Tabik tiga jari (pro-demokrasi)

Tabik tiga jari merupakan isyarat tangan yang dibuat dengan menaikan jari telunjuk, jari tengah dan jari manis, sambil memegang ibu jari ke jari kelingking, dan mengangkat tangan dengan tapak tangan menghadap ke luar dengan memberi hormat . Gerak isyarat ini dipopularkan pada 2010-an selepas ia digunakan dalam The Hunger Games . Gerakan isyarat ini telah diterima pakai oleh penunjuk perasaan, terutamanya untuk gerakan protes pro-demokrasi di Asia Tenggara, terutamanya di Thailand dan Myanmar, serta di negara lain, termasuk Hong Kong .

Penunjukkan perasaan dengan mempamerkan tabik hormat tiga jari di hadapan Monumen Demokrasi semasa protest Thai 2020

Asal usul sunting

Gerakan isyarat ini diasalkan dan dipopularkan pada tahun 2010-an yang berasal dari The Hunger Games, siri buku dan filem fiksyen oleh Suzanne Collins . Gerakan isyrarat ini mempunyai persamaan dengan tabik hormat terdahulu seperti tanda dan tabik Pengakap dan tabik hormat Ukraine meniru simbol Tryzub .

Dalam The Hunger Games, gerakan isyarat ini dibuat dengan menekan tiga jari tengah tangan kiri ke bibir dan kemudian mengangkatnya ke udara. Ia pada mulanya muncul dalam buku dan filem pertama siri ini, apabila penduduk Daerah 12 memberi tabik hormat kepada Katniss Everdeen selepas dia menawarkan diri untuk menyertai Sukan Lapar menggantikan kakaknya. Kemudian, dalam bahagian kedua siri ini ( Catching Fire ), seorang lelaki tua di kalangan orang ramai juga memberi tabik hormat kepada Katniss dengan cara yang sama semasa lawatan oleh kumpulan pemenang, dan isyarat itu menjadi simbol revolusi bersama-sama dengan lagu mockingjay yang disiul oleh Katniss dalam dirinya. permainan pertama. [1]

Gerakan demokrasi Asia sunting

Thailand sunting

Gerakan insyarat menjadi simbol pertama pro-demokrasi di dunia selepas krisis rampasan kuasa Thai pada 2014 . [2] Disebabkan oleh penggunaannya, simbol itu kini dijadikan haram di Thailand. [3] Penunjuk perasaan telah menambah simbolisme pada isyarat itu, menyatakan bahawa tiga jari itu mewakili cita-cita Revolusi Perancis kebebasan, kesaksamaan, persaudaraan . [4] Isyarat itu dihidupkan semula oleh penunjuk perasaan dalam krisis politik Thailand 2020 . [5]

Hong Kong sunting

Isyarat itu juga digunakan ketika Pergerakan Payung pada 2014 [6] yang sebelum ini dihidupkan semula dalam protes Hong Kong 2019–2020, yang diilhamkan oleh penggunaannya yang baharu di Thailand, [7] dan terus digunakan untuk melambangkan penentangan terhadap kerajaan Cina. [8]

Myanmar sunting

 
Penunjukkan perasaan mempamerkan tabik hormat tiga jari berhampiran Pagoda Sule di Yangon

Tabik hormat itu menjadi lambang penentangan terhadap rampasan kuasa di Myanmar 2021 . [9] Pergerakan tersebut dilancarkan di platform media sosial, dan ramai selebriti Myanmar seperti Paing Takhon dan Dave Leduc telah menyertai pergerakan itu. [10] [11]

Kemboja sunting

Mu Sochua, bekas naib presiden Parti Penyelamat Kebangsaan Kemboja (CNRP), menyeru penyokong parti pembangkang untuk mengamalkan simbol itu sebagai tanda solidariti dengan Myanmar dan sebagai protes terhadap kerajaan Hun Sen dan Parti Rakyat Kemboja yang sedang memerintah. (CPP) . [12] Walaubagaimanapun, seorang wakil CPP mengecam tindakan ini, dengan mengatakan bahawa ia menjejaskan negara. [13]

Kegunaan lain sunting

Filipina sunting

Sebelum tabik hormat itu diterima pakai sebagai simbol pro-demokrasi di Filipina, Senator Filipina Miriam Defensor Santiago juga perch menggunakannya tabik hormat tersebut di dalam ucapan keistimewaan 2013 sebagai tindak balas kepada presiden Senat ketika itu, Juan Ponce Enrile, dengan mengkritik tingkah laku peribadi dan politiknya sejak rejim Ferdinand Marcos, sebagai tindak balas terhadap dakwaannya tentang kesihatan mentalnya . [14] Dalam konteks ini, dia menyindari ucapan yang disediakan untuk beliau dan mengisytiharkan, "Fikirannya sakit, sakit, sakit. . . [Anda] tiga kali sakit!" menggunakan bahasa Katniss Everdeen dalam The Hunger Games: Catching Fire . [15] [16]

