Telur dadar

masakan telur

Telur dadar atau telur dadar adalah sejenis masakan telur goreng yang disediakan dengan cara memukul telur dan menggorengnya dalam minyak masak atau mentega panas dalam kuali. Telur dadar dan telur dadar sebenarnya hanya mempunyai sedikit perbezaan di mana tekstur telur dadar lebih lembut dan lembut berbanding telur dadar.[1] Telur dadar merupakan hidangan yang banyak dipilih sebagai salah satu menu utama untuk sarapan pagi kerana kemudahan dalam proses pembuatannya.[2] Pada masa ini terdapat banyak jenis telur dadar, antaranya ialah telur dadar cencaluk, telur dadar martabak dan telur dadar Padang.

Telur dadar
Telur dadar dengan cendawan dan rempah-ratus
Nama alternatifOmelet
JenisMakanan, egg dish Sunting ini di Wikidata
Jenis sajianSarapan, kudapan pagi (brunch)
Tempat asalIran kuno
Suhu penghidanganPanas
Bahan utamaTelur, mentega atau minyak goreng
Bahan yang biasa digunakanTelur, mentega Sunting ini di Wikidata
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini
Telur dadar. Lauk-pauk ini apabila dimakan dapat meredakan gejala sakit kepala akibat demam influenza. Untuk kanak-kanak lebih suka telur dadar kicap. Antara varian telur dadar termasuk martabak, kerak telur, telur dadar roti, telur gulung, tauhu atau telur dadar kentang, telur dadar rempah rendang dan sebagainya.
Roti dan telur dadar untuk sarapan pagi.

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ Setyorini, Indra Cahya,Tantri (2018-05-10). Setyorini, Tantri (penyunting). "7 Cara Membuat Omelet yang Empuk, Lembut, dan Gurih". Merdeka.com (dalam bahasa Indonesia). Dicapai pada 2022-04-25.
  2. ^ Mandasari, Rizky (2018-11-17). Fahrudin, Nanang (penyunting). "Cara Membuat Telur Dadar Enak dan Mudah, Cocok Buat Sarapan". Liputan6.com (dalam bahasa Indonesia). Dicapai pada 2022-04-25.