Tekno (bahasa Inggeris: techno) ialah satu genre muzik tarian elektronik[1] yang biasanya dihasilkan untuk digunakan dalam set DJ berterusan dengan tempo antara 120 dan 150 denyutan seminit (bpm). Irama pusat biasanya dalam masa biasa (4/4) dan sering dicirikan oleh rentak four on the floor.[2] Artis boleh menggunakan instrumen elektronik seperti mesin dram, penjujuk dan pensintesis, serta stesen kerja audio digital. Mesin gendang dari tahun 1980-an seperti Roland TR-808 dan TR-909 sangat dihargai, dan emulasi perisian instrumen retro sedemikian popular.

Kebanyakan instrumentasi dalam tekno menekankan peranan irama berbanding parameter muzik lain. Jejak tekno terutamanya kemajuan berbanding manipulasi ciri warna muzik pratetap pensintesis dan, tidak seperti bentuk EDM yang cenderung dihasilkan dengan papan kekunci pensintesis, tekno tidak sentiasa mematuhi amalan harmonik muzik Barat dan struktur sedemikian sering diabaikan memihak kepada gaya warna manipulasi sahaja. Satu lagi ciri yang membezakan muzik tekno dan estetika tekno ialah penerimaan umum penggunaan kreatif teknologi pengeluaran muzik.

Penggunaan istilah "techno" menggambarkan ciri berkaitan muzik elektronik berasal dari Jerman pada awal 1980-an. Pada tahun 1988, selepas keluaran UK kompilasi Techno! The New Dance Sound of Detroit, istilah ini dikaitkan dengan bentuk EDM yang dihasilkan di Detroit.[3][4] Tekno Detroit terhasil daripada gabungan synth-pop oleh artis seperti Kraftwerk, Giorgio Moroder dan Yellow Magic Orchestra dengan gaya Afrika Amerika seperti house, electro dan funk.[5] Ditambah lagi dengan pengaruh tema futuristik dan fiksyen sains[6] yang relevan dengan kehidupan dalam masyarakat kapitalis akhir Amerika, dengan buku Alvin Toffler, The Third Wave sebagai titik rujukan yang ketara.[7][8] Muzik yang dihasilkan pada pertengahan hingga akhir 1980-an oleh Juan Atkins, Derrick May, dan Kevin Saunderson (secara kolektif dikenali sebagai The Belleville Three), bersama Eddie Fowlkes, Blake Baxter, James Pennington dan lain-lain dilihat sebagai gelombang pertama teknologi Detroit.[9]

Selepas kejayaan muzik rumah di beberapa negara Eropah, tekno menjadi semakin popular di UK, Jerman, Belgium dan Belanda. Di Eropah varian serantau berkembang dengan cepat dan pada awal 1990-an subgenre tekno seperti asid, hardcore, bleep, ambien, dan tekno dub telah berkembang. Wartawan muzik dan peminat tekno secara amnya selektif dalam penggunaan istilah tersebut, jadi perbezaan yang jelas boleh dibuat antara gaya yang kadangkala berkaitan tetapi selalunya berbeza secara kualitatif, seperti tech house dan trance.[10][11][12][13]

Amalan penghasilan muzik sunting

Pertimbangan gaya sunting

Secara amnya, tekno sangat mesra DJ, terutamanya versi instrumental (varieti komersial menjadi pengecualian) dan dihasilkan dengan tujuan untuk didengari dalam konteks set DJ berterusan, di mana DJ berkembang dari satu rekod ke rekod seterusnya melalui sambungan bunyian yang disegerakkan atau mix.[14] Kebanyakan instrumentasi dalam tekno menekankan peranan irama berbanding parameter muzik lain, tetapi reka bentuk warna muzik sintetik, dan penggunaan kreatif teknologi pengeluaran muzik secara amnya, adalah aspek penting dalam amalan estetik keseluruhan.

Tidak seperti bentuk EDM lain yang cenderung dihasilkan dengan papan kekunci pensintesis, tekno tidak selalu mematuhi amalan harmonik muzik Barat, dan ketegasan sedemikian sering diabaikan dalam memihak kepada manipulasi warna bunyi sahaja.[15] Penggunaan pembangunan motif (walaupun agak terhad) dan penggunaan rangka kerja muzik konvensional lebih banyak ditemui dalam gaya tekno komersial, contohnya euro-trance, di mana templat selalunya merupakan struktur lagu AABA.[16]

Bahagian dram utama hampir secara universal dalam masa biasa (4/4); bermakna 4 denyutan not suku setiap bar.[17] Dalam bentuk yang paling mudah, masa ditandakan dengan sepakan (rentak drum bes) pada setiap nadi suku not, getar atau tepukan pada nadi kedua dan keempat bar, dengan bunyi hi-hat terbuka setiap not kelapan kedua. Ini pada asasnya adalah corak dram yang dipopularkan oleh disko (atau pun polka) dan juga biasa di genre house dan trance. Tempo cenderung berbeza antara kira-kira 120 bpm (nota suku bersamaan dengan 120 denyutan seminit) dan 150 bpm, bergantung pada gaya teknologi.

