuai yang dikeluarkan untuk Wii U pada 2015,[62] dalam portnya ke Nintendo 3DS pada 2016, dan sekuel pada 2019.[63] Yang terakhir ini menambah tema salji dan waktu malam baharu untuk peringkat Super Mario World diiringi muzik baharu yang digubah oleh Kondo.

Rujukan sunting

Petikan sunting

  1. ^ "Nintendo's Super NES arrives". The Press Democrat. Santa Rosa, California: 36. August 22, 1991. Diarkibkan daripada yang asal pada 19 April 2021. Dicapai pada 19 April 2021.
  2. ^ a b "Super Mario World for SNES". GameRankings. CBS Interactive. Diarkibkan daripada yang asal pada 9 December 2019. Dicapai pada 11 April 2009.
  3. ^ a b Sleeper, Morgan (4 May 2013). "Review: Super Mario World (Wii U eShop / SNES)". Nintendo Life. Gamer Network. Diarkibkan daripada yang asal pada 12 September 2017. Dicapai pada 12 September 2017.
  4. ^ Phillips, Tom (29 November 2012). "How does the Wii U launch line-up compare to the SNES, N64 and GameCube's?". Eurogamer. Eurogamer Network. Diarkibkan daripada yang asal pada 1 December 2017. Dicapai pada 18 November 2017.
  5. ^ "GameSpot: Game Boy Advance News: Super Mario Advance 2 ships". 2002-03-27. Diarkibkan daripada yang asal pada 27 March 2002. Dicapai pada 2023-04-19.
  6. ^ "Super Mario Advance 2: Super Mario World". Nintendo Life. Dicapai pada 2 December 2020.
  7. ^ "Mario Advance 2 set for April release". Eurogamer.net (dalam bahasa Inggeris). 2002-02-06. Dicapai pada 2023-04-19.
  8. ^ Super Mario World Instruction Booklet (PDF). Nintendo of America. 31 August 1991. Diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada 15 June 2018.
  9. ^ "Super Mario World for Wii U". Nintendo eShop. Diarkibkan daripada yang asal pada 24 July 2020. Dicapai pada 24 July 2020.
  10. ^ a b "スーパーマリオワールド [スーパーファミコン]". Famitsu. No. 115. ASCII Corporation. 23 November 1990. m/s. 10.
  11. ^ Super Mario World: Super Mario Bros. 4 — 取扱説明書 (Instruction Manual) (PDF) (dalam bahasa Jepun). Nintendo. 1990. m/s. 1. Diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada 10 October 2022. Dicapai pada 18 September 2021.
  12. ^ a b "Super NES Games" (PDF). Diarkibkan (PDF) daripada yang asal pada 20 September 2008. Dicapai pada 31 July 2018.
  13. ^ "Super Mario World – Videogame by Nintendo". The International Arcade Museum. Killer List of Video Games. 1995–2017. Diarkibkan daripada yang asal pada 14 October 2017. Dicapai pada 18 December 2017.
  14. ^ Brown, Andrew (18 August 2011). "Super Mario All-Stars + World". Nintendo World Report. Diarkibkan daripada yang asal pada 6 February 2017. Dicapai pada 5 February 2017.
  15. ^ Brown, Andrew (18 August 2011). "Super Mario All-Stars + World". Nintendo World Report. Diarkibkan daripada yang asal pada 6 February 2017. Dicapai pada 13 April 2019.
  16. ^ "Joining Nintendo After Super Mario". Nintendo. 13 September 2010. Diarkibkan daripada yang asal pada 17 February 2011. Dicapai pada 19 January 2011.
  17. ^ a b Harris, Craig (11 February 2002). "Super Mario World: Super Mario Advance 2". IGN. Diarkibkan daripada yang asal pada 25 August 2017. Dicapai pada 3 May 2022.
  18. ^ Gerstmann, Jeff (12 February 2002). "Super Mario Advance 2 Review". GameSpot. Diarkibkan daripada yang asal pada 22 June 2013. Dicapai pada 3 April 2022.
  19. ^ "Video Game of the Month, February 2002". GameSpot. 1 March 2002. Diarkibkan daripada yang asal pada 16 October 2003.