Pada tahun 2017, sekumpulan pengkritik Presiden Rodrigo Duterte juga menggunakan tabik hormat itu untuk menyatakan perbezaan pendapat terhadap pentadbirannya dan pembunuhan yang berkaitan dengan perang negara terhadap dadah . [17]

Amerika Syarikat sunting

Pertubuhan bukan untung Harry Potter Alliance menggunakan tabik hormat tiga jari untuk mengkritik ketidaksamaan ekonomi dan gaji dalam syarikat Amerika seperti Walmart dan McDonald's . [18] Langkah itu disokong oleh AFL–CIO, yang bertindak balas dengan menyiarkan gambar pemimpin kesatuan bergambar dengan simbol itu. [19]

Lihat juga sunting

  • Tanda Rabia, isyarat yang sama dengan empat jari
  • Milk Tea Alliance, sebuah gerakan perpaduan demokratik di Thailand, Taiwan, Hong Kong dan Myanmar

Rujukan sunting

  1. ^ Gallup, Jasmine (20 March 2021). "Hunger Games: Why District 12 Uses A 3 Finger Salute (& What It Means)". ScreenRant. Dicapai pada 14 April 2021.
  2. ^ "'Hunger Games' salute back". Bangkok Post. 18 August 2020. Dicapai pada 4 March 2021.
  3. ^ "Hunger Games salute banned by Thai military". The Guardian (dalam bahasa Inggeris). Associated Press. 3 June 2014. Dicapai pada 4 March 2021.
  4. ^ Tharoor, Ishaan (20 November 2014). "Why are China and Thailand scared of the 'Hunger Games'?". Washington Post. Dicapai pada 4 March 2021.
  5. ^ Zheng, Sara (19 August 2020). "From Belarus to Thailand: Hong Kong's protest playbook is spreading everywhere". Inkstone (dalam bahasa Inggeris). Hong Kong: South China Morning Post. Dicapai pada 6 March 2021.
  6. ^ Sim, David (11 December 2014). "Hong Kong: Defiant protesters give Hunger Games' three-fingered salute as police clear camp". International Business Times UK (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 6 March 2021.
  7. ^ "Campus march by Hong Kong graduates marks a year since university clashes". The Straits Times (dalam bahasa Inggeris). 19 November 2020. Dicapai pada 6 March 2021.
  8. ^ Agence France-Presse (1 March 2021). "Crowds gather outside court after Hong Kong dissidents charged". Bangkok Post. Bangkok Post Public Company, Limited. Dicapai pada 6 March 2021.
  9. ^ Quinley, Caleb (8 February 2021). "Three-finger salute: Hunger Games symbol adopted by Myanmar protesters". The Guardian (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 4 March 2021.
  10. ^ "Dave Leduc, a champion stands with the people". Insight Myanmar. 15 November 2021.
  11. ^ "Hunger Games salute catching fire in post-coup Myanmar". Coconuts. 3 February 2021.
  12. ^ "Cambodians urged to adopt three-finger salute - UCA News". ucanews.com (dalam bahasa Inggeris). 22 February 2021. Dicapai pada 6 March 2021.
  13. ^ Sokhean, Ben (18 February 2021). "Gov't slams ex-opposition's call to adopt 'three-finger salute'". Khmer Times. Phnom Penh. Dicapai pada 6 March 2021.
  14. ^ Defensor Santiago, Miriam (4 December 2013). "Press Release - Santiago: Navigating the crimes of the plunder mastermind". legacy.senate.gov.ph. Senate of the Philippines. Dicapai pada 6 March 2021.
  15. ^ Dumaual, Miguel (4 December 2013). "Hip Miriam channels Katniss Everdeen vs Enrile". ABS-CBN News (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 6 March 2021.
  16. ^ "Livestream: Privilege Speech of Sen. Miriam Defensor Santiago". YouTube (dalam bahasa Inggeris). 4 December 2013. Dicapai pada 6 March 2021.
  17. ^ "Anti-Duterte coalition adopts 'Hunger Games' salute". GMA News (dalam bahasa Inggeris). 19 September 2017. Dicapai pada 20 March 2021.
  18. ^ Ashoka (5 December 2014). "Hunger Games Salute Used By Black Friday Protesters Fighting For Higher Wages". Forbes (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 6 March 2021.
  19. ^ Tortora, Jackie (22 November 2014). "The Hunger Games Are Real". aflcio.org (dalam bahasa Inggeris). AFL–CIO. Dicapai pada 6 March 2021.