Teknik gubahan sunting

Terdapat banyak cara untuk mrencipta muzik tekno, tetapi majoriti akan bergantung pada penggunaan penjujukan langkah berasaskan gelung sebagai kaedah gubahan. Pemuzik tekno, atau penerbit, berbanding menggunakan teknik gubahan tradisional, mungkin bekerja melalui improvisasi,[18] sering menganggap studio muzik elektronik sebagai satu instrumen besar. Koleksi peranti yang terdapat dalam studio biasa akan termasuk unit yang mampu menghasilkan banyak bunyi dan kesan yang berbeza. Peralatan pengeluaran studio biasanya disegerakkan menggunakan penjujukan MIDI berasaskan perkakasan atau komputer, membolehkan pengeluar menggabungkan dalam satu susunan output terjujukan bagi banyak peranti. Pendekatan biasa untuk menggunakan jenis teknologi ini secara gubahan ialah melakukan overdub lapisan bahan berturut-turut sambil terus menggelungkan ukuran tunggal atau jujukan ukuran. Proses ini biasanya akan berterusan sehingga susunan berbilang trek yang sesuai telah dihasilkan.[19]

Setelah gubahan berasaskan gelung tunggal telah dijana, pengeluar kemudiannya boleh menumpukan pada membangunkan cara penjumlahan bahagian yang terlebih alih suara akan terungkap dalam masa, dan struktur akhir karya itu. Sesetengah pengeluar mencapai ini dengan menambah atau mengalih keluar lapisan bahan pada titik yang sesuai dalam campuran. Selalunya, ini dicapai dengan memanipulasi pengadun, penjujukan, kesan, pemprosesan dinamik, penyamaan dan penapisan secara fizikal semasa merakam ke peranti berbilang trek. Pengeluar lain mencapai hasil yang serupa dengan menggunakan ciri automasi stesen kerja audio digital berasaskan komputer. Tekno boleh terdiri daripada urutan berirama yang diprogramkan secara bijak dan motif bergelung digabungkan dengan pemprosesan isyarat bagi satu varieti atau yang lain, penapisan frekuensi merupakan proses yang biasa digunakan. Pendekatan yang lebih idiosinkratik terhadap pengeluaran terbukti dalam muzik artis seperti Twerk dan Autechre, di mana aspek komposisi algoritma digunakan dalam penjanaan bahan.

Rujukan sunting

  1. ^ According to Butler (2006:33) use of the term EDM "has become increasingly common among fans in recent years.
  2. ^ Butler, M. (2006).
  3. ^ Brewster 2006:354
  4. ^ Reynolds 1999:71.
  5. ^ Bogdanov, Vladimir (2001). All music guide to electronica: the definitive guide to electronic music (ed. 4). Backbeat Books. m/s. 582. ISBN 0-87930-628-9. Dicapai pada 26 May 2011. Typically, that birth is traced to the early '80s and the emaciated inner-city of Detroit, where figures such as Juan Atkins, Derrick May, and Kevin Saunderson, among others, fused the quirky machine music of Kraftwerk and Yellow Magic Orchestra with the space-race electric funk of George Clinton, the optimistic futurism of Alvin Toffler's The Third Wave (from which the music derived its name), and the emerging electro sound elsewhere being explored by Soul Sonic Force, the Jonzun Crew, Man Parrish, "Pretty" Tony Butler, and LA's Wrecking Cru.
  6. ^ Rietveld 1998:125
  7. ^ Sicko 1999:28
  8. ^ Having grown up with the latter-day effects of Fordism, the Detroit techno musicians read futurologist Alvin Toffler's soundbite predictions for change – 'blip culture', 'the intelligent environment', 'the infosphere', 'de-massification of the media de-massifies our minds', 'the techno rebels', 'appropriated technologies' – accorded with some, though not all, of their own intuitions, Toop, D. (1995), Ocean of Sound, Serpent's Tail, (p. 215).
  9. ^ "Detroit techno". Keyboard Magazine (231). July 1995.
  10. ^ "Music Faze - The Electro House, Dubstep, EDM Music Blog: Electronica Genre Guide". 20 December 2014. Diarkibkan daripada yang asal pada 20 December 2014. Dicapai pada 22 November 2019.
  11. ^ Critzon, Michael (17 September 2001). "Eat Static is bad stuff". Central Michigan Life. Diarkibkan daripada yang asal pada 24 May 2016. Dicapai pada 12 August 2007.
  12. ^ Hamersly, Michael (23 March 2001). "Electronic Energy". The Miami Herald: 6G.
  13. ^ Schoemer, Karen (10 February 1997). "Electronic Eden". Newsweek. m/s. 60.
  14. ^ Butler 2006:12–13,94
  15. ^ Fikentscher, K. (1991), The Decline of Functional Harmony in Contemporary Dance Music, Paper presented at the 6th International Conference On Popular Music Studies, Berlin, Germany, 15–20 July 1991.
  16. ^ Pope, R. (2011), Hooked on an Affect: Detroit Techno and Dystopian Digital Culture, Dancecult: Journal of Electronic Dance Music Culture 2 (1): p. 38
  17. ^ Butler 2006:8
  18. ^ Butler 2006:208–209,214
  19. ^ Butler 2006:94