  20. ^ "Virtual Console". Nintendo Power. Jil. 213. March 2007. m/s. 40.
  21. ^ Corriea, Alexa Ray (23 April 2013). "Wii U Virtual Console launch lineup includes Kirby's Adventure, Super Mario World". Polygon. Vox. Diarkibkan daripada yang asal pada 6 February 2017. Dicapai pada 5 February 2017.
  22. ^ "Super Mario World And Other SNES Games Coming To New 3DS". Kotaku Australia (dalam bahasa Inggeris). 2016-03-03. Dicapai pada 2023-03-19.
  23. ^ Brown, Ryan (29 June 2017). "Nintendo Classic Mini SNES games list including Super Mario, Zelda and Donkey Kong". The Daily Mirror. Diarkibkan daripada yang asal pada 12 October 2017. Dicapai pada 12 October 2017.
  24. ^ "Super Nintendo Entertainment System – Nintendo Switch Online". Nintendo of Europe GmbH (dalam bahasa Inggeris). Diarkibkan daripada yang asal pada 10 October 2022. Dicapai pada 21 November 2020.
  25. ^ Miller, Skyler. "Super Mario World review". Allgame. All Media Network. Diarkibkan daripada yang asal pada 16 February 2010. Dicapai pada 13 July 2009.
  26. ^ Miller, Skyler. "Super Mario World: Super Mario Advance 2 – Review". AllGame. All Media Network. Diarkibkan daripada yang asal pada 16 February 2010. Dicapai pada 15 September 2021.
  27. ^ "Super Mario World (Virtual Console)". AllGame. All Media Network. Diarkibkan daripada yang asal pada 2 January 2010. Dicapai pada 15 September 2021.
  28. ^ Glancey 1991, m/s. 50.
  29. ^ Harris 1991, m/s. 18.
  30. ^ Whitehead, Dan (9 June 2007). "Virtual Console roundup". Eurogamer. Eurogamer Network. m/s. 2. Diarkibkan daripada yang asal pada 12 September 2017. Dicapai pada 12 September 2017.
  31. ^ Famitsu staff 2006, m/s. 116.
  32. ^ a b Hilliard, Kyle (12 September 2015). "Here Are Our Review Scores For (Almost) All Of Mario's Core Releases". Game Informer. Gamestop Network. Diarkibkan daripada yang asal pada 12 September 2017. Dicapai pada 12 September 2017.
  33. ^ Navarro, Alex (6 February 2007). "Super Mario World review". GameSpot. Diarkibkan daripada yang asal pada 9 February 2007. Dicapai pada 3 May 2022.
  34. ^ Thomas, Lucas (5 February 2007). "Super Mario World Virtual Console review". IGN. Ziff Davis. Diarkibkan daripada yang asal pada 20 April 2010. Dicapai pada 14 April 2010.
  35. ^ Goyon, Frédéric (30 April 2007). "Test Super Mario World sur SNES". Jeuxvideo.com (dalam bahasa Perancis). Webedia. Diarkibkan daripada yang asal pada 12 September 2017. Dicapai pada 12 September 2017.
  36. ^ Brookes 1992, m/s. 84.
  37. ^ Oxford, Nadia (7 July 2017). "Super NES Classic Reviews Game by Game #1: Super Mario World". USgamer. Eurogamer Network. Diarkibkan daripada yang asal pada 12 September 2017. Dicapai pada 12 September 2017.
  38. ^ Bianco, Karn (15 October 2003). "Super Mario World (Super Nintendo) review". Cubed3. Diarkibkan daripada yang asal pada 12 September 2017. Dicapai pada 12 September 2017.
  39. ^ Schreier, Jason (5 September 2013). "Super Mario World: The Kotaku Review". Kotaku. Diarkibkan daripada yang asal pada 12 September 2017. Dicapai pada 12 September 2017.
  40. ^ "The Super League". SNES Force. No. 8 (January 1994). 23 December 1993. m/s. 30.
  41. ^ Nintendo Power staff 1992, m/s. 72.
  42. ^ Power Play staff 1992, m/s. 84.
  43. ^ O'Malley, James (11 September 2015). "30 Best-Selling Super Mario Games of All Time on the Plumber's 30th Birthday". Gizmodo. Univision Communications. Diarkibkan daripada yang asal pada 28 February 2017. Dicapai pada 23 April 2017.
  44. ^ "The Nintendo Years: 1990". Edge. Future plc. 25 June 2007. m/s. 2. Diarkibkan daripada yang asal pada 20 August 2012. Dicapai pada 27 June 2007.
  45. ^ Keiser, Joe (2 August 2006). "The Century's Top 50 Handheld Games". Next Generation. Diarkibkan daripada yang asal pada 10 October 2007.
  46. ^ "See How Super Mario Bros. Changed Over 30 Years". Time (dalam bahasa Inggeris). 2015-09-12. Dicapai pada 2023-10-16.
  47. ^ Thomason, Steve; Hoffman, Chris, penyunting (December 2012). "New Super Mario Bros. U". Nintendo Power. Jil. 285. Future plc. m/s. 27.
  48. ^ "100 Best Games of All Time". Electronic Gaming Monthly. No. 100. Ziff Davis. November 1997. m/s. 152.
  49. ^ Navarro, Alex. "The Greatest Games Of All Time". GameSpot. CBS Interactive. Diarkibkan daripada yang asal pada 24 November 2011. Dicapai pada 20 March 2012.
  50. ^ Parish, Jeremy (9 September 2015). "Page 3: What's the Greatest Mario Game Ever? We Ranked Them All, and You Can Too!". USgamer. Gamer Network. Diarkibkan daripada yang asal pada 10 September 2015. Dicapai pada 11 September 2015.
  51. ^ "The GamesMaster SNES Top 10" (PDF). GamesMaster (44): 75. July 1996. Diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada 5 July 2022. Dicapai pada 6 July 2022.
  52. ^ "Top 100 SNES Games". Total!. No. 43. July 1995. m/s. 41.
  53. ^ Kelly, Andy (14 November 2008). "101 game facts that will rock your world". GamesRadar. Future plc. m/s. 4. Diarkibkan daripada yang asal pada 18 September 2017. Dicapai pada 17 September 2017.
  54. ^ Mitchell, Richard (15 July 2016). "Super Mario World is Miyamoto's favorite Mario game". Engadget. Diarkibkan daripada yang asal pada 22 June 2018. Dicapai pada 3 May 2022.
  55. ^ Claiborn, Samuel (15 June 2012). "This is Shigeru Miyamoto's Favorite Mario Game". IGN. Diarkibkan daripada yang asal pada 24 May 2015. Dicapai pada 22 June 2018.
  56. ^ "Super Mario's Wacky Worlds". IGN. Diarkibkan daripada yang asal pada 22 February 2014. Dicapai pada 8 December 2013.
  57. ^ Langshaw, Mark (23 April 2011). "Retro Corner: Super Mario World". Digital Spy. Diarkibkan daripada yang asal pada 6 February 2017. Dicapai pada 5 February 2017.
  58. ^ Fernando, Kelvin (10 April 2017). "15 Awesome Things You Didn't Know About Super Mario World". The Gamer. Valnet Inc. Diarkibkan daripada yang asal pada 12 September 2017. Dicapai pada 13 June 2017.
  59. ^ Davis, Justin (14 July 2015). "Inside the World of Brutally Hard Mario ROM Hacks". IGN. Diarkibkan daripada yang asal pada 7 May 2016. Dicapai pada 3 May 2022.
  60. ^ Parker, Gregg (7 October 2021). "11 Super Mario World ROM Hacks For Beginners". Game Rant. Diarkibkan daripada yang asal pada 12 November 2021. Dicapai pada 12 November 2021.
  61. ^ Gowan, Evan. "Super Mario World Turns 20". 1UP.com. m/s. 3. Diarkibkan daripada yang asal pada 6 July 2016. Dicapai pada 12 November 2021.
  62. ^ Otero, Jose (16 June 2015). "E3 2015: 9 Exciting Things You Need to Know About Super Mario Maker". IGN. Diarkibkan daripada yang asal pada 12 September 2017. Dicapai pada 3 May 2022.
  63. ^ Keven, Knezevic (25 April 2019). "Super Mario Maker 2 Gets Release Date". GameSpot. Diarkibkan daripada yang asal pada 25 April 2019. Dicapai pada 23 May 2019.